Permalänk
Medlem

Hjälp med router

Så det började med att vår router krånglade alldeles för mycket med alltid mågon i huset tappa internet (triangel nere i hörnet på interner ikonen)
Så jag laddade ner dd wrt för routeen för dom hade funktionen att startas om i schedule för att starta om routeen verkade vara lösningen då.
Men nu i efterhand så var der inte lösningen
Så nu vill jag ha tillbaka min asus firmware på min asus (RT-AC1900) men att lägga in asus firmware i firmware upgradering i routern websida gör ingenting.
Och jag gjorde en factory reset på routern nu och nu har min dator också en triangel nere i internet ikonen.
Jag kommer inte åt routern på min dator längre.
Konstig nog så kom min telefon in på routern (?????)
Därav jag ändrade 192.168.1.1 till 192.168.2.1 förut men nu så kommer inte min telefon in heller.
Vad ska jag göra att fixa denna grava problem

Permalänk
Medlem

Om det är till nån hjälp så har vi 2 datorer connected till routern med ethernet cable
Och 2 mobiler med wifi vanligtvis 4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Borf: DD-WRT är en bra firmware och du kan troligen få bättre resultat genom att fortsätta använda den. När man resettar så går routern tillbaka till standard inställningarna, som inte alls behöver vara detsamma som din vanliga firmwares standard inställningar, utan nu när du har ddwrt kan det vara en annan ip range, som du nämnde 192.168.2.1 istället för 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 (de 2 sista är de mest vanliga). I vanliga fall används något som heter DHCP för att automatiskt dela ut ip adresser, men det kan vara så att detta är avstängt i default läget i ddwrt. Så för att få kontakt med routern igen när du inte vet vad den har för ip range, så kan du ställa in din ip manuellt på datorn eller telefonen du försöker använda för att logga in på routern igen med.
Detta gör du genom att gå in på ipv4 egenskaper på den nätverksenhet du ansluter med (wifi eller ethernet) och där ställer du in följande:
IP adress: 192.168.0.10 (1.10, 2.10)
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1 (1.1, 2.1)
DNS: 1.1.1.1 (dns är egentligen inte viktig för jusst detta men jag inkluderar den ändå).

Pga att du inte vet vilken ip range du nu har så får du testa dig fram och ändra 0.10 till 1.10 och 0.1 till 1.1, sedan testa 2.10 och 2.1 osv.
Andra default ip ranges kan även vara 10.0.0.1 men detta används mest i vpn och annan infrastruktur.

Permalänk
Medlem

Om du mot all förmodan bara vill gå tbx till din original firmware brukar ddwrt ha en guide på hur man gör det i sin dokumentation, det brukar inkludera att ladda ner en utillity från router tillverkarens egna sida och flasha routern igen med original firmware genom den, man brukar inte kunna bara skriver över ddwrt med original firmware, den knappen du tänker på är mest för att kunna uppdatera ddwrt.

Permalänk
Medlem

Om du får allt att fungera och sedan ändå har kvar ditt original problem, så kan det vara så att routern blir överhettat och det derför fungerade ett tag när du startat om routern varja dag (då den ofta svalnar ner lite under omstarten), jag skulle rekomendera att sätta den så öppet som möjligt, damsuga den ordentligt och kanske även rikta en fläkt mot den.

Permalänk
Medlem

@reexe: jag hittade en rescue mode program till datorn för routern och fick asus direkt tillbaka på den.
ddwrt är bättre det var därför jag bytte till det från början men, jag vet alledelles för lite om router inställningar för att kunna trycka runt på det.