Filma under vatten med fördröjd liveuppspelning

Permalänk
Medlem

Filma under vatten med fördröjd liveuppspelning

Hej! Jag håller på att undersöka möjligheten till att filma under vatten för att kontinuerligt spela upp den på en TV-skärm/datorskärm i närheten med ca 30 sekunders fördröjning.

Någon som har en idé över hur man kan gå till väga och vilken typ av utrustning, både hårdvara och mjukvara, som behövs?

Har inte råd med värstingkamera eller så men det är ett plus om den kan filma i 120fps.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Det går nog med vilken kamera som helst (120fps alltså, om det är viktigt) och en kabel till datorn, möjligtvis kan du behöva någon dosa mellan kameran och datorn men det borde kanske gå med USB och med rätt mjukvara hitta kameran som webbkamera. Mjukvarubiten är jag osäker på men det borde väl inte vara omöjligt att hitta strömmen från kameran i VLC. Följer tråden och hoppas att du uppdaterar med dina framsteg

Permalänk
Medlem

@whalle: Enligt första tråden jag hittade med Google så ska det gå att ordna med OBS.
Se tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=t6EFtempbKA

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

"Filma under vatten" behövs nog mer information för att ge råd tänker jag. Speciellt djup, tillgängligt ljus, avstånd till "servern" osv. Är det liksom akvarium eller i sjön så att säga.

Permalänk
Medlem

Gissar att OP ska filma sig själv när hen simmar och sen kolla på det strax efteråt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem

Du får nog först berätta vad kameran ska tåla för miljö för det är ju stor skillnad på att precis doppas i stillastående sötvatten till att sitta på stort djup eller strömmande salt/smutsvatten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det går nog med vilken kamera som helst (120fps alltså, om det är viktigt) och en kabel till datorn, möjligtvis kan du behöva någon dosa mellan kameran och datorn men det borde kanske gå med USB och med rätt mjukvara hitta kameran som webbkamera. Mjukvarubiten är jag osäker på men det borde väl inte vara omöjligt att hitta strömmen från kameran i VLC. Följer tråden och hoppas att du uppdaterar med dina framsteg

Skrivet av Myllerman:

"Filma under vatten" behövs nog mer information för att ge råd tänker jag. Speciellt djup, tillgängligt ljus, avstånd till "servern" osv. Är det liksom akvarium eller i sjön så att säga.

Skrivet av cyklonen:

Gissar att OP ska filma sig själv när hen simmar och sen kolla på det strax efteråt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mrqaffe:

Du får nog först berätta vad kameran ska tåla för miljö för det är ju stor skillnad på att precis doppas i stillastående sötvatten till att sitta på stort djup eller strömmande salt/smutsvatten

Precis som cyklonen säger så ska jag alltså filma i bassäng för att sedan kunna gå upp på kanten och kolla på min egna simteknik. Så tåligheten behöver inte vara mer än att den klarar en halvmeters djup i klorerat vatten.

Problemet är väl just att få kabelingången till kameran vattentät kan jag tänka mig.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av whalle:

Precis som cyklonen säger så ska jag alltså filma i bassäng för att sedan kunna gå upp på kanten och kolla på min egna simteknik. Så tåligheten behöver inte vara mer än att den klarar en halvmeters djup i klorerat vatten.

Problemet är väl just att få kabelingången till kameran vattentät kan jag tänka mig.

Skulle du kunna tillverka ett periskop av några bitar plywood eller färgad akryl, två speglar, och sen filma med kameran stående på land, genom periskopet, ner under vattenytan?

Detta ger förstås en rätt snäv bildvinkel om du inte använder väldigt stora speglar. Men det gör det väldigt enkelt för kameran, eftersom den inte behöver tåla vatten alls.

(Periskop enligt vänstra exemplet i bilden, med två parallella speglar.)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skulle du kunna tillverka ett periskop av några bitar plywood eller färgad akryl, två speglar, och sen filma med kameran stående på land, genom periskopet, ner under vattenytan?

Detta ger förstås en rätt snäv bildvinkel om du inte använder väldigt stora speglar. Men det gör det väldigt enkelt för kameran, eftersom den inte behöver tåla vatten alls.

(Periskop enligt vänstra exemplet i bilden, med två parallella speglar.)

Smart lösning! Kanske kan vara värt att prova, blir ju en väldigt billig lösning om den skulle fungera. Tänker jag knas nu eller skulle man kunna sätta en vidvinkellins för att få upp bildvinkeln om den blir alldeles för snäv?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av whalle:

Smart lösning! Kanske kan vara värt att prova, blir ju en väldigt billig lösning om den skulle fungera. Tänker jag knas nu eller skulle man kunna sätta en vidvinkellins för att få upp bildvinkeln om den blir alldeles för snäv?

Bildvinkeln bestäms av öppningen efter den sista spegeln (den under vattenytan) och ljusvägens sträcka från den öppningen till kameran. Du kan själv testa med ett rakt rör som har samma "optiska längd" och samma storlek på öppningen. Sätt röret framför kameran och se hur mycket du ser.

Om vi säger att du vill ha ett periskop som når 40 cm ner så blir ljusets sträcka kanske 60 cm totalt från öppning till kameraobjektiv. För att få en bildvinkel motsvarande ett normalt vidvinkelobjektiv så behöver den nedre spegeln vara ca 80x50 cm. Om du skippar den övre spegeln och monterar kameran "uppåner" 90 grader från horisontalplanet, så kan du nog minska ljusets sträcka lite och klara dig med en mindre spegel, mot att det blir en lite mer riskfylld montering, eftersom kameran då inte längre står på land, även om den fortfarande är ovanför vattenytan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har eventuellt ett Canon 1DX mkII med Nauticam undervattenshus samt 20m kabel för styrning av kameran under vatten. Det kan jag hyra ut, men det är då ingen billig lösning.

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Medlem

GoPro, med WiFi

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|