Endast öppet wifi visas för vissa enheter

Permalänk

Endast öppet wifi visas för vissa enheter

Hallå! Sitter egentligen inte i sjön med detta, men är ändå lite nyfiken på vad problemet i fråga är. Har en TP-link Archer C60 som router, och har gjort typ all konfiguration via appen. På min och min sambos iPhones, laptops (en Macbook och en Lenovo, så olika nätverkskort) samt mitt Switch har internet fungerat klockrent. På mitt 3DS och min Apple watch series 3 dyker dock inte accesspunkten upp.

Jag var medveten om att jag bara hade 5GHz bandet igång, och iom att det är äldre enheter misstänkte jag att problemet låg här. Satte då igång 2,4GHz bandet men det dök fortfarande inte upp på någon av enheterna.

MEN, när jag satte igång ett gästnätverk på 2,4GHz-bandet, då dök det upp på båda enheterna och fungerade hur bra som helst. "Problemet" har alltid existerat, och är i sig inte jättejobbigt, men lite omständigt är det ju att alltid behöva slå av och på ett gästnätverket på ett frekvensband jag sällan har aktiverat. Vill inte att vem som helst ska kunna stå utanför och få gratis Wi-fi

Vad är det jag kan ha missat? Är det någon inställning i vilket "sorts" lösenord det är? (Är lite novis på just denna banan som ni kanske märker hehe)

Permalänk
Medlem

@Krabb Salva: Säker på att du inte råkat stänga av SSID-broadcast när du konfigurerade 2.4GHz-radion? Bör finnas på samma ställe som övrig wifi-konfiguration, och heta "SSID broadcast". Det brukar vara en checkbox. Alternativt kan man ha vänt på formuleringen och köra nåt i stil med "Hide SSID", "Hidden network" istället.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: Haha, ja jäklar det hade jag! Inställningen fanns inte i app:en men däremot i webbgränssnittet! Tackar och bockar!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Krabb Salva:

@kaput: Haha, ja jäklar det hade jag! Inställningen fanns inte i app:en men däremot i webbgränssnittet! Tackar och bockar!

Den har vi alla gjort ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabb Salva:

@kaput: Haha, ja jäklar det hade jag! Inställningen fanns inte i app:en men däremot i webbgränssnittet! Tackar och bockar!

Hah, gott mos, skönt när det är nåt enkelt

Fånigt av dem att missa att ha den inställningen i appen i övrigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!