Permalänk
Medlem

Lärare är en utbildning utan krav och med tveksamt innehåll. Dit sökte sig framförallt de lata och de som själva hade stora svårigheter i skolan. Då är det klart att folk blir provocerade när lönerna är så höga för närvarande. Samtidigt är de höga lönerna ett sätt att få bättre sökande och högre kvalitet på sikt. Mina lärarkompisar beskriver också en försämrad arbetsmiljö där det inte är så "glassigt" som det kanske varit förr.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla tycker lärare och sjuksköterskor är så jäkla underbetalda.
Lärare har fantastisk semester och helt ok lön.
Efter examen stannar majoriteten upp i utvecklingen och blir någon typ av intelligens elit som kan jämföras
med en chimpans på autopilot.

Gällande sjuksköterskor, att leda människor från väntrummet med befogenhet att sätta plåster och ta blodtryck.
Är väl snarare en fråga om överutbildad yrkeskår vilket gäller lärare söder om högstadiet också.

Permalänk
Medlem

Sitter med 31k i lön, är 45år och har ca 15års erfarenhet på samma företag.
Jobbar med att planera ett lager av maskiner så jag köper mest in saker hela dagarna.
Tycker det är lite lågt men inte dåligt.

Min sambo som är ny fritidslärare får 33k i lön så hon slår mig efter sin utbildning.
Gick från att vara ekonomiassistent hos kommunen med 23k i lön.

Det jag märker är att lojalitet inte lönar sig.
Jag själv hade nog tjänat på att byta arbetsgivare, både lönemässigt och för min egen utveckling.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Sitter med 31k i lön, är 45år och har ca 15års erfarenhet på samma företag.
Jobbar med att planera ett lager av maskiner så jag köper mest in saker hela dagarna.
Tycker det är lite lågt men inte dåligt.

Min sambo som är ny fritidslärare får 33k i lön så hon slår mig efter sin utbildning.
Gick från att vara ekonomiassistent hos kommunen med 23k i lön.

Det jag märker är att lojalitet inte lönar sig.
Jag själv hade nog tjänat på att byta arbetsgivare, både lönemässigt och för min egen utveckling.

Kan du inte söka andra jobb internt då? För att sitta på samma tjänst hela tiden brukar sällan löna sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom det skrivits lite kring min lön tänkte jag förklara lite. Jag jobbade på samma skola fast obehörig samtidigt som jag läste klart de sista kurserna till examen. När examen var klar var det flera skolor som ville anställa mig, jag valde att stanna kvar men hade kravet att lönen skulle iaf vara i närheten av de andra erbjudanden. Min lön blev klart högre men samtidigt var det det lägsta av alla erbjudanden.

En lärare har 45h arbetsvecka för att täcka upp för alla loven. Det är 12 veckor betald semester men du har jobbat in den.

Jag tycker inte lönen är orimlig, min utbildning är lika lång (och svår) som en civilingenjör.

Att lönen ska vara lägre för att man är anställd av kommun och stat är befängt, ska stat och kommun bara få dom som inte får jobb i privata sektorn? Är det så man vill att lärarna ska vara? Dom som inte fick något annat jobb? Det borgar inte så gott för framtiden.

Jag räknar med att inom ett par år ligga på 45kkr med tanke på min egen personliga utveckling samt bristen på kompetenta (och behöriga) lärare inom mina ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

Förstår inte varför alla tycker lärare och sjuksköterskor är så jäkla underbetalda.
Lärare har fantastisk semester och helt ok lön.
Efter examen stannar majoriteten upp i utvecklingen och blir någon typ av intelligens elit som kan jämföras
med en chimpans på autopilot.

Gällande sjuksköterskor, att leda människor från väntrummet med befogenhet att sätta plåster och ta blodtryck.
Är väl snarare en fråga om överutbildad yrkeskår vilket gäller lärare söder om högstadiet också.

Lärare har på vissa håll helt ok lön. Vad det gäller semestern så jobbar man in den under ett läsår pga 45 timmars veckor.
Att de många stannar upp efter examen är nog till stor del sant. Men jag skulle inte skylla på bara lärarna för detta utan också på hur skolorna administreras från rektor hela vägen upp till politiker nivå. Kan även ge en känga till föräldrar som tror att lärarna i dagens samhälle bedriver dagisverksamhet och tror att deras unge är den ända som går i klassen.

-ååå kan inte vi få ledigt i 3 månader för att åka till thailand.
-Ditt barn behöver gå i skolan för att nå målen.

En månad senare så har man ett barn som är i Thailand i 3 månader och läraren ska göra extra uppgifter till barnet och det går ut över den tiden som man planerar för resterande elever. Varför? för det är lärarens ansvar att alla elever når målen, även om de skolkar i Thailand..

Gällande vad du skriver om sjuksköterskor det är helt fel. Däremot med dina lite hårda ord så stämmer det bättre in på undersköterskor.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

Förstår inte varför alla tycker lärare och sjuksköterskor är så jäkla underbetalda.
Lärare har fantastisk semester och helt ok lön.
Efter examen stannar majoriteten upp i utvecklingen och blir någon typ av intelligens elit som kan jämföras
med en chimpans på autopilot.

Gällande sjuksköterskor, att leda människor från väntrummet med befogenhet att sätta plåster och ta blodtryck.
Är väl snarare en fråga om överutbildad yrkeskår vilket gäller lärare söder om högstadiet också.

Ursäkta, men detta inlägg gjorde mig otroligt irriterad. Min flickvän är själv sjuksköterska, och det slit som de får stå ut med är helt sjuk jämfört med den summa som står på deras lönespecifikation varje månad. Det kan gå veckor utan att hon ens får äta sin lunch under dagarna, samtidigt som det finns perioder då hon är på vippen av att bryta ihop på grund av det hårda arbetet på en underbemannad avdelning med konstant stress. Allt detta samtidigt som hon jobbar tvåskift och ibland nätter. Deras arbete är så långt ifrån att bara "leda människor från väntrummet med befogenhet att sätta plåster och ta blodtryck" man kan komma.

Jag ska själv börja min första anställning som systemutvecklare efter mina studier, och jag tycker faktiskt att något är skevt när min ingångslön är så pass högre än hennes när jag mer eller mindre kommer sitta framför en skärm hela dagarna. Sjuksköterskor OCH lärare ska ha all heder, och de förtjänar en bra mycket högre lön än vad de generellt har idag.

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Avstängd

@Daggemanz: Det handlar om tillgång och efterfrågan. IT-System generar sjukt stora summor pengar för de olika verksamheterna där ute i landet. Mao betalar man höga priser för man vet att de kommer betala sig. Absolut så är en sjuksyrra en viktig roll, men det betalar sig inte på samma sätt. Sedan är det bättre betalt i privat sektor än i offentlig så kommer det alltid vara. Din tjej borde söka sig till privat sjukvård om hon vill få bättre lön

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

Förstår inte varför alla tycker lärare och sjuksköterskor är så jäkla underbetalda.
Lärare har fantastisk semester och helt ok lön.
Efter examen stannar majoriteten upp i utvecklingen och blir någon typ av intelligens elit som kan jämföras
med en chimpans på autopilot.

Gällande sjuksköterskor, att leda människor från väntrummet med befogenhet att sätta plåster och ta blodtryck.
Är väl snarare en fråga om överutbildad yrkeskår vilket gäller lärare söder om högstadiet också.

Du skämtar?

Lärare jobbar 45-timmars arbetsveckor och sitter många kvällar och helger för att få allt att gå ihop, till en betydligt lägre lön än andra med motsvarande utbildning. Jag tjänar t.ex mer än min sambo som är lärare med 5 års högskoleutbildning, trots att jag bara har gymnasieutbildning.

Att sedan påstå att det är sånt sjuksköterskor jobbar med är så verklighetsfrånvarande att det är löjligt. Varför ska en systemutvecklare ha så hög lön? Sitta framför skärmen och skriva lite siffror. En ekonom? Räkna plus minus och sätta in papper i en pärm. Läkare? Ge en alvedon och skriva otydliga underskrifter. Pilot? Starta igång autopiloten och mumla lite i en mikrofon.

