Permalänk

Uppgradering

Hejsan! Jag har bestämt mig för att det är dags att uppgradera min dator lite(tror jag), och behöver lite tips

Min hårdvara är

-MSI GeForce GTX 1070 Gaming X 8G

- intel Core i5-4690K Processor

-MSI B85-G43 GAMING, Socket-1150

-HyperX Fury DDR3 1600MHz 8G

-Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare

-In Win GRone Big Tower Svart/Röd

-Corsair CX750M, 750W PSU

-Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD

Från det lilla jag kan om datorer så vet jag att jag kan behöva byta ut min Processor, ram och kanske skaffa en större hårddisk (Då den snart är full).
Kan någon rekomendera lite delar som funkar med vad jag har ? Vill ha något som är redo för spel i klass med Division 2, Anthem, Dying light 2, Sekiro, Metro exodus

Har även blivit lite sugen på att köpa en andra skärm, är det nödvändigt att skaffa ett andra grafikkort för att inte dra ner prestandan om jag spelar?

Tack på förhand!
//MVH En okunnig gamer!

Permalänk
Medlem

@Moltenreggie: Du tappar ingen prestanda med en skärm till. Jag kör två skärmar med ett gtx 1070 och märker inga drops i prestanda.
Sate ihop ett paket som kommer ge dig bra prestanda. Kör själv denna cpu och den rockar. Även en likadan ssd som jag där riktigt nöjd med. https://www.inet.se/kundvagn/visa/12244081

Permalänk
Medlem

Överlag känns det som en ganska bra dator redan. Kanske skulle försöka hitta en beg 4790k och utöka med ytterligare 8GB RAM? Kanske skaffa en ny SSD för windows och program.

Om du är ute efter nytt och har en stram budget så kör på Ryzen typ 2600.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

@Moltenreggie:
Vad kör du på för upplösning? Är den andra skärmen tänkt för spel eller bara som extra vid sidan om medan du spelar? I så fall kommer du inte märka av någon skillnad annars kommer du naturligtvis tappa i prestanda om du ska spela på bägge.

1070 klar du dig fint på för det mesta men är nog inte helt omöjligt att du skulle kunna hitta dig en bra deal här i marknaden att byta upp dig till typ ett 1080 eller vega 64 likaså för processorn om du skulle få tag på en 4770 eller 4790, hittar du en låst icke "k-modell" ta en sån istället då för tror ditt chipset har låst multiplier i vilket fall.

Sen en extra hårddisk på någon TB eller två så klarar du dig nog på ssd'n du har, sen extra ram skulle inte skada, vad har du nu 1x8GB, 2x4GB?

Permalänk

@macke0010: Jag kör på 1920x1080 144hz med en --Asus 24" LED VG248QE -- Extraskärmen är tänkt för mest spotify, och nätet så man kan ha det bredvid Jag kör just nu på 1x8gb ram

Permalänk

@Axel95: Tack! Jag funderade på att skaffa en intel core i7, men det finns lite olika att välja på, vilken hade varit bäst tror du ? ram minnen och liknande är lite lättare att välja vet jag haha men processor kan jag inte jättemycket om.

Permalänk

@Nagelfar: Budgeten är inte så stram, har sparat pengar till detta Men är osäker på vad som är ''bra för pengarna''. Jag funderade på att skaffa 2x8gb ram, en till HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB borde vara ok, så har jag 2 av samma, hårddisken tänkte jag utöka till en ssd med 1tb utrymme men jag har hört talas om att folk har en hårddisk dedikerad bara till windows och spel. Är det bättre att jag köper ytterligare en hårddisk med 500gb utrymme och kör bara windows och spel från den? Kanske en dum fråga nu men vad är skildnaden på t:ex en intel core i7 7800x och en intel core i7 6700k ? Tack för svaret :)!

Permalänk

Rekommenderar att hålla ut ett par månader när ny hårdvara kommer att anlända.
Sen bygga ett nytt Ryzen system!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@Megagurra: Är ryzen ''the new hotness'' så att säga :)? bättre än allt annat :)?

Permalänk
Skrivet av Moltenreggie:

@Megagurra: Är ryzen ''the new hotness'' så att säga :)? bättre än allt annat :)?

