Permalänk

Stresstesta hemmanätverk

Hej
Vi har lite problem med vårt nätverk hemma, helt plötsligt slängs man ut från WiFi:t. Det trådade funkar perfekt. Vi har en Ubiquiti Unifi AP AC Long Range.
Händer allt från ett par gånger per dag, vissa dagar inte alls. Under några sekunder slängs enheter ut ifrån nätverket. Vi har ominstallerat AP:n och trodde detta löste problemet, tills det kom tillbaka idag.

Jag undrar därför om det finns någon mjukvara som kan "stresstesta" nätverket och kontrollera om man slängs ut under en längre period. Lite drygt att sitta och bara kolla. Kan då ha programmet körandes under ett par dagar och sedan se om man slängts ut. Finns detta?

Tack

Permalänk
Medlem

Är det tätt med andra AP där du bor?
När det funkar, har du bra signal och fart då?

Permalänk
Rekordmedlem

Ett enkelt sätt är att strömma nått typ internetradio från en stabil källa som "alltid funkar" https://sverigesradio.se/ och så pingar du din router och ser vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av lassesjo:

Är det tätt med andra AP där du bor?
När det funkar, har du bra signal och fart då?

Det tror jag inte, bor i villa och inte jättemånga SSID:s runt om inom räckvidd.
Ja, när det funkar får jag ut full hastighet och "full" styrka.

Skrivet av mrqaffe:

Ett enkelt sätt är att strömma nått typ internetradio från en stabil källa som "alltid funkar" https://sverigesradio.se/ och så pingar du din router och ser vad som händer.

Pinga AP:n eller routern? Routerns WiFi är avstängt och det trådade är det som sagt inget fel på. Går det även att pinga en viss enhet på nätverket för att göra ett simpelt test? För att se om det är enheten som är svag?c

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mulle0216:

Det tror jag inte, bor i villa och inte jättemånga SSID:s runt om inom räckvidd.
Ja, när det funkar får jag ut full hastighet och "full" styrka.

Pinga AP:n eller routern? Routerns WiFi är avstängt och det trådade är det som sagt inget fel på.

Pinga routern, dvs din standard-gateway är dess lansida och ditt publika ipnummer är på dess wansida.
Om din AP har en ip på samma nät som lanet klienterna ligger på så kan du ju även pinga den om du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Går det även att pinga en viss enhet på nätverket för att göra ett simpelt test? För att se om det är enheten som är svag?c

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mulle0216:

@mrqaffe: Går det även att pinga en viss enhet på nätverket för att göra ett simpelt test? För att se om det är enheten som är svag?c

Du kan pinga vad som helst men håll bara reda på vad som kan påverka om du ska ha resultatet för att felsöka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du kollat om det finns några loggar i routern?

Du har ju två nätverk (antar jag) en insida och en utsida, finns det fler noder på insidan kan du pinga dom.
Men även router har en adress på insidan (gateway-adress) den går också att pinga.
Brukar vara ex. 192.168.xxx.1 eller 192.168.xxx.254
(Detta om du menar att den fasta linan inte har problemen.)

Permalänk
Medlem

Kolla även loggar i den maskin som har problem med!

Permalänk

@mrqaffe:

C:\WINDOWS\system32>ping 192.168.0.1 Pinging 192.168.0.1 with 32 bytes of data: Reply from 192.168.0.1: bytes=32 time=2ms TTL=64 Reply from 192.168.0.1: bytes=32 time=2ms TTL=64 Reply from 192.168.0.1: bytes=32 time=2ms TTL=64 Reply from 192.168.0.1: bytes=32 time=2027ms TTL=64 Ping statistics for 192.168.0.1: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 2ms, Maximum = 2027ms, Average = 508ms

Hade sverigesradio på och inget hände.
Gjorde flera tester och avergen blev ungefär samma varje gång, alltid nån som spikade högt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mulle0216:

@mrqaffe:

C:\WINDOWS\system32>ping 192.168.0.1 Pinging 192.168.0.1 with 32 bytes of data: Reply from 192.168.0.1: bytes=32 time=2ms TTL=64 Reply from 192.168.0.1: bytes=32 time=2ms TTL=64 Reply from 192.168.0.1: bytes=32 time=2ms TTL=64 Reply from 192.168.0.1: bytes=32 time=2027ms TTL=64 Ping statistics for 192.168.0.1: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 2ms, Maximum = 2027ms, Average = 508ms

Hade sverigesradio på och inget hände.
Gjorde flera tester och avergen blev ungefär samma varje gång, alltid nån som spikade högt.

Men du villa väl testa under lång tid och inte bara 4 ping inom nån sekund, du får väl låta det stå och spela och pinga nått dygn i så fall och se om det blir nått avbrott ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hm, hade också en Ubiquiti Unifi AP AC och den skänkte jag nästan bort här på marknaden. Hade lika dana bekymmer och räckvidden var inte bra. Ubiquiti har ett fantastiskt bra rykte men jag blev aldrig imponerad. Kör nu TP-Link som router och LinkSys som AP vilka fungerar bättre hos mig. Nackdelen med dessa är att Linksys inte är pigga på att uppdatera och TP-Link har ett jäkla WebUI men eftersom det bara fungerar tar jag detta. Men måste säga att Ubiquiti gränssnitt var underbart att arbeta i trotts att man var tvungen att köra genom Java.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men du villa väl testa under lång tid och inte bara 4 ping inom nån sekund, du får väl låta det stå och spela och pinga nått dygn i så fall och se om det blir nått avbrott ?

Vilket kommando gör man då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle0216:

Vilket kommando gör man då?

Skickades från m.sweclockers.com

-t i slutet

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Snorlena:

-t i slutet

Tack.

Hur ska jag tolka resultatet egentligen? Är det om man får ”Request timed out” som anslutningen bryts?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mulle0216:

Tack.

Hur ska jag tolka resultatet egentligen? Är det om man får ”Request timed out” som anslutningen bryts?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Okej. Tror du man kan åtgärda det genom att byta några inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mulle0216:

Okej. Tror du man kan åtgärda det genom att byta några inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kommit fram till var felet ligger då ? Kan du pinga via kabel men inte via wifi och om du skiftar wifi/kabel mot en annan dator blir resultatet likadant ? Vet du om felet är i routerns wifidel eller i datorns ?

Du kan alltid prova byta kanalbredd och kanal och byta ssid för att tvinga in nya inställningar i klienterna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du säger att du ominstallerat accesspunkten, men har du sett till att den har senaste firmware?

Permalänk
Medlem

Kör du 2,4 eller 5Ghz? Bara för att du inte ser andra SSIDs betyder inte att bandbredden inte är fylld med annat, exempelvis om du har trådlösa telefoner så kör de ofta på 2,4 de med om de inte är DECT, även en micro som inte har bra nog skydd kan slå ut det då den kör just över 2,4 den med.
Det finns även massa annat runt om kring som kan skapa störningar som är stora nog för att länken ska störas tills det att routern släpper den, har du tänkt på om det är något speciellt någon gör runt om dig? Om det är något i huset som slår på eller så?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du kommit fram till var felet ligger då ? Kan du pinga via kabel men inte via wifi och om du skiftar wifi/kabel mot en annan dator blir resultatet likadant ? Vet du om felet är i routerns wifidel eller i datorns ?

Du kan alltid prova byta kanalbredd och kanal och byta ssid för att tvinga in nya inställningar i klienterna

Nej jag tänkte mest när jag provat runt. Tack för tipsen!

Skrivet av jocke92:

Du säger att du ominstallerat accesspunkten, men har du sett till att den har senaste firmware?

Ja, APn har senaste firmwaren.

Skrivet av Ferrat:

Kör du 2,4 eller 5Ghz? Bara för att du inte ser andra SSIDs betyder inte att bandbredden inte är fylld med annat, exempelvis om du har trådlösa telefoner så kör de ofta på 2,4 de med om de inte är DECT, även en micro som inte har bra nog skydd kan slå ut det då den kör just över 2,4 den med.
Det finns även massa annat runt om kring som kan skapa störningar som är stora nog för att länken ska störas tills det att routern släpper den, har du tänkt på om det är något speciellt någon gör runt om dig? Om det är något i huset som slår på eller så?

Skickar ut ett 2,4GHz och ett 5,0GHz SSID. Ansluten till 5,0GHz:et på de flesta enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle0216:

Skickar ut ett 2,4GHz och ett 5,0GHz SSID. Ansluten till 5,0GHz:et på de flesta enheterna.

Svårt att säga, det kan ju vara något som påverkar men normalt just nu är att de är mindre saker som stör 5GHz.
Är det alla enheter som droppar samtidigt? För isf skulle jag misstänka något fel på routern, är det däremot så att det är en enhet eller så, du skulle jag nog gissa den enheten och är det sporadiskt olika enheter skulle jag misstänka någon form av störning.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Svårt att säga, det kan ju vara något som påverkar men normalt just nu är att de är mindre saker som stör 5GHz.
Är det alla enheter som droppar samtidigt? För isf skulle jag misstänka något fel på routern, är det däremot så att det är en enhet eller så, du skulle jag nog gissa den enheten och är det sporadiskt olika enheter skulle jag misstänka någon form av störning.

Konstigt nog är det alla de tre fall du beskriver som händer från gång till gång, generellt sätt klarar sig iPhones bättre än övriga enheter dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har du Enable fast roaming igång? Stäng av det och testa.

Visa signatur

2700X, 1080ti , X470-F.

Permalänk
Medlem

@Mulle0216: Om det är en variation av alla tre så antingen routern som har en inställning som strular eller är något galet med, kan teoretiskt vara störning som rör sig/varierar i styrka men det är mycket svårare att felsöka än routern så skulle fokusera på den.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood