Hur viktig är en examen efter att man fått sitt första jobb?

Permalänk

Hur viktig är en examen efter att man fått sitt första jobb?

Jag har pluggat till dataingenjör nu under 3år (+basår) på högskola och allt har gått som det ska. Jag ska ta examen nu till sommaren, men jag tappade helt plötsligt all energi på slutet. Det var rena miraklet att jag klarade dom två sista kurserna och jag har känt mig helt slut och trött hela tiden. Istället för att sitta och programmera på fritiden som jag jag alltid tyckt vart roligt så har jag oftast lagt mig och sovit istället efter att allt nödvändigt har gjorts (har familj och två barn).
Jag håller nu på med ett exjobb på ett företag och jag känner att jag inte kommer att kunna slutföra detta. Jag har redan fått ett jobb på samma företag på en annan avdelning och undrar hur viktigt det är med examensbevis efter att man redan har fått ett jobb. Om jag jobbar kvar på företaget under 5år och sedan vill byta, brukar examensbevis vara avgörande även om man har arbetslivserfarenhet?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vilja påstå att det inte spelar någon större roll då.

Permalänk
Inaktiv

Känns ju spontant som ett stort slöseri på tid att lagt energi på det under 3+ år för att sen lägga av på mållinjen. Du kommer nog ångra att du inte gjorde klart det om 10 år.

Permalänk
Medlem

Du klarar dig säkert bra, men när du nu är så nära är det synd om du inte tar examen.

Jag har en vän som var i samma sits men med en civilingenjörsutbildning. Nu har han jobbat på samma företag i säkert 4 år och har inte fått tummen ur att slutföra utbildningen och ta examen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är rätt skönt att ha sin examen i handen, särskilt när det kommer till löneförhandling eller framtida jobb-byte.

Säg till "chefen-hemma" att hon får ta 'länd-trollen' själv några veckor och gör klart exjobbet, det kommer löna sig på många sätt...

Men som det låter skulle jag råda dig att ta lite vila så snart det är färdigt, det låter som om du håller på att bränna ut dig!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Saknar någon kurs och examensarbetet, skulle tagit tag i det men fick tag på ett vettigt jobb för 12 år sen, ingen som frågat efter det sen.

Men jag skulle ändå säga bit ihop och kämpa på sista tiden för att fixa det om det är så lite kvar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

De arbeten jag haft har det varit viktigt. Till och med nu när jag arbetstränar bara så vill de ha bevis på avslutad utbildning etc.
Vet dock inte om det beror på säkerhet osv då det är på en anstalt med hög säkerhet.
Men när du ändå är så nära så skulle jag säga att försök iaf traggla dig över mållinjen. Det gynnar dig säkert mer i långa loppet att ha slutfört det än inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inte inom HR, men har personalansvar och har deltagit i rekryteringsprocesser. Till största delen har det gällt jobb inom juridik och ekonomi.

Min erfarenhet är att man kan klara sig riktigt bra utan examen, men man kommer praktiskt taget alltid att klara sig bättre med en. Om ett företag söker en person för en viss uppgift, och du råkar vara grymt bra och ha erfarenhet på det området så spelar examen inte så stor roll. Sen så är det väldigt få gånger som rekryteringen går till på det sättet, utan de flesta som söks är för rätt vanliga jobb, där man sedan får växa.

När man gör en första sållning bland CV:n så väljer man några punkter som man tittar på. Det kan vara utbildning, språkkunskaper eller erfarenhet i år. Då tittar man bara på en ansökan i några sekunder. I andra sållningen tittar man lite mera noggrant på erfarenhet, och kallar t.ex. sen till intervjuer baserat på det.

Detaljerna kan förstås ändra från företag till företag, men utan en utbildning är chansen stor att du faller bort onödigt snabbt. Det är klart att du kan klara dig genom att vara duktig, men jag skulle nog rekommendera att ta examen om det är möjligt.

Sen så är det ju också en fråga som kommer upp vid avancemang. Kontorspolitik har en betydelse, och människor har överlag svårt att jobba under människor med lägre utbildning än de själva. Om det då blir fråga om t.ex. lägre eller mellanchefsjobb så kan platsen gå till en person med examen, om det inte är stora skillnader i kompetens i övrigt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade gjort klart oavsett.
Sommaren är runt hörnet så det är inte evigheter kvar.

Bara bita ihop och unna dig något och dunka dig själv på bröstet när du väl fått allt klart.
Pluggar själv till uska och klar om 3v och det är bara bita ihop och traggla igenom det sista, sen är de bara glassa på.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Jag har pluggat till dataingenjör nu under 3år (+basår) på högskola och allt har gått som det ska. Jag ska ta examen nu till sommaren, men jag tappade helt plötsligt all energi på slutet. Det var rena miraklet att jag klarade dom två sista kurserna och jag har känt mig helt slut och trött hela tiden. Istället för att sitta och programmera på fritiden som jag jag alltid tyckt vart roligt så har jag oftast lagt mig och sovit istället efter att allt nödvändigt har gjorts (har familj och två barn).
Jag håller nu på med ett exjobb på ett företag och jag känner att jag inte kommer att kunna slutföra detta. Jag har redan fått ett jobb på samma företag på en annan avdelning och undrar hur viktigt det är med examensbevis efter att man redan har fått ett jobb. Om jag jobbar kvar på företaget under 5år och sedan vill byta, brukar examensbevis vara avgörande även om man har arbetslivserfarenhet?

Du vet inte vilken arbetsgivare som vill se att du examinerat. Dessutom har du redan lagt ner 2.9 år av 3. Att inte utföra de sista 5% för att få en examen är i mina ögon dumdristigt.

Nej, examensbeviset i sig är inte avgörande i många lägen, men det kan dyka upp lägen då de vill veta att du faktiskt har examen. Dessutom kan du inte skriva det på ditt CV att du har, vilket innebär att om det dyker upp en annan person som konkurrerar om jobbet med dig och har liknande erfarenhet så kommer han automatiskt gå före.

Sedan är examinat en bra sak i löneförhandlingar. Gilla det eller ej, men utan examinat så har du ingen högskoleutbildning och kan därmed få höra att du inte är värd en mycket högre lön. Jag har sett otaliga människor skilja på flera tusenlappar (det värsta fallet var 10 k) bara för att den ena hade en civ.ing examen och den andra inte. Samma jobb. Samma allt.

Gör klart examinat för din egen skull. Det är några månader kvar av ett 40-årigt arbetsliv. Det är som sagt dumdristigt att satsa på att du aldrig under dessa 40 åren kommer behöva examinat bara för att du inte orkade göra klart några månader. Gör det för din egen och din familjs framtids skull. Riskera inget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Jubileumsmästare

Om jag hade tagit in en student för att göra ett examensarbete, som sen inte fullföljt, så hade jag inte erbjudit arbete efteråt.
Med det sagt så är detta ändå ett första steg till att visa dig lojal till företaget, så bit ihop och fullfölj!

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Jag hade också sett till att göra klart.
Jag fick jobb innan min examen men satt på kvällar och gjorde klart examensarbetet. Enbart en YH och har inga barn, så kan inte jämföra stress ändå.

Men känns skönt att ha beviset på att man slutfört. Tror inte jag kommer behöva visa det någon gång, men skönt ändå att kunna visa det OM någon nu skulle behöva det.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

skulle tippa det beror mycket på din ålder

om du söker jobb inom IT som 23-åring, har du egentligen bara examen att visa upp

vid 35 år ser arbetsgivaren mer på CV:t vad du jobbat med, för att se om tjänsten passar dig

efter 40+ skiter dom nog i dina skolbetyg... viktigare att kunna förklara ev. luckor i ditt CV

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag skulle slutföra om jag var du, det blir bara mindre och mindre troligt att man slutför med tiden om man inte gör det direkt. Mestadels för att det inte direkt behövs faktiskt men exjobbet är ju alltid bra att ha gjort. Skulle säga att i början bryr de sig mer om att exjobbet är klart än att man har examen.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det är svårt att motivera sig själv, speciellt när man trött och har tappat motivationen.
Som de tidigare nämner är det bra med en examen, men inte nödvändigt. Flertal av mina klasskompisar gick ut utan examen. Men får du upp energi senare så kan det var värt att vänta, risken är att ångest och liknande kan slinka in när man tvingar sig själv för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

skulle tippa det beror mycket på din ålder

om du söker jobb inom IT som 23-åring, har du egentligen bara examen att visa upp

vid 35 år ser arbetsgivaren mer på CV:t vad du jobbat med, för att se om tjänsten passar dig

efter 40+ skiter dom nog i dina skolbetyg... viktigare att kunna förklara ev. luckor i ditt CV

Ja, nog skiter alla i vilka betyg man hade (förutom möjligtvis de första åren), men det är inte samma sak som att skita i om vederbörande överhuvudtaget har en examen. Att inte kunna skriva Högskoleingenjör/Civilingenjör på CV:t innebär att man riskerar att placeras i samma fack som de som överhuvudtaget inte läst en högre utbildning (vilket i för sig inte heller behöver vara fel). Men risken blir därmed påtaglig att man sållas bort i ett tidigare skede i en process än man hade blivit med en färdig examen, beroende på vad arbetsgivaren är på jakt efter.

En del företag har även policys kring att anställda på en viss nivå ska ha en viss utbildningsgrad, eller att de rent generellt vill få upp andelen med högre utbildning på arbetsplatsen (av statistiska skäl/attraktionskraft). Det kan dessutom säga något om ansökarens karaktär om man "ger upp" så pass nära målsnöret.

Så i min mening så finns det bara enorma nackdelar med att till 97% avklarat en examen. Även om man är ruskigt duktig på vad man gör, så finns det alltså risk att man sållas bort innan man ens fått chansen att på riktigt beskriva/visa hur duktig man är. Den risken borde inte vara värd att ta.

För att ta en liten anekdot, så har jag en bekant som började jobba innan examen var helt avklarad. Hans dåvarande chef var dock oerhört mån om att han skulle göra färdigt sin examen, så han fick en något lägre ingångslön, med löftet att den höjs med 3500:- så fort han har ett examensbevis att visa upp. Det fungerade som en ypperlig morot och någon månad senare så var examen klar. Detta säger även något om hur viktigt en chef på ett av Sveriges största IT-bolag tycker det är med examen.

Permalänk

Bara gör klart det, du kommer ångra dig förr eller senare.

Jag gav upp när jag hade mållinjen i sikte och det suger faktiskt :/

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Bryt ihop. Bit ihop. Du har sprungit ett maraton och flackar på slutet. Halta dig in i mål nu.

Permalänk
Medlem

Jag har inte tagit ut min examen, varken kandidat eller magister och det har inte påverkat mitt liv överhuvudtaget. Möjligtvis min egen sinnesro men har haft jobb sedan examen så det har inte spelat någon praktisk roll. Ingen har bett om att få se några papper heller när jag sökt jobb.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Det är rätt skönt att ha sin examen i handen, särskilt när det kommer till löneförhandling eller framtida jobb-byte.

Säg till "chefen-hemma" att hon får ta 'länd-trollen' själv några veckor och gör klart exjobbet, det kommer löna sig på många sätt...

Men som det låter skulle jag råda dig att ta lite vila så snart det är färdigt, det låter som om du håller på att bränna ut dig!

Håller med:
Man kan nog vara rätt säker på att det kommer vara ett argument för att hålla lönen nere, att man inte har någon examen.

Permalänk
Medlem

Om du håller på med exjobb nu så ska du se till att slutföra det. Låt det ta lite längre tid om möjligt bara, ta semester i sommar om möjligt och slutför efter sommaren. Med tanke på hur mycket tid du ändå lagt ner så är det värt att lägga lite till på att bli helt klar. Dessutom så brukar ju inte kraven för godkänt på kexjobb vara så hög, så det bör inte vara så stor ansträngning att bli helt klar.

Du kommer nog ångra dig om du inte gör klart det.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av burton666:

men jag tappade helt plötsligt all energi på slutet. Det var rena miraklet att jag klarade dom två sista kurserna och jag har känt mig helt slut och trött hela tiden. Istället för att sitta och programmera på fritiden som jag jag alltid tyckt vart roligt så har jag oftast lagt mig och sovit istället efter att allt nödvändigt har gjorts (har familj och två barn).

Jag tycker det låter som varningstecken för att du håller på att gå in i väggen. Om du kraschar ordentligt kan det ta månader, år, innan du är tillbaka på banan igen.
Om du misstänker att det kan vara anledningen till din trötthet, så ta kontakt med sjukvården. Din högskola har kanske någon knutet till sig?

Om det inte är utbränning:
Det kan ligga dig i fatet senare om du inte slutgör ex-jobbet, eftersom det kan visa på att du inte klarar av såna självständiga uppgifter. Eftersom det är samma företag finns det en risk att sånt sprider sig, även om det är ett stort bolag med mycket folk.

Permalänk
Medlem

Främst skälet att göra klart det är nog just för att få det klart skulle jag säga, så man sen slipper fundera på det. Har flera vänner som har nästan klara examen, och där utbildningarna numera ändrats så pass mkt att dom inte längre kan få några examen, som verkar ångar det (även om det gått rätt bra ändå för dom).

För egen del lyckades jag hamna i läget att jag hade 0,5 poäng kvar av de poäng jag behövde för min examen beroende på lite egna kreativa val. Vilket dessutom var i en astrist kurs i mätteknik som jag inte på något sätt var sugen på att göra (har för mig att tentan var på 5 poäng eller nåt). Tog väl en 2-3 år innan jag fick ändan ur och fixade det, och ärligt talat främst för att päronen tjatade på mig visa av erfarenhet (det var några år sen). Idag är jag jäkligt glad över att bara behöva återvända till KTH för seminarier och annat och inte som student

Permalänk
Medlem

@Blomman90: jo, absolut... har man avverkat 95% är det bara att bita ihop & slutföra

man kan ju ta ett skolfritt år, för att resa/jobba... det brukar hjälpa om man är trött på att plugga

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Som dom andra säger, lägg din inte ner på mållinjen ... power through it!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jag håller med de flesta andra att det är lika bra att göra klart det, och det kommer från en systemutvecklare som började jobba direkt efter gymnasiet. Jag ångrar (än så länge) inte att jag hoppade över högskolan, men jag hade nog ångrat att jag inte tog min examen när det var så nära.

Som jag har förstått det så bryr sig många arbetsgivare inom den här branschen inte alls om utbildning om du kan visa att du har erfarenhet och/eller de kunskaper och färdigheter som krävs och viljan att lära dig mer. Dock finns det vissa företag, antingen pga lite äldre världssyn eller som vissa av de stora jättarna i USA som är benhårda och bara anställer folk med en utbildning i grunden, mest för att de ändå har så jäkla många ansökande att välja mellan.

Permalänk
Medlem

Var i samma sits som du jag har inte tagit examen, gick ut 2016 har väl 2 tentor kvar (varv det ena jobbar jag i dagligen idag), första jobbet var bara intresserade av mina kurser och vad jag gjort tidigare, examen var mindre viktig. Andra var betydligt mer intresserade av vad jag hade gjort innan och mina erfarenheter. Ju längre du jobbar desto mindre påverkan har det ( min erfarenhet) såvidare det inte då är en viss titel du får, ingenjör eller behöver någon typ av licens/certifikat. Jag jobbar inom dev/ops inriktning mot infrastruktur, finns ingen examen som ersätter att kunna produkterna från arbetserfarnhet då skolans teori skiljer sig så mycket från verkliga världen. Kan ibland kanske vara lite fundersam på varför man inte tog den men med facit i hand är det inget jag daltar. Får utbildningar och cert via jobbet som är betydligt mer attraktiva för mitt yrke än att ha examen.

Detta är min synpunkt.

Hur du är som person och erfarenheter är det jag har märkt har varit viktigast på mina intervjuer.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Jag hade kört klart utbildningen när du är så nära.

Det kan skilja en del i lön om man har utbildning eller ej, sen kanske jobb man vill ha i framtiden även kräver att man utbildat sig.

Speciellt när du är så nära examen, känns ganska bortkastade år annars om du inte får ett "kvitto" på dessa åren du lagt ner.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Jag har pluggat till dataingenjör nu under 3år (+basår) på högskola och allt har gått som det ska. Jag ska ta examen nu till sommaren, men jag tappade helt plötsligt all energi på slutet. Det var rena miraklet att jag klarade dom två sista kurserna och jag har känt mig helt slut och trött hela tiden. Istället för att sitta och programmera på fritiden som jag jag alltid tyckt vart roligt så har jag oftast lagt mig och sovit istället efter att allt nödvändigt har gjorts (har familj och två barn).
Jag håller nu på med ett exjobb på ett företag och jag känner att jag inte kommer att kunna slutföra detta. Jag har redan fått ett jobb på samma företag på en annan avdelning och undrar hur viktigt det är med examensbevis efter att man redan har fått ett jobb. Om jag jobbar kvar på företaget under 5år och sedan vill byta, brukar examensbevis vara avgörande även om man har arbetslivserfarenhet?

I Sverige, inte så stort alls, vissa universitet och så, som kan kräva en akademisk examen, men annars spelar det ingen roll.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att min syn på det hela är rätt för dig, men om en blivande arbetsgivare skulle låta enstaka kurser jag inte avslutat väga tyngre än arbetslivserfarenhet inom området så skulle jag se mig om efter en annan arbetsgivare.

Samma sak om de skulle använda det som argument i en löneförhandling "down the road". Visst, när det kommer till ingångslön kan jag köpa argumentet (även om det inte var så i mitt fall, jag gick in (utan examen) med högre ingångslön än de av mina kursare med examen som jag har diskuterat lön med.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8