Verkligen inte i alla fall. Men det är det mest prisvärda man kan köpa!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moltenreggie:

@Nagelfar: Budgeten är inte så stram, har sparat pengar till detta Men är osäker på vad som är ''bra för pengarna''. Jag funderade på att skaffa 2x8gb ram, en till HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB borde vara ok, så har jag 2 av samma, hårddisken tänkte jag utöka till en ssd med 1tb utrymme men jag har hört talas om att folk har en hårddisk dedikerad bara till windows och spel. Är det bättre att jag köper ytterligare en hårddisk med 500gb utrymme och kör bara windows och spel från den? Kanske en dum fråga nu men vad är skildnaden på t:ex en intel core i7 7800x och en intel core i7 6700k ? Tack för svaret :)!

Om du bara har en RAM-sticka så skulle jag rekommendera att du köper ett till så du kan köra i något som kallas dualchannel. Viktigt är att du köper en likadan som du har idag då det annars kan bli problem.

Om du vill köpa några av de nya processorerna måste du även byta moderkort samt RAM. Om man tittar på Intels processorer så är första siffran efter t.ex i5/i7 såsom i7-6700K, i5-8600K vilken generation processorn tillhör. Den senaste senaste generationen är 9 (i5-9600K, i7-9700K m.m.). Såvida man inte köper begagnat finns det ingen anledning att köpa något annat än det senaste, då det ofta faktiskt är dyrare att köpa en gammal generation i butik.

Om du nu ska köpa en SSD på 1TB, vad ska du ha på den? Filmer och dylikt är onödigt att ha på SSD. Ofta så brukar man ha en SSD till Windows och spel och sedan en vanlig hårddisk (HDD) för annat. Vanliga hårddiskar är ju billigare om man ska ha mycket lagring, därför man brukar göra så.

Jag hade antagligen försökt leta efter en begagnat i7-4790K eller i7-4770K, köpt en till sticka RAM. Använda två grafikkort vill du försöka undvika, så om du inte tycker ditt 1070 räcker - sälj det och köp typ ett RTX 2060. Intel är förövrigt bäst för gaming - även om jag håller med om att Ryzen är prisvärd sett till att den är bra till mycket annat också (streaming, redigering osv).

Om du nu vill köpa nytt så:

eller

Behåll ditt chassi, SSD och nätaggregat.

Nedan ser du ett index över dagens grafikkort:

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Moltenreggie: När det gäller prestanda för krona är det det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axel95:

@Moltenreggie: När det gäller prestanda för krona är det det

Inte om man kollar begagnat

FPS per krona vore en begagnad 4770K eller 4790K ge mest FPS för pengarna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@Samlooh: Så om jag vill ha ny processor måste jag byta moderkort och ram, är det inte lika bra att köpa en ny dator då¨haha, måste ju byta allt verkar det som Tänkte i och med att jag redan har en ssd kan jag bara köra en ny, snabbare till windows / mina spel, om det nu är viktigt Känns ju lite som att det blir mer prisvärt med en ny dator om jag måste byta ram, processor, moderkort, ssd, (nätaggregat kanske eftersom jag bytar moderkort?) och kylare antagligen, har ju bara kvar mitt chassi och grafikkort haha :,D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moltenreggie:

@Samlooh: Så om jag vill ha ny processor måste jag byta moderkort och ram, är det inte lika bra att köpa en ny dator då¨haha, måste ju byta allt verkar det som Tänkte i och med att jag redan har en ssd kan jag bara köra en ny, snabbare till windows / mina spel, om det nu är viktigt Känns ju lite som att det blir mer prisvärt med en ny dator om jag måste byta ram, processor, moderkort, ssd, (nätaggregat kanske eftersom jag bytar moderkort?) och kylare antagligen, har ju bara kvar mitt chassi och grafikkort haha :,D

Blir ju nästan en ny dator, ja. Men blir ju förstås ännu dyrare om du även ska köpa nytt chassi, nätaggregat och SSD. Din nuvarande SSD kan du som sagt behålla - den är ju varken gammal eller dålig, utan är tvärtom en bra SSD.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.