Jag vet inte om jag valde rätt linje till gymnasie

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag valde rätt linje till gymnasie

Som rubriken säger.. Jag valde Teknikprogrammet för att jag antingen ville bli designer eller programmerare, men nu vet jag inte om jag valde rätt, börjar bli mindre intresserad av det. Plus så är jag absolut kass på matte, har betyg E nästan D. Som jag har förstått så äre mycket matte i teknkingprogrammet.

Andra linjen som jag tänkte på är samhälle, började fundera att bli polis, eller advokat. Men med hur mina betyg ser ut så kommer jag nog inte kunna bli advokat om jag inte fixar dom.

Jag har absolut ingen aning om vilken linje jag ska gå på, vad jag vill och vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Har du funderat på att prata med en studievägledare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibagg:

Som rubriken säger.. Jag valde Teknikprogrammet för att jag antingen ville bli designer eller programmerare, men nu vet jag inte om jag valde rätt, börjar bli mindre intresserad av det. Plus så är jag absolut kass på matte, har betyg E nästan D. Som jag har förstått så äre mycket matte i teknkingprogrammet.

Andra linjen som jag tänkte på är samhälle, började fundera att bli polis, eller advokat. Men med hur mina betyg ser ut så kommer jag nog inte kunna bli advokat om jag inte fixar dom.

Jag har absolut ingen aning om vilken linje jag ska gå på, vad jag vill och vad jag ska göra.

Advokat är steget senare, det du tittar på är Juristprogrammet eller liknande, min rekommendation är att traggla på, tvinga dig själv att plugga för oavsett vad du väljer kommer det vara saker och stunder du inte tycker är skoj m.m.
Vilken linje du kört på gymnasiet kommer spela mindre roll, det spelar mer roll att du kan plugga och har studievana, sedan kan du satsa på högskoleprovet om du inte har betyg som räcker.
Titta även på utbildningar runt om i landet, det finns massor med olika ställen att läsa på och är det inte Sthlm sjunker oftast nivåerna en hel del.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Ska göra det på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibagg:

Som rubriken säger.. Jag valde Teknikprogrammet för att jag antingen ville bli designer eller programmerare, men nu vet jag inte om jag valde rätt, börjar bli mindre intresserad av det. Plus så är jag absolut kass på matte, har betyg E nästan D. Som jag har förstått så äre mycket matte i teknkingprogrammet.

Andra linjen som jag tänkte på är samhälle, började fundera att bli polis, eller advokat. Men med hur mina betyg ser ut så kommer jag nog inte kunna bli advokat om jag inte fixar dom.

Jag har absolut ingen aning om vilken linje jag ska gå på, vad jag vill och vad jag ska göra.

Gymnasie är enbart för att få behörighet till vidareutbildning. Vissa högskoleprogram kräver t.ex. (vet inte vad kurserna heter nu.. 1, 2?) Matte C / D eller Fysik A / B.
Du har alltid möjlighet att skriva högskoleprovet eller komplettera på komvux senare i livet. Generellt är det svårt att veta som gymnasieelev att "det där vill jag arebeta med", jag avundas de som hittar rätt direkt.
Själv har man bytt bransch 3 gånger sedan gymnasiet, är ju aldrig för sent att sadla om och innan man hunnit testa olika yrken är det svårt att veta om man trivs med det

Jag läser utveckling på YH och kan säga att inom webben är det inte så stort krav på mattekunskaper, det vi använder är det vanliga plus, minus, gånger, och delat. I vissa fall modulus och procentuträkningar för ränta etc. också, men formler för detta finns ju överallt på google. Så gillar du att programmera så snöa inte in dig på att du måste vara duktig på matte och läsa en ingenjörsutbildning, så ser inte arbetsmarknaden ut idag.

Men känner du redan nu att det inte känns rätt och att Matte inte är din starka sida så skulle jag nog byta. Som du säger så är samhälle ett generellt program som har lite av det mesta, sedan kan du alltid utöka programmet med tillval för att få behörighet till högskoleprogrammet du vill söka till.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt sällan någon vet vad de vill göra när de går på gymnasiet. Jag var förmodligen lyckligt lottad som visste vad jag ville bli redan när jag var nio år gammal och fortfarande arbetar inom det yrket. Mitt förslag är att välja det program som ger dig flest möjligheter och sedan fokuserar du din utbildning på högskola/universitet istället.

Permalänk
Medlem

Kämpa på med matten, det kan vara traggligt som fasiken men gud va skönt att ha det gjort när du ska söka dig vidare på högskolan sen.

Prata med studievägledaren. Ett annat alternativ kan det faktiskt vara bra att kolla efter privatlektioner. Jag har hjälpt flera unga killar med matematik och tjänade en extra slant på detta under mina högskolestudier. Fick jättefina tack och faktiskt presenter när ett par av de gick ur med godkända betyg. Då kändes det väldigt bra.finns säkert folk att vända sig till i din närhet. Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga, att det aldrig är "kört" att komma in på en eftergymnasial utbildning bara för ens gymnasiebetyg kanske inte är/var de bästa.
Man kan plugga till högskoleprovet och satsa på det.

Hade jag varit du så hade jag läst det jag känner jag är intresserad av. Känner du att matte inte är kul (detta är de viktigaste, att det är svårt går att överkomma, men är det inte alls något du känner någon form utav intresse för osv så är det fel)

Känner du så kan du ju faktiskt byta linje, men det jag hade gjort om jag varit du vid den unga åldern som jag ångrar att jag inte gjorde, det är just högskoleprovet.
Börja läsa lite hur det är uppbyggt, övningsexempel osv. Sen hade jag anmält mig till varje högskoleprov som går (2 per år) för att få erfarenhet och öka resultatet efter tiden. Vem vet, du kanske skriver så pass högt i slutet av gymnasiet att du kan välja precis vilken utbildning du vill sen.

Permalänk
Medlem

Hej Nibagg!
Ett relativt vanligt missförstånd bland yngre som ska välja gymnasielinje är att man måste gå tekniklinjen för att kunna fortsätta utbilda sig inom detta och arbeta inom IT senare i livet. Detta är inte alls fallet och verkligheten ser mer ut som vad @zaibuf nämner i sitt inlägg. En hel del IT-program på universitetet nöjer sig med behörigheter som du kan uppnå genom att gå andra linjer, inte bara teknik.
Själv går jag i 3an i ekonomilinjen på gymnasiet och har sökt in på 2 IT-relaterade universitetsprogram inför hösten.
Det finns fler IT-program på universitetet med liknande behörigheter som t.ex. webbutvecklare, systemutvecklare, spelutveckling osv.
Nedan summerar jag de två program som jag valt att söka in på.

Data- & Systemvetenskap
Behörighet: Matematik 2 & Samhällskunskap 1b*
"Utbildningen förutsätter inte att du har teknisk kunskap om datorer eller erfarenhet av programmering."
Exempel på arbete efter examen: Systemutvecklare, programmerare eller IT-konsult.

Datavetenskap
Behörighet: Matematik 3 & Samhällskunskap 1b*
"Programmet förutsätter inte att du har teknisk kunskap om datorer och programmering innan du börjar."
Exempel på arbete efter examen: programmerare, systemutvecklare eller projektledare.

* Behörigheter kan skilja sig på andra universitet

Som du ser på ovanstående exempel behöver man inte gå teknikprogrammet för att studera på universitetsnivå och arbeta inom IT. Om du skulle gå en samhällskunskapsbaserad linje i gymnasiet skulle du från start uppnå behörigheterna för Data- & systemvetenskaps programmet.
Du skulle bara behöva lägga till/välja Matematik 3 i t.ex. individuellt val för att nå upp till behörigheterna för Datavetenskaps programmet. Ta hjälp av de resurser som du har tillgängligt, ett samtal med SYV kan hjälpa mer än vad man tror!

Själv stod jag i valet och kvalet mellan teknikprogrammet och ekonomiprogrammet i din ålder. Jag valde ekonomiprogrammet och är i efterhand nöjd med det då jag har det svårt med matten jag med, och har fortfarande det, även här i gymnasiet.

Lycka till med ditt val!

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk

En sak som brukar hjälpa mig när jag har ett problem är att ta fram papper och penna och börja skriva ner mina tankar. Här är en övning som hjälper mig när jag känner mig osäker om min framtid:

  1. Skriv ner alla dina mål du vill uppnå i ditt liv. Upprepa en gång på morgonen och en gång på kvällen flera dagar i sträck. Dina mål kan vara vad som helst och hur många som helst. Det spelar ingen roll hur ouppnåeliga målen känns för tillfället, bara skriv ner dem. I morse skrev jag t.ex. upp att jag vill bli miljardär och astronaut.

  2. Efter en vecka, kolla igenom vad du skrivit ner. Du kommer säkert upptäcka att du skrivit upp vissa mål flera gånger. Skriv upp dem på ett separat papper och utveckla dem vidare. Ett mål existerar inte i ett tomrum, utan är bara en del av en kedja med större och mindre mål. Du säger exempelvis att du vill bli programmerare, designer, polis eller advokat. Fråga dig själv: Varför? Vad är den riktiga anledningen till att du vill jobba som det?

  3. När du vet vad du vill och varför, ta reda på konkreta steg du kan ta idag för att ta dig dit du vill. Följ sedan de stegen och ge aldrig upp. Jag kan inte understryka det tillräckligt. Eller vänta nu, det kan jag visst: GE ALDRIG UPP! Gör inte vad andra gör eller vill att du ska göra, utan följ din egen väg, oavsett vart den leder.

Jag tycker att det är väldigt moget av dig att tänka på din framtid i din ålder. Fortsätt med det! Jag insåg inte hur viktigt det var att tänka långsiktigt och fortsätta sätta mål för mig själv förrän jag fick mitt första heltidsjobb efter gymnasiet och YH. Jag har däremot alltid varit väldigt omogen.
Till skillnad från många andra så tycker jag inte att man måste vara intresserad av någonting för att göra det. Det hjälper såklart, men enligt min erfarenhet, så länge du vet varför du gör någonting, behöver du inte intresse. Intresse förändras också med tiden, så något du avskyr i början kan utvecklas till något som du älskar och vice versa. Det är en viktig läxa jag lärt mig av mina många olika jobb och fritidssysslor. Om du inser det så kommer du också förstå att det inte gör något om du gör eller väljer "fel". Det är bara en del av det som kallas för liv.

Permalänk

Tänkte dela med mig av lite egna erfarenheter.

När jag skulle börja gymnasiet hade jag en vettig lärare som sa till mig att det spelar i princip ingen roll vad du läser på gymnasiet (hon insåg nog att jag skulle läsa vidare sedan antar jag), utan läs något du tycker är roligt just nu när du är 16-17-18 så går det lättare att ta sig igenom och man får bättre betyg. Vissa är jättemotiverade och vet exakt och kan hålla i hela gymnasiet och ha höga betyg och ha ett tydligt mål, men de flesta har inte det.

Jag gillade hårdrock och ville mest dricka öl och jaga efter tjejer när jag var 15-16 så det blev estetprogrammet för mig. I slutet av andra året var jag lite less så jag valde bort några estetämnen och valde till några andra. Tog studenten och gick ut med hyfsade betyg. Jag jobbade några år och hade ingen aning vad jag ville göra. Många turer så kom jag på att jag skulle bli läkare (hade jobbat inom vården lite extra). Hade inte betyg för det eller behörighet. Var några år 20+ då och hade förmågan att se ur ett större perspektiv än 3-4 år att jag skulle vara färdigutbildad och klar så jag tänkte att jaja, det får ta den tid det tar och tar det 10 år så kommer jag ändå ha över 30 år på mig att jobba iaf.

Det blev naturbasår och massa högskoleprov och till slut kom jag in. Har nu läst min 5.5 år och gjort min AT så om ganska precis en månad får jag ansöka om legitimation. Det är alltså 16 år sedan jag gick gymnasiet nu och runt 10 år sedan som jag bestämde mig för vad jag ville göra.

Nu känner jag mig säker på att jag vill det här när jag har jobbat i drygt 2 år men tvekade många gånger och undrat om jag gjort rätt.

Koncensus: Gör vad du vill, du bor i ett fantastiskt land där du kan ångra dig i princip hur många gånger som helst och få lån/bidrag för väldigt många olika utbildningar senare om du vill göra något annat.

Heja!

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Inaktiv

Man bör gå natur, teknik eller motsvarande program där man läser matte 4, Fysik 2, Kemi 2, Engelska 2. Egentligen är dessa kurser något som nästan alla klarar, men de klarar det inte på gymnasiet när de har en massa annat och ofta mycket fritidsintresse och bristande studiemotivation.

Det finns då olika vägar, kämpa på och läs natur/teknik ändå eller läs ett basår efter, sist välj ett enklare påbyggnadsprogram inom It. Dessa enklare påbyggnadsprogram går det självklart kämpa som ett djur i och bli mycket duktig, alltså betydligt mer än vad programmen kräver..

Om TS i Matte har betyg E nästan D så skulle jag säga att med väldigt stor sannolikhet kommer personer med denna mattekunskaper kugga i årskurs ett på teknik. Jag ser också det tufft på ingenjörsprogrammen och jag skulle rekommendera att sätta målen lägre. Förutom det självklara att satsa mer på matte och problemet nu består i att man ej anstränger sig.

Det finns som sagt många vägar att jobba inom IT där ingenjörsprogrammen bara är en väg.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste med gymnasietiden är att du lär dig studera. Detta görs lättast på en linje som verkligen intresserar dig. Vi är 4 vänner som gått IB utan naturinriktining och idag har en av oss utvecklat VR mjukvara och sålt sitt företag, en jobbar som utvecklare, en konsultar inom machine learnig och en är mjukvareproduktchef på ett större svenskt företag. Gemensamt var att vi all lärde oss att studera, och ett teknikintresse på sidan. Gör det du tycker är skoj, har du så lågt betyg på matte idag tror jag inte att du tycker att det är kul.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ochså som flera gjort här dela med mig av min erfarenhet för att lätta på stressen din lite.
Jag gick ut 9an med godkända betyg men kom trots de inte in på nåt av mina 3 alternativ till gymnasiet så dagen skolan började på hösten ringde min studievägledare till ett annat gymnasium som jag inte sökt till och lyckades fixa en plats till mig 2 dagar efter dom börjat.

Gick dock bara första året på den linjen innan jag bytte till en praktisk linje då jag tyckte de va för mycket plugg, då jag som många andra hellre ville festa, spela dator o jaga tjejer.
Tog iaf studenten med godkända betyg + några VG.

Har jobbat inom olika industrier och montörsyrken sen dess men alltid känt mig lite "out of place" och liksom på autopilot så i höstas bestämde jag mig för att ta en månads semester o läsa upp ett steg i matten på komvux för att fixa behörigheten samt att jag gjorde högskoleprovet igår och nu är ansökan till högskolan inskickad. (Jag är 33 nu)

De jag vill säga är att hittar man inte rätt första gången så finns de alla möjligheter att byta spår(jag har gjort de 3ggr om man räknar gymnasiet), så välj som nån sa de som känns mest roligt o relevant just nu och satsa på godkända betyg så kommer resten lösa sig

Permalänk
Medlem

Jag skulle våga säga att om du får D/E i matematik är du inte kass, du har antingen missat några delar som gör det svårt för dig, eller så har du inte brytt dig om att försöka tillräckligt. Det sistnämnda är på intet sätt ett anklagande, bara ett konstaterande av att så ofta är fallet (inte sällan till följd av förstnämnda).
Det fina i kråksången är att det aldrig är för sent för att lära sig matematik, men ju längre man hinner i utbildningsspåret desto svårare blir det att hinna ifatt. Du är fortfarande potentiellt i starten, och ett E i matematik från grundskolan betyder inte att det är hopplöst att läsa teknisk eller natur. Däremot får du räkna med (hö hö) att lägga ner mer tid än vad som kommer att finnas på schemat. Min mattelärare i gymnasiet sade "lägg lika mycket tid hemma som på lektion så kommer det att gå som en dans", och det ligger en hel del i det. Matematik är en motionssport, man måste träna mycket och fokuserat för att bli bra, och man måste fortsätta träna för att hålla sig i form.

När det kommer till gymnasieval så finns det många "rätt", men de som aldrig är fel är Natur och Teknisk. Varför? För att de stänger så få dörrar som möjligt. De närmaste tre åren kommer mycket att förändras för dig. Du velade för ett halvår sedan mellan designer och programmerare, men idag mellan polis och advokat. Vem vet vad du har för tankar om tre år när du går ut gymnasiet? Eller för den delen om fem när du flippat burgare på donken ett par år eller insett att telemarketing inte är ett bra karriärsval, vilket du troligen redan visste när du hamnade där efter gymnasiet eftersom du inte kom in där du ville och sedan dess ändå hunnit ändra dig.

Jag hade inga tankar på det jobb jag har idag och stormtrivs med när jag valde till gymnasiet (hade inte ens en tidsenlig dator vid den tiden ), än mindre när jag sökte och inte kom in på Östasientjofräshopplahej direkt efter gymnasiet, inte heller vid min andra ansökning (då till lärarprogrammet) vid 27 års ålder, och inte heller när jag började tekniskt basår vid 32 eller när jag började läsa datorteknik vid 33 ... det var först sista året där jag kom in på det här spåret, och ärligt talat, jag vet fortfarande inte vid 37 års ålder vad jag ska bli när jag blir stor.

Stäng så få dörrar som möjligt, satsa hårt på de svåra ämnena, lär dig plugga effektivt, sedan kommer allt lösa sig med tiden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Inte så noga vad man läser på gymnasiet, bara man får behörighet att läsa vidare om man vill det. Får man inte det finns ju alltid basår m.m.
Tycker det är dumt att man gör gymnasievalet till en så stor grej, som om det avgör hela ens framtid. Hur många 15-åringar vet vad de vill jobba med?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD