Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det verkar som jag saknar det läget, därav jag inte har lyckats:
https://www.asus.com/us/support/FAQ/1015007/

Dessa finns för mig.

Du bryggar ditt comhemmodem inte din Asusrouter. Den ska ju vara router efter modemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det verkar som jag saknar det läget, därav jag inte har lyckats:
https://www.asus.com/us/support/FAQ/1015007/

Dessa finns för mig.

Jag är förvirrad.

Ville du inte brygga Comhem's router=? Isådanafall varför länkar du till Asus? Det är ingenting Comhem kör med. Det är ju din egna?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Du bryggar ditt comhemmodem inte din Asusrouter. Den ska ju vara router efter modemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av sleepyoh:

Jag är förvirrad.

Ville du inte brygga Comhem's router=? Isådanafall varför länkar du till Asus? Det är ingenting Comhem kör med. Det är ju din egna?

Det var jag som missförstod och trodde Asus routern skulle stå på bridge med.

Comhem routern (bridge på) -> Asus
Det något mera jag måste göra gissar jag då Asus misslyckas med att få WAN IP av Comhem routern.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det var jag som missförstod och trodde Asus routern skulle stå på bridge med.

Comhem routern (bridge på) -> Asus
Det något mera jag måste göra gissar jag då Asus misslyckas med att få WAN IP av Comhem routern.

Starta om allt antar jag att du testat?

Annars gör du en fabriksåterställning av comhems modem och bryggar den på nytt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det var jag som missförstod och trodde Asus routern skulle stå på bridge med.

Comhem routern (bridge på) -> Asus
Det något mera jag måste göra gissar jag då Asus misslyckas med att få WAN IP av Comhem routern.

Det kan vara som så att det endast är en LAN-port i routern från Com Hem som den kan brygga till, i så fall lär det vara LAN4, så testa den porten om du inte gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det var jag som missförstod och trodde Asus routern skulle stå på bridge med.

Comhem routern (bridge på) -> Asus
Det något mera jag måste göra gissar jag då Asus misslyckas med att få WAN IP av Comhem routern.

Skrivet av Full:

Det kan vara som så att det endast är en LAN-port i routern från Com Hem som den kan brygga till, i så fall lär det vara LAN4, så testa den porten om du inte gjort det.

Man har väl tre eller fyra publika IP-adresser hos Comhem, så det ska inte spela nån roll. Men ha inget annat inkopplat i Comhem modemet just in case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Man har väl tre eller fyra publika IP-adresser hos Comhem, så det ska inte spela nån roll. Men ha inget annat inkopplat i Comhem modemet just in case.

Skulle inte ta gift på det, är en riktig brist på ip-addresser idag. Hade du 4 tidigare kanske du har 1 eller 2 idag om du inte råkar sitta bakom cg-nat. Nu har ju tele2 ätit upp Comhem och gjort det till ett av sina varumärken varav Comhem får återanvända Tele2 addresser. Går inte att vara säker på du får fler än 1 ipv4 address idag utan att specifikt fråga efter det.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh:

Vad får jag för IP-adress?

Vår DHCP-server delar ut en publik IP-adress. Det finns inga möjligheter att få en fast IP-adress. Systemet bygger på dynamisk IP-tilldelning (DHCP]) vilket innebär att du får en tillfällig publik IP-adress. Kunder med en lägre tjänst än 50 Mbit/s får endast en publik IP-adress. Kunder med 100 Mbit/s och högre får fyra IP-adresser.

Com Hem har börjar rulla ut IPv6-adresser till dig som kund. I dagsläget är IPv6 endast tillgängligt på ett fåtal orter och då endast för dig med WiFi Hub C1.

https://www.comhem.se/kundservice/sok?q=ip-adress

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Man har väl tre eller fyra publika IP-adresser hos Comhem, så det ska inte spela nån roll. Men ha inget annat inkopplat i Comhem modemet just in case.

Det jag menar är att när Com Hem-modemet (som också är en router..) är i bryggat läge så kanske det bara är LAN4 som man kan koppla in sin egna router i, alltså att de andra portarna är helt döda när den är bryggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Det jag menar är att när Com Hem-modemet (som också är en router..) är i bryggat läge så kanske det bara är LAN4 som man kan koppla in sin egna router i, alltså att de andra portarna är helt döda när den är bryggad.

Jo jag förstår det men i och med att du får fler publika adresser än en så har den stöd för flera olika anslutningar även om den är i bryggat läge.

@sleepyoh: som sagt, se @iller 's inlägg angående IP-adresser. Pratade med Comhems support som bekräftade det också för ca 2 veckor sedan. Men visst, han sa att adresserna började ta slut och att de i och med köpet utav Tele2 hade fått tillgång till deras adresser också.

Edit: blev köp åt fel håll där, Tele2 köper Comhem och inte vice versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Jo jag förstår det men i och med att du får fler publika adresser än en så har den stöd för flera olika anslutningar även om den är i bryggat läge.

@sleepyoh: som sagt, se @iller 's inlägg angående IP-adresser. Pratade med Comhems support som bekräftade det också för ca 2 veckor sedan. Men visst, han sa att adresserna började ta slut och att de i och med köpet utav Tele2 hade fått tillgång till deras adresser också.

Tele2 köpte Comhem och comhem är nu ett av tele2s varumärken. Comhems kontor läggs ner och dom flyttar in i tele2s lokaler, anställda på comhem byter logga på jacka men allt blir väl som vanligt, men det är comhem som blev uppätna inte tele2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Nedan är dem enda modem/routrar jag inte håller koll på.
Övriga vet jag personligen att alla LAN-portar fungerar och publik IP blir tilldelad.

Com Hem Wifi Hub C2
Com Hem Wifi Hub L1
Com Hem Wifi Hub C1

https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/routrar-mo...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Tele2 köpte Comhem och comhem är nu ett av tele2s varumärken. Comhems kontor läggs ner och dom flyttar in i tele2s lokaler, anställda på comhem byter logga på jacka men allt blir väl som vanligt, men det är comhem som blev uppätna inte tele2.

Skickades från m.sweclockers.com

My bad, det andra stämmer dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@sleepyoh:

Vad får jag för IP-adress?

Vår DHCP-server delar ut en publik IP-adress. Det finns inga möjligheter att få en fast IP-adress. Systemet bygger på dynamisk IP-tilldelning (DHCP]) vilket innebär att du får en tillfällig publik IP-adress. Kunder med en lägre tjänst än 50 Mbit/s får endast en publik IP-adress. Kunder med 100 Mbit/s och högre får fyra IP-adresser.

Com Hem har börjar rulla ut IPv6-adresser till dig som kund. I dagsläget är IPv6 endast tillgängligt på ett fåtal orter och då endast för dig med WiFi Hub C1.

https://www.comhem.se/kundservice/sok?q=ip-adress

^
Detta stämmer i alla fall med vad jag hört, dock var det någon som tidigare i tråden som hävdade att alla abonnemang har fyra dynamiska i bryggat läge.
Har själv tre routrar efter den bryggade C2'an (600 abonnemanget) och innan dess med CH7486 (tidigare 500 abonnemanget).
Men lån har strulat för mig, dvs haft problem att få adresser när jag växlat mellan dator och router någon gång, verkar vara en ganska lång timeout.

Hoppas att de nu inte ändrar de 4 dynamiska i och med Tele2.

-cb99

Mer text.
Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Driftstatus,
Vi åtgärdar just nu ett fel i vårt nät som påverkar bredbands- och telefonitjänsten.
Felet visar sig som t ex. avbrott, långsam uppkoppling eller störningar i ljudkvalitet.
Felet beräknas vara åtgärdat: 2019-03-08 16:00.

---

Jaha,
Ingen Division 2 beta som det ser ut eller spel överhuvudtaget i helgen

Man blir lite lurad då man ringer då de inte säger datum i röst upplysningen, utan endast "beräknas klart fredag 16.00", dvs. inte att det är nästa fredag.

Det var inte felinlagt med en vecka fel på web infon. heller som man skulle kunna tro efter samtal.

Är det fler som drabbats? Tele2 meck eller något?
Önskar jag hade alternativ att välja annat en tre hål i väggen.

Hade Adsl som reserv men för långt till stationen så lade ned den då farten inte riktigt räckte till längre.

-cb99

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se det negativa i att ett fel åtgärdas. Vill man ha en högre servicenivå får man fram med stora plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag har svårt att se det negativa i att ett fel åtgärdas. Vill man ha en högre servicenivå får man fram med stora plånboken.

Inte jag heller, men en vecka och på en fredag känns inget vidare eller imponerande.
Så du menar att du kan köpa bättre service från comhem?
Pyntar 12.000 om året till dem med de tjänster jag har för tillfället, hur får jag bättre service än 7 dagar för det tro?

-cb99

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

@cb99: Vilken servicenivå har du och Comhem avtalat om?

Permalänk
Medlem

För de som råkar läsa och har ett intresse som så kan jag uppdatera att efter spelat med några som finns på några olika orter i landet att fler verkar ha problem, så jag antar att i sinom tid så kanske något står att finna i ämnet om en mer spridd störning.

