Permalänk
Avstängd

Är detta dator förslag rimligt?

Tja, jag är 17 år o jobbar deltid på BK o vill köpa ny dator. Jobbar helger bara för har mkt skola, så tjänar in ca 600-1000kr per månad över studiebidraget 1250. Så får in ca 2000kr varje månad.

Min dator som jag har nu (köpt 2015 i januari) har börjat fungera segt. Och behöver fan en ny, har en AMD fx6300 (Vad fan ska man med den till?) o RX 470 Strix med 8gb ram. Nu känner jag att mina föräldrar ska hjälpa mig med att betala min nya dator så att jag kan fortsätta spela mina roliga spel, o börja spela BF5 i fungerande fps o inte typ 30. Så min tanke är att betala dem hela min sparkasse nu (ca 5000kr när jag får min lön o CSN om nån dag) och sedan betala typ 1000kr i månaden tills jag betalat tillbakat datorn jag vill ha (https://www.komplett.se/product/1011746/datorutrustning/dator...) Så är det rimligt att fråga efter det här? Vad hade ni sagt om eran ungjävel frågat om detta, ni lånar ju basically bara ut pengar för att jag kommer betala hela summan. Jag bråkar ofta med min farsa som jag bor med o morsan bor långt ifrån så de blir o fråga farsan. Men iaf vi bråkar ganska mycket o kommer inte överens så ofta, men vafan han ber ju mig komma in kl 1 på natten för i taksvängen när jag krökar. Så vad fan klart man blir sur ju. Men vad har ni för åsikter, är det okej att fråga ett sånt här lån eller frågar jag efter för mycket? vill ju kunna spela mina roliga spel...
Och vad har ni för tips att jag ska säga när jag frågar? Han brukar ofta klaga på att jag tar hans alkohol när jag frågar om något. Jag var tvungen att inte stjäla hans alkohol på 2 månader för att få en Iphone X. Ska jag hota honom med att ringa pålisen eller är det okej att fråga om ett litet lån med månlig avbetalning?

Seriösa svar tack

Permalänk
Avstängd

om ni undrar varför jagtappar tråden ibland är det för att jag blir väldigt triggerd nör jag tenker på det her

Permalänk

bra troll.... skit roligt

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

"Jag var tvungen att inte stjäla hans alkohol på 2 månader för att få en Iphone X. Ska jag hota honom med att ringa pålisen eller är det okej att fråga om ett litet lån med månlig avbetalning?"

...Är du seriös?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd

@Hattifnatten: aa på allvar, o jag driver inte ens. Men seriöst vill ha svar för jag vill verkligen ha dator o erbjudantedd tar slut den 27e

Permalänk
Avstängd

kom igen ge mig svar

Permalänk
Medlem

pålis är redan på plats. Nyktra till och editera din OP när du sovit ruset av dig.

Permalänk
Medlem

Vi vet ju inte hur eran relation ser ut och vi vet heller inte hans ekonomiska situation så svaret på frågan vet du bättre själv än någon här på forumet.

Permalänk
Avstängd

@Full: vi var i USA för ett tag sen som var en dyr resa, men vet inte hur våran ekonomi tippan ser ut. ska fråga för lever en gång bara så yoloa o vill ha kul liv så ska fråga. Har ni tips till vad man kan göra oi säga

Permalänk
Medlem

Om du är seriös så är svaret; börja ta ansvar och mogna till. Kräv inte någonting (du fick en iPhone X? WTF!?). Sluta stjäl, be om ursäkt, kompensera föräldern för de misstag du gjort, och börja bygg upp/förtjäna dess förtroende och gillande.

Vi har alla varit unga, och gud ska veta att jag var dryg som tonåring, men hur du kan tro att du har rätt till att låna pengar eller på annat vis diktera över dina föräldrars resurser är för mig oförståeligt.

Vill du ha något - förtjäna det.
Vill du köpa något - skaffa pengarna först.

Du har ju onekligen en iPhone X. Sälj den, köp en billigare och använd mellanskillnaden. 🤷‍♂️

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

@Gorian: får inte sälja den. Men jag tänkte, kanske jag kan erbjuda min lillebror att ta min gamla dator o vara snell. För den är askass. Kanske de vill betala åt mig då?

Permalänk
Medlem

Om du är seriös: Vänta tills AMD kommer med sin nya Ryzen processor i sommar. Då har du även pengar; visat att du är vuxen nog för din farsgubbe för att eventuellt reparera den redan trasiga relation ni har. Dessutom får du ut mer för pengarna.

Du BEHÖVER inte en ny dator; fokusera på skolan nu i stället.

Ta pengarna du har nu, skaffa dig ett truckkort så kan du köra truck på helgerna i stället.
Där får du ju minst 120 kr i timmen på vardagar och mer kvällar / helger.

Jag fick 4000 kr extra i månaden för att jobba varannan helg för fasen.

Då har du din dator till april i alla fall och dessutom troligtvis har ett extrakneg du trivs bättre med.

Permalänk
Avstängd

@JeanC: Fast egentligen förlorar han ju ingenting för jag betalar ju tillbaka för den. O skolan suger, jag ska bli en rappare. Fast jag lägger ner rimligt med tid ifall att på skolan. Men han förlorar inget i slutändan, jag betalar ju tbk allt, så ingen kostnad för han. Ifall han inte vill göra det för mig vill någon annan i chatten här göra de?

Permalänk
Avstängd

@JeanC: O vill absolut inte ha AMD, har dålig experience med AMD

Permalänk
Avstängd

annars kan jag ju hota med att hoppa av skolan om han inte låter mig få en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karies2:

@JeanC: O vill absolut inte ha AMD, har dålig experience med AMD

ok

Skrivet av Karies2:

annars kan jag ju hota med att hoppa av skolan om han inte låter mig få en dator

Gör så: är ju ditt liv. Du är ändå 17 och bör förstå hur det påverkar dig. Om inte får du väl gå "livets hårda skola".

Eller ska vi bara sitta här och argumentera med en principfast tonåring som vägrar ändra sina åsikter?

Ingen kommer ge dig pengar bara sådär om du tror det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karies2:

Tja, jag är 17 år o jobbar deltid på BK o vill köpa ny dator. Jobbar helger bara för har mkt skola, så tjänar in ca 600-1000kr per månad över studiebidraget 1250. Så får in ca 2000kr varje månad.

Min dator som jag har nu (köpt 2015 i januari) har börjat fungera segt. Och behöver fan en ny, har en AMD fx6300 (Vad fan ska man med den till?) o RX 470 Strix med 8gb ram. Nu känner jag att mina föräldrar ska hjälpa mig med att betala min nya dator så att jag kan fortsätta spela mina roliga spel, o börja spela BF5 i fungerande fps o inte typ 30. Så min tanke är att betala dem hela min sparkasse nu (ca 5000kr när jag får min lön o CSN om nån dag) och sedan betala typ 1000kr i månaden tills jag betalat tillbakat datorn jag vill ha (https://www.komplett.se/product/1011746/datorutrustning/dator...) Så är det rimligt att fråga efter det här? Vad hade ni sagt om eran ungjävel frågat om detta, ni lånar ju basically bara ut pengar för att jag kommer betala hela summan. Jag bråkar ofta med min farsa som jag bor med o morsan bor långt ifrån så de blir o fråga farsan. Men iaf vi bråkar ganska mycket o kommer inte överens så ofta, men vafan han ber ju mig komma in kl 1 på natten för i taksvängen när jag krökar. Så vad fan klart man blir sur ju. Men vad har ni för åsikter, är det okej att fråga ett sånt här lån eller frågar jag efter för mycket? vill ju kunna spela mina roliga spel...
Och vad har ni för tips att jag ska säga när jag frågar? Han brukar ofta klaga på att jag tar hans alkohol när jag frågar om något. Jag var tvungen att inte stjäla hans alkohol på 2 månader för att få en Iphone X. Ska jag hota honom med att ringa pålisen eller är det okej att fråga om ett litet lån med månlig avbetalning?

Seriösa svar tack

Jag förstår att ni har rätt högt i tak där hemma, det är ju bra på sätt och vis men samtidigt kan en förälder emellanåt känna frustration över barnens attityd gentemot en. Så du måste i första hand visa din far respekt, även om han maler på om det ena och det andra så pratar han säkert på ett sätt där han vill vägleda dig genom livet. Som 17-åring känner jag igen mig i dig, som 40-årig förälder med två tonåringar vet jag att livet kan vara en slippery slope åt helvete på alla möjliga sätt.

Så börja med respekt och lyssna. För det andra så tycker jag att din idé är bra. Det är bra att du jobbar och tjänar in pengar. Tänk bara på att när du har din dator och vill gamea på helgerna får du offra dig ett tag tills datorn är betald. Sen är det inget fel att skaffa arbetslivserfarenhet och börja casha in mer tidigt så kör gärna på det temat även när datorn är betald.

Ang datorpaket osv hoppar jag över med rekomendationer, kanske någon annan kan ta den pucken denna gång.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karies2:

annars kan jag ju hota med att hoppa av skolan om han inte låter mig få en dator

Det är väl mest synd om dig ifall du skulle hoppa av skolan... Då blir det ingen dator nu och ingen i framtiden heller för den delen.

Du verkar ju redan veta svaret - dvs att du inte får några låna några pengar. Mitt råd är att jobba ihop till hela summan så behöver du inte vara beroende av andra.

Det är bra att ha pengar till annat, t.ex. körkort, så välj komponenter med omsorg. Anpassa inköpet till den nuvarande ekonomi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...