Permalänk
Medlem

Vilken 16 port managed switch?

Hej,
Är rätt grön inom nätverk men håller på att sätta upp mitt hemmanätverk från grunden nu. Har precis skaffat mig en pfsense jag försöker ställa in men inser nu att jag även behöver en managed switch + en ubiqutie AP.
Har fått höra mycket gott om Ubiqutie produkter så det faller väl naturligt att kolla på det märket vad gäller switch med. Men tänkte höra med er om alternativen först.
Den som lockar är deras 16 portar 150w POE switch som kostar runt 3k sek (2500 om inte liontech är full of shit som vanligt)..
Finns det andra bättre alternativ? Hade gärnat haft lite POE så man kan köra sin AP lätt och slippa el till RPI osv..
Behöver egentligen itne fulla 16 portar men 8 är verkligen på gränsen så kanske lika bra att köra på framtidssäkert alternativ.

Är som sagt inte jätte duktig på nätverkande men håller på o lär mig sakta men säkert. Men skulle ändå uppskatta ett inte för avancerat gränssnitt ochmycket support online, så ubiquite är väl känt för deT?

Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ubiquitis switchar är trevliga, har deras 24-portars med PoE själv. Enda grejen att tänka på är att den väsnas rejält när fläktarna drar igång så man bör ha ett bra utrymme att placera den i där man inte störs av det.

Permalänk
Medlem

@Krippa75: ojdå.. Ja lite får det låta men inte rejält! Hur tror du deras 16 portars är?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Här har du en mycket kompetent switch, HPE 1820
Om inte minnet sviktar för mkt är den fläktlösa, det var iallafall föregångaren 1810. Dock är där ett par portar mer än du önskar men priset kanske är så attraktivt att det kanske är nått att titta närmre på.

Vill flagga för att den är på väga att fasas ut därför priset.
https://www.dustinhome.se/product/5010837741/1820-24g-switch

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Tycker denna är trevlig som Poe switch: https://www.dustinhome.se/product/5010756321/aruba-2530-8x-sf...

Du får 9 användbara koppar-interface om du inte har fiber som uplink.
Du skulle ju kunna köra en liten 8 portars poe switch och sedan köpa en billigare större för det som inte kräver ström.

Eller så köper du en vanlig switch utan poe och köper till injektorer för accesspunkterna.
Du slipper strömadaptern vid accesspunkten men det blir lite mer kablage runt switchen.
https://www.dustin.se/product/5010654469/poe-injector-24w48v

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

Här har du en mycket kompetent switch, HPE 1820
Om inte minnet sviktar för mkt är den fläktlösa, det var iallafall föregångaren 1810. Dock är där ett par portar mer än du önskar men priset kanske är så attraktivt att det kanske är nått att titta närmre på.

Vill flagga för att den är på väga att fasas ut därför priset.
https://www.dustinhome.se/product/5010837741/1820-24g-switch

Skrivet av FireRed:

Tycker denna är trevlig som Poe switch: https://www.dustinhome.se/product/5010756321/aruba-2530-8x-sf...

Du får 9 användbara koppar-interface om du inte har fiber som uplink.
Du skulle ju kunna köra en liten 8 portars poe switch och sedan köpa en billigare större för det som inte kräver ström.

Eller så köper du en vanlig switch utan poe och köper till injektorer för accesspunkterna.
Du slipper strömadaptern vid accesspunkten men det blir lite mer kablage runt switchen.
https://www.dustin.se/product/5010654469/poe-injector-24w48v

Hej!
Har precis insett att POE inte är ett måste. Har egentligen bara 2 saker (AP + RPI 3b+) som jag vill köra på POE just nu.
Så en vanlig switch alternativt bara några få POE portar fungerar utmärkt. Så nu är frågan
Lätt att managa (bra interface och mycket support runt om det), prisvärt pris, mellan 12-24 portar funkar, låg ljudnivå!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om POE inte är ett måste hade jag köpt:
https://www.dustinhome.se/product/5011015605/css326-24g-2srm-...

24 portar vanlig koppar + 2 portar SFP+ om du i framtiden vill köra 10gigabit.
Billigare än HP switchen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Om POE inte är ett måste hade jag köpt:
https://www.dustinhome.se/product/5011015605/css326-24g-2srm-...

24 portar vanlig koppar + 2 portar SFP+ om du i framtiden vill köra 10gigabit.
Billigare än HP switchen också.

Vad är det för märke?
inget dumt pris på den heller..
1350kr från proshop.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Den ser faktiskt ganbska lockande ut. Bra recensioner från amazon med.
Verkar fläktlös också.
Undrar dock hur den är att jobba med om man itne är jätte duktig på nätverkande. Att ställa in och konfigurera.
Dessutom undrar jag hur kompatibiliteten blir med en ubiquiti AP om jag itne kör annan hårdvara från dom. Eftersom deras AP behöver ha något program som körs konstant verkar de som? Eller är de bara plug n play med deras AP till vilken switch/router som helst? Sen bara konfa via någon mjukvara på datorn då och då?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Den ser faktiskt ganbska lockande ut. Bra recensioner från amazon med.
Verkar fläktlös också.
Undrar dock hur den är att jobba med om man itne är jätte duktig på nätverkande. Att ställa in och konfigurera.
Dessutom undrar jag hur kompatibiliteten blir med en ubiquiti AP om jag itne kör annan hårdvara från dom. Eftersom deras AP behöver ha något program som körs konstant verkar de som? Eller är de bara plug n play med deras AP till vilken switch/router som helst? Sen bara konfa via någon mjukvara på datorn då och då?

Jag kör två sådan switchar med en EdgeMax router och två Unifi AP:s utan några problem. Har också en CRS317 switch med 16 SFP+ portar inkopplad.

Dom kan vara lite långsamma med support på deras forum och jag brukar också vänta några veckor innan man uppdaterar till senaste firmware. Förutom det så är dom sjukt stabila och inte allt för svåra att ställa in. Oslagbart pris med tanke på prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Jag kör två sådan switchar med en EdgeMax router och två Unifi AP:s utan några problem. Har också en CRS317 switch med 16 SFP+ portar inkopplad.

Dom kan vara lite långsamma med support på deras forum och jag brukar också vänta några veckor innan man uppdaterar till senaste firmware. Förutom det så är dom sjukt stabila och inte allt för svåra att ställa in. Oslagbart pris med tanke på prestanda.

Hmm..
Och de låter inte mycket antar jag, fläktlösa..
Är det någon nackdel att de inte har layer 3 stöd? Vet inte om man kan vilja ha det i framtiden? Har precis börjat sätta mig in i sånt här.
Tänkte VLANa lite och sånt..

Förresten du kör ubiquiti AP, vilken då? Jag tänker på det här som jag läste att med unifi så behöver man ha någonting igång på nätverket som kör deras mjukvara konstant? en sån controller? Hur kommer det bli för mig om jag kör den switchen plus en ubiquiti AP. Kommer jag behöva fixa en sån cloudnyckel eller köra en RPI eller så?
Eller räcker det att man konfar den via en laptop då och då sen låter vara..?

EDIT:
Fan läser lite att supporten är rätt kass på forumen osv.. SÅnt är viktigt för mig då jag kommer behöva mycket support att komma igång och konfigurera allt.. Är noob på sånt.. Bara haft unmanaged switches innan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hmm..
Och de låter inte mycket antar jag, fläktlösa..
Är det någon nackdel att de inte har layer 3 stöd? Vet inte om man kan vilja ha det i framtiden? Har precis börjat sätta mig in i sånt här.
Tänkte VLANa lite och sånt..

Förresten du kör ubiquiti AP, vilken då? Jag tänker på det här som jag läste att med unifi så behöver man ha någonting igång på nätverket som kör deras mjukvara konstant? en sån controller? Hur kommer det bli för mig om jag kör den switchen plus en ubiquiti AP. Kommer jag behöva fixa en sån cloudnyckel eller köra en RPI eller så?
Eller räcker det att man konfar den via en laptop då och då sen låter vara..?

Switchen är fläktlös och alltså ljudlös. Switchen har till viss del layer3 stöd, men då kommer du tappa hastighet, kommer inte märkas om du inte kör med 10gbit. För VLAN duger layer2 utmärkt, du kommer sköta all routing med din pfSense.

Skrivet av Nima2001:

EDIT:
Fan läser lite att supporten är rätt kass på forumen osv.. SÅnt är viktigt för mig då jag kommer behöva mycket support att komma igång och konfigurera allt.. Är noob på sånt.. Bara haft unmanaged switches innan.

Du klarar dig med den info som finns på deras wiki. Kör du med SwOS är det enkelt att peka och klicka i webb-gränssnittet. Kör du fast kan du säkert få en hel del hjälp här på sweclockers.

Kolla in ett exempel på deras wiki så ser du att det inte är så komplicerat:
https://wiki.mikrotik.com/wiki/SWOS/CSS326-VLAN-Example

Permalänk
Medlem

Jag fega ur till slut..
La en tusenlapp extra för att få ett väl rekommenderat märke och få det så enkelt som möjligt med guider och support, dessutom POE.
Blev en 16ports 150w POE switch från ubiquiti ihop med deras LR AP.
Så blir de att slänga in unifi mjukvaran på min nuvarande raspberry pi 3b+ som även kör pi-hole.
Bara hört för mycket gott om ubiquiti att det var svårt att motivera annat för mig just nu.

Nu hoppas jag bara att liontech levererar den för 2450 inkl. frakt.. Ringde dom idag och de menar på att allt finns i lager och är beställt nu och jag kommer få det hem till redan denna veckan. Återstår att se!

Tack alla för feedback!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Krippa75: ojdå.. Ja lite får det låta men inte rejält! Hur tror du deras 16 portars är?

Skulle tro att det är samma chassi med samma innehåll med enda skillnaden på brädan med själva portarna på med tillhörande front. Den genererar möjligen mindre värme pga färre portar och om så behöver den mer sällan dra igång fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Skulle tro att det är samma chassi med samma innehåll med enda skillnaden på brädan med själva portarna på med tillhörande front. Den genererar möjligen mindre värme pga färre portar och om så behöver den mer sällan dra igång fläkten.

undrar om man inte kan fästa på en egen fläkt på utsidan precis bakom fläktarna. Så att den suger ur luft lite grand hela tiden så behöver den kanske aldrig braka igång själv med max hastighet.

Visa signatur

Citera för svar!