-cb99

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

hej har fått denna comhem wifi hub L1 kan man brygga denna?

hittar inte var i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av swag:

hej har fått denna comhem wifi hub L1 kan man brygga denna?

hittar inte var i så fall

Det går inte i dagsläget att brygga L1:an.
Men så längr du inte har telefoni är det inte ens nödvändigt att använda den. Du kan använda egen router om du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Inte jag heller, men en vecka och på en fredag känns inget vidare eller imponerande.
Så du menar att du kan köpa bättre service från comhem?
Pyntar 12.000 om året till dem med de tjänster jag har för tillfället, hur får jag bättre service än 7 dagar för det tro?

-cb99

En driftstörning lär du ju knappast kunna rubba på, däremot lokala fel hemma hos kunden själv lär gå betydligt snabbare i många fall med ett företagsabonnemang.

Dock är det nog väldigt få som tycker att ens spelande är värt så pass mycket att man hellre betalar för ett företagsabonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ja det är inga problem att brygga, om du berättar vilken modell du har kan vi säkert hjälpa dig med att få det att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Testade med RT-ac55u idag och jag får det bara inte att funka.

Ställer in modemet på bridge
Återställer och kopplar in Asus router (med comhems sladd till WAN porten)

Vad är det jag missar ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Testade med RT-ac55u idag och jag får det bara inte att funka.

Ställer in modemet på bridge
Återställer och kopplar in Asus router (med comhems sladd till WAN porten)

http://i64.tinypic.com/2dqiwyp.png

Vad är det jag missar ?

Har du kollat med Comhems support så det inte är något de behöver göra från deras sida? Kan ju felsöka i oändlighet men om det inte är något som du kan påverka blir det svårt att lösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Har du kollat med Comhems support så det inte är något de behöver göra från deras sida? Kan ju felsöka i oändlighet men om det inte är något som du kan påverka blir det svårt att lösa

Dom erbjuder ingen support på bryggning av modem alls så där får man inte mycket hjälp.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Dom erbjuder ingen support på bryggning av modem alls så där får man inte mycket hjälp.

De kan brygga modemet åt dig i alla fall och se så att det fungerar fram till modemet åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Dom erbjuder ingen support på bryggning av modem alls så där får man inte mycket hjälp.

Testat koppla in en dator direkt till modemet? Med brandvägg påslaget i datorn förstås. Tänkte du kunde kolla om det är Comhems modem eller Asus router som är problemet. Så länge problemet är i Comhems modem är de skyldiga att erbjuda support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

De kan brygga modemet åt dig i alla fall och se så att det fungerar fram till modemet åtminstone.

Skrivet av Fulci:

Testat koppla in en dator direkt till modemet? Med brandvägg påslaget i datorn förstås. Tänkte du kunde kolla om det är Comhems modem eller Asus router som är problemet. Så länge problemet är i Comhems modem är de skyldiga att erbjuda support.

Brygga modemet löser jag och modemet får IP och allt, men när jag stoppar in asusroutern så verkar dom börja bråka direkt. Vet inte riktigt var jag ska börja med felsökningen, återställt båda och testat allt jag kan komma på.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Brygga modemet löser jag och modemet får IP och allt, men när jag stoppar in asusroutern så verkar dom börja bråka direkt. Vet inte riktigt var jag ska börja med felsökningen, återställt båda och testat allt jag kan komma på.

Har det månne kommit nån nyare firmware uppdatering till din ASUS router eller kan du backa till ett tidigare datum om du har den senaste? Om Comhem routern inte är bryggad får du IP tilldelad på ASUS routern på WAN-porten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Testade med RT-ac55u idag och jag får det bara inte att funka.

Ställer in modemet på bridge
Återställer och kopplar in Asus router (med comhems sladd till WAN porten)

http://i64.tinypic.com/2dqiwyp.png

Vad är det jag missar ?

Jag hade samma problem när jag brygga mitt modem C1. Det löstes genom att manuellt slå av wi-fi i modemet innan jag bryggade. Väljer man att bara brygga direkt fortsätter wi-fi vara igång och ansluter man få till det wi-fi:t får man ett publikt IP. Prova att göra en reset av modemet, logga in och slå av wi-fi och därefter brygga modemet. Jag vet inte varför detta löste problemet men allt fungerade efteråt. En annan bra anledning att slå av wi-fi i Comhems modem innan bryggning är att du får mindre aktiva Wi-Fi-nätverk som orsakar störningar på det du själv använder.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.