Anser du att sjuksköterskor är överutbildade så vill jag höra hur du skulle reagera om någon som står dig nära skulle skadas eller dö för att en anställd inom vården tagit ett felaktigt beslut.

Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Du bor i denna sektion va? Diskussioner varje dag här.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

@CyberVillain: Du bor i denna sektion va? Diskussioner varje dag här.

Ämnet intresserar mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Aight then hehe

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Ursäkta, men detta inlägg gjorde mig otroligt irriterad. Min flickvän är själv sjuksköterska, och det slit som de får stå ut med är helt sjuk jämfört med den summa som står på deras lönespecifikation varje månad. Det kan gå veckor utan att hon ens får äta sin lunch under dagarna, samtidigt som det finns perioder då hon är på vippen av att bryta ihop på grund av det hårda arbetet på en underbemannad avdelning med konstant stress. Allt detta samtidigt som hon jobbar tvåskift och ibland nätter. Deras arbete är så långt ifrån att bara "leda människor från väntrummet med befogenhet att sätta plåster och ta blodtryck" man kan komma.

Jag ska själv börja min första anställning som systemutvecklare efter mina studier, och jag tycker faktiskt att något är skevt när min ingångslön är så pass högre än hennes när jag mer eller mindre kommer sitta framför en skärm hela dagarna. Sjuksköterskor OCH lärare ska ha all heder, och de förtjänar en bra mycket högre lön än vad de generellt har idag.

AMEN! Sitter i precis samma sits, sambon är sjuksköterska och jobbar ihjäl sig för en betydligt sämre lön än vad jag får inom IT-branschen och jag jobbar definitivt inte ihjäl mig och har en riktigt bra lön...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

@Daggemanz: Det handlar om tillgång och efterfrågan. IT-System generar sjukt stora summor pengar för de olika verksamheterna där ute i landet. Mao betalar man höga priser för man vet att de kommer betala sig. Absolut så är en sjuksyrra en viktig roll, men det betalar sig inte på samma sätt. Sedan är det bättre betalt i privat sektor än i offentlig så kommer det alltid vara. Din tjej borde söka sig till privat sjukvård om hon vill få bättre lön

Självklart är det så, inget snack om den saken, men jag kan fortfarande personligen anse att det kan vara orättvist. Är pengar den stora dragningskraften är självklart inte sjuksköterska det första yrket man bör fundera på, men hon älskar sitt jobb och det hon gör. Det handlar nödvändigtvis inte om att hon kräver mer betalt, men att säga att de är välbetalda och inte förtjänar en bättre lön för det arbete de utför tycker jag är fel.

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem

@macroy: Ni har missat poängen med hur det fungerar idag. Att skita i andra och bara tänka på sig själv, det är tyvärr den riktning landet styrs åt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

Förstår inte varför alla tycker lärare och sjuksköterskor är så jäkla underbetalda.
Lärare har fantastisk semester och helt ok lön.
Efter examen stannar majoriteten upp i utvecklingen och blir någon typ av intelligens elit som kan jämföras
med en chimpans på autopilot.

Gällande sjuksköterskor, att leda människor från väntrummet med befogenhet att sätta plåster och ta blodtryck.
Är väl snarare en fråga om överutbildad yrkeskår vilket gäller lärare söder om högstadiet också.

Jag gissar att du inte jobbar i vården?
Sjuksköterskor gör betydligt mer än så. Enormt mycket mer. Man måste ha relevant utbildning för att kunna uppmärksamma förändringar och symtom hos patient vilket gör att man påkallar läkare. Läkaren kommer max 3 minuter på rond till patienten om man är inneliggande. Övrig tid ska alltså SSK och USK ha full koll. De gör betydligt fler arbetsuppgifter än plåster/sår.
När jag fick anafylaktisk reaktion när jag låg inne så träffade jag inte ens någon läkare utan sköterskan kontaktade läkaren och SSK fick sedan direktiv om behandling och följde upp detta noga.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd

@smurfb:
Lärare och även läkare/personliga assistenter osv bör ha mer cred än vad de får(enligt mig då).
Personligen hade jag aldrig klarat ett sådant jobb (speciellt efter jag fått höra hur dagens barn & föräldrar är och hur de beter sig mot läraren)

En i familjen är nyexaminerad-lärare (28år) och undervisar årskurs 3-5 tror jag. Ingångslön cirka 35.000:- brutto. Det är brist på utbildade lärare i området.

Jobbar själv med sälj/export (Europa/Mellanöstern-Asien/Afrika)

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

Gällande sjuksköterskor, att leda människor från väntrummet med befogenhet att sätta plåster och ta blodtryck.

Försökte minnas när jag senast såg en sjuksköterska lägga om ett sår. Vet inte om jag någonsin sett det, åtminstone inte på de tre sjukhusen jag arbetat. Men det är lite annorlunda inom hemsjukvården antar jag, vet också att ssk på vissa vårdcentraler hand hand om såromläggningar.
19 av 20 blodtryck som tas på en avdelning sker inte heller det av en sjuksköterska. Man kan tycka att sådana uppgifter bör ligga på sjuksköterskans bord eftersom de från utbildningen har en större teoretisk kunskap om behandling och vad symtomen tyder på. Men men.

Det stämmer att sjuksköterskor gör vissa saker som vem som helst skulle kunna göra. Problemet är att vi pratar om människors liv och att sjuksköterskan med sin kompetens kan rädda dessa. Ibland handlar det om att sätta in åtgärder i akuta situationer, ibland om att känna igenom förändringar på patienterna och alldeles för ofta också genom att rätta till misstag från läkarna (inget skämt).

Ska vi prata lite mer diffusa saker har också den genomsnittlige sjuksköterskan bättre kompetens att bemöta människor i sorg, kris och sjukdom. För vare sig om du gillar det eller inte går en del av den svenska vården idag ut på att lindra själen samtidigt som att bota/lindra kroppen.

Även om du idag inte värderar människoliv högt kommer det förhoppningsvis en dag då du gör det.

Skrivet av CyberVillain:

@Daggemanz: Det handlar om tillgång och efterfrågan. IT-System generar sjukt stora summor pengar för de olika verksamheterna där ute i landet. Mao betalar man höga priser för man vet att de kommer betala sig. Absolut så är en sjuksyrra en viktig roll, men det betalar sig inte på samma sätt. Sedan är det bättre betalt i privat sektor än i offentlig så kommer det alltid vara. Din tjej borde söka sig till privat sjukvård om hon vill få bättre lön

Jag förstår vad du menar och håller med dig. Men... Samtidigt kan man vända på det och se vad man förlorar med kompetent sjukvårdspersonal, t.ex. med minskad arbetskraft och minskade skatteintäkter.

Permalänk
Medlem

Jobbar som Systemkonsult på ett större IT-företag i Sverige och får 32k brutto. Jag har också jour ungefär varannan månad vilket ger ca 4k brutto.
Jobbat i snart 4 år och har en 2-årig yrkesutbildning.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daggemanz:

Självklart är det så, inget snack om den saken, men jag kan fortfarande personligen anse att det kan vara orättvist. Är pengar den stora dragningskraften är självklart inte sjuksköterska det första yrket man bör fundera på, men hon älskar sitt jobb och det hon gör. Det handlar nödvändigtvis inte om att hon kräver mer betalt, men att säga att de är välbetalda och inte förtjänar en bättre lön för det arbete de utför tycker jag är fel.

Man kan tycka massor, men på slutet av dagen så är det marknaden som styr.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Jag förstår vad du menar och håller med dig. Men... Samtidigt kan man vända på det och se vad man förlorar med kompetent sjukvårdspersonal, t.ex. med minskad arbetskraft och minskade skatteintäkter.

Nu har ju privat sjukvård ofta de bästa läkarna och personal. Så det håller inte riktigt. Sedan som jag sade tidigare finns det mycket mer saker man kan spara in på än löner och arbetskraft. Tex skandalen med våra offentliga hyresvärdar och den cirkusen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Man kan tycka massor, men på slutet av dagen så är det marknaden som styr.

This.

Orättvisst och fruktansvärt på samma gång, framförallt för sjuka människor som får lida av urusel vård sett till vad vi hade för ett par decenier sedan.

Skulle man som offentligt vård anställd ledsna på sin kassa lön och röra sig vidare till vinstdrivande sektor behöver man absolut inte känna något som helst ansvar, det ligger på sjuklövern och sjuklövern enbart.

Sorligt nog behöver nog hela välfärden kollapsa på riktigt för att vi ska få se någon förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Jag tycker inte lönen är orimlig, min utbildning är lika lång (och svår) som en civilingenjör.

Är det det gängse uppfattningen att det är samma svårighetsnivå på en lärarutbildning och en civilingenjörsutbildning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det det gängse uppfattningen att det är samma svårighetsnivå på en lärarutbildning och en civilingenjörsutbildning?

Kan säga att de som pluggar till gymnasielärare i matematik iaf läser mindre och lättare matematik än typ alla civilingenjörsutbildningar. Sen att 95% ändå hade problem med de kurserna var rätt skrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det det gängse uppfattningen att det är samma svårighetsnivå på en lärarutbildning och en civilingenjörsutbildning?

Skrivet av Aktsu:

Kan säga att de som pluggar till gymnasielärare i matematik iaf läser mindre och lättare matematik än typ alla civilingenjörsutbildningar. Sen att 95% ändå hade problem med de kurserna var rätt skrämmande.

Nu läggs det ett påstående som nog lätt kan missuppfattas. För inte tror vi väl att matematikläraren enbart sitter och fokuserar på matematik? Hur mycket arbete lägger en civilingenjör på pedagogisk inriktning, psykologi, osv?

Den ena kan säkerställa vår framtida infrastruktur. Den andra ser till att framtidens arbetskraft som nyttjar den fått ta del av en god och lärorik utbildning på vägen. Båda är viktiga och har olika krav. Seså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Nu läggs det ett påstående som nog lätt kan missuppfattas. För inte tror vi väl att matematikläraren enbart sitter och fokuserar på matematik? Hur mycket arbete lägger en civilingenjör på pedagogisk inriktning, psykologi, osv?

Den ena kan säkerställa vår framtida infrastruktur. Den andra ser till att framtidens arbetskraft som nyttjar den fått ta del av en god och lärorik utbildning på vägen. Båda är viktiga och har olika krav. Seså.

Fast påståendet gällde ju svårighetsgraden på de båda utbildningarna. Av de jag känner som pluggat till lärare var det iaf matematiken de hävdade var svårast i deras utbildning.

Jag vågar nog påstå att av säg 1000 slumpvis utvalda människor kommer fler klara av en lärarutbildning än en civilingenjörsutbildning.

Permalänk
Medlem

Säkert. Men varför ska vi jämföra äpplen och päron? Hur konstruktivt är det egentligen, mer än att man retar sig på att Sture med 12 veckors semester minsann tjänar mer än Berra, som ju hade så sjukt svår matematik.

Permalänk
Avstängd

Att man klarar en svår utbildning säger rätt lite om hur du presterar på jobbet. Träffat både bra och dåliga sk kårnördar:) (du vet de där som hängde mer på KTH än vad som krävdes för examen)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Säkert. Men varför ska vi jämföra äpplen och päron? Hur konstruktivt är det egentligen, mer än att man retar sig på att Sture med 12 veckors semester minsann tjänar mer än Berra, som ju hade så sjukt svår matematik.

Jag tycker inte det är relevant alls för lönesättningen, det var däremot en annan som försökte rättfärdiga sin lön med det. Det är inte bara ett dåligt argument utan det är fel också.

Sen ser jag inte varför man skall reta sig på vad andra tjänar alls, har jag aldrig gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Jobbar som Systemkonsult på ett större IT-företag i Sverige och får 32k brutto. Jag har också jour ungefär varannan månad vilket ger ca 4k brutto.
Jobbat i snart 4 år och har en 2-årig yrkesutbildning.

Yrkesutbildningar är guld, gick själv KY.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||