Uppgradera dator från 2013 - Vad kan jag spara? [Budget - 6-8k]

Permalänk

Uppgradera dator från 2013 - Vad kan jag spara? [Budget - 6-8k]

Hej

Blev något chockerad när jag noterade att min nuvarande dator är från 2013. Jag brukade uppgradera var annat år, men jag har visst hamnat efter. Spelar man FTL, Theme Hospital och Convoy så märks det kanske inte så mycket. Men när jag försökte köra senaste Tomb Raider, Frostpunk och nu senast Mutant Year Zero så märker man ett visst behov av uppgradering.

Nuvarande dator:
Intel i5-3570 @ 3,4 ghz
MSI Z77A-S03 Inet Edition ATX
Fractal Design Define XL R2
Asus Geforce GTX 670 2 gb
Cooler Master Hyper 212 Evo
XFX Black Edition 750W Modulärt
Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB
Samsung S850 EVO 500 GB Systemdisk

Vad kan sparas?
Tänker att jag kan spara chassi, SDD och PSU. Osäker på om det hänt något sedan 2013 som kräver nytt PSU. SDD:n är ju nyare men det kanske är värt att köra en nyare?

Vad vill jag ha?

  • Spelar idag på 1900x1200 (har en sekundär för multitasking). Inte krav på att klara högre upplösning än så, även om en viss framtidssäkerhet kanske inte är fel. Beror lite på hur prisskillnaden blir

  • Moderkort med hyffsad kvalitet, har haft problem med kraschande moderkort och det är störigt. Så inte billigaste möjliga.

  • Något som håller över tid. Det innebär delvis att prestandan måste klara sig ett tag, men det behöver inte vara topp idag. Men också att jag inte vill ha komponenter som är så varma att de överanstränger sig själva eller sin omgivning

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal dator med, dock en i7-3770. Har för mig att jag fick varningar om lite ram efter några timmar med frostpunk. Annars fungerade det bra. Har nåt äldsta AMD kort... Så mer ram om du spelar frostpunk.
(Jag har dock endast 1080 skärm)

Du kanske klarar dig med dagens dator och ett nytt grafikkort, är ju enkelt att testa (om du ändå ska köpa nytt, bara dela upp det i 2 omgångar)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande burk som du har, men jag har bytt till ett GTX 1070 och har överklockat till 4Ghz, och tycker att den hänger med bra i dom flesta spelen. Jag spelar på 1440p ultrawide så i ditt fall hade det fungerat riktigt bra tror jag!

Permalänk

För den budgeten går det inte. Det du kan göra är att köpa 8gb ram till så du får 16gb.
Och nytt grafikkort 2060. Du hamnar under 5k.
Nästa uppgradering efter detta skulle vara begagnad 4790k som går för ca 1500kr. Med dessa uppgraderingar så klarar du dig ett bra tag framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foola Zoola:

Hej

Blev något chockerad när jag noterade att min nuvarande dator är från 2013. Jag brukade uppgradera var annat år, men jag har visst hamnat efter. Spelar man FTL, Theme Hospital och Convoy så märks det kanske inte så mycket. Men när jag försökte köra senaste Tomb Raider, Frostpunk och nu senast Mutant Year Zero så märker man ett visst behov av uppgradering.

Nuvarande dator:
Intel i5-3570 @ 3,4 ghz
MSI Z77A-S03 Inet Edition ATX
Fractal Design Define XL R2
Asus Geforce GTX 670 2 gb
Cooler Master Hyper 212 Evo
XFX Black Edition 750W Modulärt
Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB
Samsung S850 EVO 500 GB Systemdisk

Vad kan sparas?
Tänker att jag kan spara chassi, SDD och PSU. Osäker på om det hänt något sedan 2013 som kräver nytt PSU. SDD:n är ju nyare men det kanske är värt att köra en nyare?

Vad vill jag ha?

  • Spelar idag på 1900x1200 (har en sekundär för multitasking). Inte krav på att klara högre upplösning än så, även om en viss framtidssäkerhet kanske inte är fel. Beror lite på hur prisskillnaden blir

  • Moderkort med hyffsad kvalitet, har haft problem med kraschande moderkort och det är störigt. Så inte billigaste möjliga.

  • Något som håller över tid. Det innebär delvis att prestandan måste klara sig ett tag, men det behöver inte vara topp idag. Men också att jag inte vill ha komponenter som är så varma att de överanstränger sig själva eller sin omgivning

Tack för all hjälp!

Processorn är alltså inte en K-modell? Hur som helst har du ett förslag här som går lite över budget men som vore en ordentlig uppgradering, återanvänd din kylare.

Du kan sen sälja dina nuvarande överblivna delar för drygt en tusing.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Processorn är alltså inte en K-modell? Hur som helst har du ett förslag här som går lite över budget men som vore en ordentlig uppgradering, återanvänd din kylare.
https://komponentkoll.se/bild/jBRav.png

Du kan sen sälja dina nuvarande överblivna delar för drygt en tusing.

Jo, det är en K-modell. Missade skriva det. Jag behöver alltså inget nytt moderkort med den processorn och de minnena?

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Hedersmedlem

@Foola Zoola: Jo, det måste du ha.