Permalänk
Medlem

Defekt grafikkort?

Hej!

Jag köpte ett nytt grafikkort för ett par veckor sedan. Kortet jag köpte var följande https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Kortet fungerade superbra de första veckorna och jag var supernöjd. En dag när jag spelade CS (om jag inte missminner mig) så hängde sig spelet. Jag fick även upp något som jag tror kallas artifacts på skärmen och sedan startades datorn om. När den startade igen var dessa "artifacts" kvar och datorn startade om igen. När den startade "användes" inte kortet. Jag startade om datorn igen och då kunde jag se kortet i geforce experience.

Efter allt detta åkte jag iväg för att fira påsk och tänkte inte mer på det. Nu när jag återvänt satte jag mig för att spela några rundor CS igen. Spelet hängde sig om och om igen. Jag kunde höra ljudet från spelet och voice-chatten men bilden frös. Tills slut hände samma sak igen, konstiga artifacts på skärmen, datorn startar om, misslyckas, startar om igen, inget kort hittas, startar om, kortet är tillbaka.

Vad kan det vara som orsakar dessa problem?

Den sista bilden är inte min men skärmen såg ut ungefär så. Svarta fyrkanter istället för gröna.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabriman:

Hej!

Jag köpte ett nytt grafikkort för ett par veckor sedan. Kortet jag köpte var följande https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Kortet fungerade superbra de första veckorna och jag var supernöjd. En dag när jag spelade CS (om jag inte missminner mig) så hängde sig spelet. Jag fick även upp något som jag tror kallas artifacts på skärmen och sedan startades datorn om. När den startade igen var dessa "artifacts" kvar och datorn startade om igen. När den startade "användes" inte kortet. Jag startade om datorn igen och då kunde jag se kortet i geforce experience.

Efter allt detta åkte jag iväg för att fira påsk och tänkte inte mer på det. Nu när jag återvänt satte jag mig för att spela några rundor CS igen. Spelet hängde sig om och om igen. Jag kunde höra ljudet från spelet och voice-chatten men bilden frös. Tills slut hände samma sak igen, konstiga artifacts på skärmen, datorn startar om, misslyckas, startar om igen, inget kort hittas, startar om, kortet är tillbaka.

Vad kan det vara som orsakar dessa problem?

https://lh3.googleusercontent.com/BLTEX2NhoCZ1AXjuyna_u_jCoszROD_vl-PwJYg5CtN5axA4tvsexNgrL0o_t75o0EjJDVdszNsDDOPlgyo-JzpfzmnZJ5lLEHUDbRkAT6UG7Mb5f2ZyyhC22Ry59oJtuqPhATRaF-GttLTjxZdHDq8awCGxcsrn9e2ujhBGS2gG7Hrvvlg9CeH5aX6Yos2_AtNB5I4m01_lGhyWYY--aIJgL72dpZiqUo6o7QkpiMMR22Pe0egSSZEP1eV9XZVzWGEmTYBALTJHEPhFXsH7boHoQbLiQOS83qeD7uzJmMeQ9h_XiyYTTZSUJ5FE8hS8gnBpb6lrHP2o8tjHGjTuc3mjfpsDBbeg7Cb-KBKWnipyiGeg7nw4alEEtkb3H-WzX8xmH4axPLxKy_IoyTL1MssU1vEkL6Scb7vj2SIMnrq8_4xNkhHOJ_csRLLpE1ntp-Sm0oJBEeEKWvubc0gUGu2_dhyW7XGtLz4VHCeNBO2Y4htXcXODNYYfMBLxrWazljgaA_zB0pj0cuN9VWvZziSG92MvH0aEskuFEA1aOTPsFQBibfNKDH7rc1-9KYi33fYjRcgrQQBgBQVicib4SoOuzUu41ThJ2gGIOgP4YZWNphgC99OYHzaUj1SQN2WvZdG01fG56NhJsSUpHRTmSpa_M5xagpI=w1278-h959-no
https://lh3.googleusercontent.com/EX2LXQJywf5s3bfqhNBgnSxyHTRKfoXOuJnGT3xlDeDRY89DQlbhnOKvZ8DOeeli367-gK4jfHzJXfiZw4RJtb_HE1DozhprF11E3F1AnVepYyuH1FAolSxwSqCP6dYrUq3c6QiWYwa6YwABsuftD9peQxevpzpTtA3RCwIG4RhPwuiBaeYsb0KPb-LfFgcp6EkeEIIz9zwI8RZOol8ymu2_riI8_1qd7cYJ0UezgiOtEGqOxMtRlF3k3GUU2g6OO9XKCTtsvb8_m8TVr5vcWGY4M6wQY8Pr9XmizWDS0Y_dG1I13ZWy040D_QFrdmCFFsJJ520SWMkUYCq_0UVmeJK9h3M3lrONo6wSBg3Xt3jwcelW-BgY08QQ7S7VHHIeiGmkATY-IFRcRpaz2bwBBEJ3aJtw2Pv-XGUHm_ntuJOF79-GpDfdraTtlGMjXaiEokzPYGKYWBK1oC54VBCUUmNNKKT0UhubQrVGuGweaL9lxTcry0Zn5ay5j3bwCo6FLcyDkpwCPWJ__Ug1_rl4VV1Gd7bG2If9olNiXgWlgPmUTkwBw-DJL3ItMGJf-aYbEj_C8fBAmHiOOT8vDS0gGUYf0ACCmNJpvCseAXH5dNHu54f_r9YHqQut_9GBu2oEIO-L0KvQ-x_UHK8D-qykSREhm7zQ9as=w1000-h667-no

Den sista bilden är inte min men skärmen såg ut ungefär så. Svarta fyrkanter istället för gröna.

Tack på förhand!

Får du även upp artifacts inne i bios?
Testat att köra DDU och sedan installera om drivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Får du även upp artifacts inne i bios?
Testat att köra DDU och sedan installera om drivrutinerna?

Nu är jag inte så jäkla grym på sådant här, hur menar du?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du får artefakter redan vid ASUS-loggan så är det inget drivrutinsrelaterat.
Det är helt klart ett defekt grafikkort

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

@Fabriman:
Jo jag menar att har du även dessa artifacter på skärmen om du går in i biosen?
Sedan så verkar det finnas en biosupdatering till ditt grafikkort.
Har för mig att det var en del problem med GTX 1070 och 1080 med de som hade Micron minnen.
Detta skulle lösas med uppdateringen.
Ladda ner GPU-Z och kolla vad du har för minne på kortet.

Permalänk
Medlem

Jag snackade med netonnet. De byter ut kortet iom att det är inom 1 månad. Stoppar in mitt gamla 960 medan jag väntar och tar ett nytt kort bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Får du även upp artifacts inne i bios?
Testat att köra DDU och sedan installera om drivrutinerna?

Förlåt om jag hijackar tråden.

Jag har ett R9 290 som visar bild i bios utan problem men så fort jag startar windows blir det en liten artefakt sen helt svart. Är likadant med helt ny formaterad dator. Något du har erfarenhet av?

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti