Volym skillnad under dialog jämfört med action scen?

Permalänk
Medlem

Volym skillnad under dialog jämfört med action scen?

Tja!

Varför är det sån stor skillnad på volymen i filmer när det går ifrån dialog till action?

Man ökar volymen för att höra något under dialog scener sen så fort det blir action då skiter man på mig sig och tycker synd om grannarna

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Felinställd surround på förstärkarn?

Permalänk
Medlem

Dålig ljuddesign?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Inaktiv

Filmer är mixade så att de ska låta bra i biografmiljö och har därför betydligt större dynamiskt omfång jämfört med TV/radio. Det är inte dålig ljuddesign, utan bra ljuddesign, men det är inte säkert det lämpar sig så bra om man lyssnar genom klena högtalare. Om man lyssnar genom t.ex. de inbyggda högtalarna i en laptop så kan man använda en kompressor för att sänka det dynamiska omfånget vilket gör att det blir lättare att höra dialogen.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan beror på olika saker, dels kan det vara mixat på nått "oangenämt" sätt och det kan du inte göra nått åt i så fall.
Men, det kan vara så att du har kalibrerat nivåerna fel, dialogen ligger ju till 95 % i centern medan miljöljuden ligger i sidokanalerna och explosioner och liknande använder dessutom LFE, om du då har för hög nivå på LFE eller på nivåjusteringen på en ev basmodul och/eller för låg nivå på centern och kompenserar det genom att öka volymen för att höra dialogen bra i lugna scener så blir resultatet troligen som du beskriver.

Om du har korrekt justerade högtalarnivåer och avstånd och dekoderns basnivå mot LFE mixning är korrekt inställd så finns det funktioner i dekodern för dynamikkontroll som du kan använda, brukar ofta heta (mid)night mode, DRC eller liknande i dekodern.
Det du frågar om är snarlikt en annan tråd från igår > #17753902

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan ju förklara saken.

Något sketet 2.1 ifrån creative som får agera högtalare just nu. Får testa samma film hemma och se hur det blir där

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig till stor del och upplever samma problem. För min del tror jag det handlar mer om ljudmixen än något annat. Kollar man på film är det ju logiskt att när en bil exploderar så måste det låta avsevärt högre än dialogen, annars blir det ju inget tryck i händelsen. Tyvärr håller ju mina grannar inte med om att det är trevligt att bilexplosionen plötsligt skakar om hela huset. I vissa enstaka fall så märker jag att det är källmaterialet som bara är sjukt dåligt.

Permalänk
Medlem

Tror jag har frågat om detta någon gång för längre sedan.

Använder ett 3.1-system, dock är basen oftast avstängd då den inte behövs.

Har använt recieverns inbyggda kalibreringsfunktion. Dessutom så har några ifrån Lefflers varit här och kikat eftersom det var hos dem jag införskaffade sakerna. Hårdvarumässigt kan jag inte göra någon förändring till det bättre.

Brukar använda hörlurar ibland när jag kollar på film ensam. Kändes såklart som en urusel lösning.