Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Trodde jag testade det först men testar igen nu!
Resetat bios helt med.

Edit:
Nej.. ser fortfarande inget i vmware. Men det kan vaera för jag kör 6.7. Behöver nog lägga in en annan version av vmware.

Här:
https://www.hpe.com/us/en/servers/hpe-esxi.html
Är det den: ESXi 6.0 U3 Sept 2018 – Last Pre-Gen9 custom image
som gäller då ?
Eller denna> HPE Custom Image for ESXi 6.5U2 Install CD

Kör 6.5 U2 så kan du managera det via webbgränssnittet istället för med vSphere

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

Jag kör ESXi 6.5.0 U2 med custom HP image för G8, finns på vmwares hemsida men du behöver eventuellt skapa login och sånt där. Gällande iLO advanced licens så kan du söka fram en sån på internet, inte för att jag skulle uppmana dig att göra det...

Kör samma som dig nu 6.5.0 U2 och satt AHCI i BIOS. Men hittar fortfarande inga tillgängliga diskar när jag ska göra datastore. Är det något mer som behöver göras .. ?

Edit: såg din post ovan nu.
Jag är inne på webgränssnittet för esxi. Vad behöver jag göra här för att få det att fungera?

EDIT:
Lösningen:
Man ska tydligen inte köra passthrough på något i ESXi. Utan man mappar diskarna genom SSH

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Fick äran att ploppa in en E3-1280 v2 i min Gen8 idag
Efter 10 min syntetisk last i form av OCCT small data set låg den varmaste kärnan på 87C.
Lite svettigt, men för att vara syntestlast i en så pass kompakt burk som en MS G8 får jag ändå klassa det som acceptabelt.

Kyler den med en Akasa K25. Hade det varit stock-flänsen hade den nog throttlat i idle 🔥🔥🔥

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Avstängd

HPE har uppdaterat iLO 4 till 2.70.

Har gjort så att vi äntligen har åtkomst till en remote HTML5-konsoll

https://support.hpe.com/hpsc/swd/public/detail?swItemId=MTX_f...

Release Notes här:
https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

HPE har uppdaterat iLO 4 till 2.70.

Har gjort så att vi äntligen har åtkomst till en remote HTML5-konsoll

https://support.hpe.com/hpsc/swd/public/detail?swItemId=MTX_f...

Release Notes här:
https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-...

Ja jo, ända problemet med den är att det är Windows och server i samma mening, det funkar inte. Man använder inte windows som server då kan man lika gärna kalla sin router för server ju

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Fick äran att ploppa in en E3-1280 v2 i min Gen8 idag
Efter 10 min syntetisk last i form av OCCT small data set låg den varmaste kärnan på 87C.
Lite svettigt, men för att vara syntestlast i en så pass kompakt burk som en MS G8 får jag ändå klassa det som acceptabelt.

Kyler den med en Akasa K25. Hade det varit stock-flänsen hade den nog throttlat i idle 🔥🔥🔥

Bra där! Jag är på jakt efter eventuellt en gen 8 till, eller om jag köper Asus server moderkort med ungefär liknande fördelar som hpn har, svar på ilo, kan aldrig se mig skaffa något utan det. Men Asus har något i 2000 - 2500 kr klassen och då ska det in något liknande, får se vad det blir:) Har du något över som hjälper mig på traven till hjälp att veta vad jag ska börja bygga med ?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

HPE har uppdaterat iLO 4 till 2.70.

Har gjort så att vi äntligen har åtkomst till en remote HTML5-konsoll

https://support.hpe.com/hpsc/swd/public/detail?swItemId=MTX_f...

Release Notes här:
https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-...

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

HPE har uppdaterat iLO 4 till 2.70.

Har gjort så att vi äntligen har åtkomst till en remote HTML5-konsoll

https://support.hpe.com/hpsc/swd/public/detail?swItemId=MTX_f...

Release Notes här:
https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-...

Fan vad najs, då försvinner mitt sista användningsområde för IE, att köra .net-konsolen

Edit: verkar ju lite muppigt med keymapen, får inte backspace att funka exempelvis. Det kan man ju dock leva med, man får se till att inte skriva fel. Edit 2: efter en reload funkar backspace också.

Riktigt trevligt att kunna köra helt utan äckliga plugins

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Ja jo, ända problemet med den är att det är Windows och server i samma mening, det funkar inte. Man använder inte windows som server då kan man lika gärna kalla sin router för server ju

Oklart vad du är ute efter här, men menar du att updatern är för Windows, så är det inget problem. Går finfint att använda även om du kör nån Linuxdist på din maskin.

Packa upp cp038075.exe med unzip (det är ett exekverbart ziparkiv), leta rätt på ilo4_270.bin bland de uppackade filerna, och flasha den från Administration -> Firmware i iLO-webinterfacet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Oklart vad du är ute efter här, men menar du att updatern är för Windows, så är det inget problem. Går finfint att använda även om du kör nån Linuxdist på din maskin.

Packa upp cp038075.exe med unzip (det är ett exekverbart ziparkiv), leta rätt på ilo4_270.bin bland de uppackade filerna, och flasha den från Administration -> Firmware i iLO-webinterfacet

Okey! Dåså. Då får man väl uppdatera då då tack !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Då var iLo uppdaterad! Var skönt att kunna använda html5 till remoten så man slipper ladda ner en java fil varjegång man ska in och titta vad som sker. En fråga har jag dock.
.NET Integrated Remote Console (.NET IRC) <--- Förut har jag försökt använda denna för att remote consola då jag tröttnade på att hålla på med Java remote, men går inte alls trots kontroll av .NET osv och tillägg, men ville sig inte. Hur kommer detta sig och vad är speciellt med just denna? Jag är mest nyfiken då jag inte förstår hur den fungerar och varför den INTE fungerar här hemma?

Uppdatera mig ang detta ni som är top high på det här

Edit: Har installerat hpes programvara för det här och det fungerar, märkligt. Har läst och läst och sökt på hur man får det alternativet att fungera istället för Java.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Då var iLo uppdaterad! Var skönt att kunna använda html5 till remoten så man slipper ladda ner en java fil varjegång man ska in och titta vad som sker. En fråga har jag dock.
.NET Integrated Remote Console (.NET IRC) <--- Förut har jag försökt använda denna för att remote consola då jag tröttnade på att hålla på med Java remote, men går inte alls trots kontroll av .NET osv och tillägg, men ville sig inte. Hur kommer detta sig och vad är speciellt med just denna? Jag är mest nyfiken då jag inte förstår hur den fungerar och varför den INTE fungerar här hemma?

Uppdatera mig ang detta ni som är top high på det här

Det är inget speciellt med den, den är bara ytterligare ett alternativ. Den kan samma saker som javakonsolen.

Har bara kört den i IE11 under W10, och där funkade den rätt av utan någon särskild konfiguration. Har inte testat i andra browsers.

Med HTML5-konsol blir dock de övriga alternativen fullständigt inaktuella för mig i alla fall, grymt skönt att slippa massa tillägg och sånt

Lite otippad uppdatering förresten, det är fan inte ofta tillverkarna lägger till såpass stora funktionalitetsförbättringar så sent i en produkts livstid.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag missar säkert något, men hur får jag fram HPESBHF03917 som nämns i Release Notes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är inget speciellt med den, den är bara ytterligare ett alternativ. Den kan samma saker som javakonsolen.

Har bara kört den i IE11 under W10, och där funkade den rätt av utan någon särskild konfiguration. Har inte testat i andra browsers.

Med HTML5-konsol blir dock de övriga alternativen fullständigt inaktuella för mig i alla fall, grymt skönt att slippa massa tillägg och sånt

Lite otippad uppdatering förresten, det är fan inte ofta tillverkarna lägger till såpass stora funktionalitetsförbättringar så sent i en produkts livstid.

Okej, jag har inte fått det att funka alls vad jag minns, men det gör inget, programmet är det enklaste och om man har möjlighet att köra det. Men det var coolt att html5 fungerade nu och som du säger, otippat

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk

Uppdaterade ILO firmware igår. Nu står det ILO IP unknown när jag startar och fläktarna går i 100%. Försöker med HPONCFG köra reset men den kan inte kommunicera med ILO.
Maskinen svarar på ping på ILO-adressen men varken web eller putty svarar.
Vad gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Uppdaterade ILO firmware igår. Nu står det ILO IP unknown när jag startar och fläktarna går i 100%. Försöker med HPONCFG köra reset men den kan inte kommunicera med ILO.
Maskinen svarar på ping på ILO-adressen men varken web eller putty svarar.
Vad gör man?

Låter som iLO-installationen blivit korrupt av nåt skäl. Jag hade testat att flasha om imagen.

Kolla iLO-manualen, på sidan 35 och framåt har du alla tillgängliga metoder.
Edit: kanske kan vara en idé att testa att reseta konfigurationen först, metoder finns på sidan 197 och framåt. Fattade först inte att du inte lyckats göra det

Eventuellt kommer du behöva slå till "system maintenance switch" S1, finns beskriven på sidan 70 och 72 här.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: Maintenace-switchen har jag testat. Patchat och försökt med otaliga lösningar sedan kl 15 idag men ingen framgång. Tack för länken. Ska genomgående försöka förslagen på reset imorgon. Grymt tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

@kaput: Maintenace-switchen har jag testat. Patchat och försökt med otaliga lösningar sedan kl 15 idag men ingen framgång. Tack för länken. Ska genomgående försöka förslagen på reset imorgon. Grymt tack!

Har du fått några indikationer på att du lyckats reseta configen, exempelvis om du kört via RBSU? I sådana fall kan du ju gå direkt på att försöka flasha om iLO-imagen

Maintenanceswitchen gör inget i sig, den bara stänger av säkerheten kring iLO. Lika bra att lämna den påslagen medans du håller på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: Just nu är jag mest vilsen efter alla försök. Har påbörjat export av alla virtuella maskiner för att köra dem på en annan hypervisor så jag får bättre utrymme att felsöka. Kör bl.a DNS på en VM på denna. Barnen gnäller när de astas ut från Fortnite :-). RBSU har jag heller inte testat. Går på det imorgon.
Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

@kaput: Just nu är jag mest vilsen efter alla försök. Har påbörjat export av alla virtuella maskiner för att köra dem på en annan hypervisor så jag får bättre utrymme att felsöka. Kör bl.a DNS på en VM på denna. Barnen gnäller när de astas ut från Fortnite :-). RBSU har jag heller inte testat. Går på det imorgon.
Tack igen!

Haha, lika bra att sova på saken då. Klokt att exportera alla VM innan du fipplar vidare, även om detta absolut inte ska påverka dem.

Får önska dig all lycka imorgon

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: Fasen, jag går bet. Mycket av instruktioner verkar vara mot Gen9 eller senare.
Inte ens BIOS går att uppdatera:

The software will not be installed on this system beacause the required hardware is not present in the system.......

Unable to initialize the ILO Channel Interface.

Hm

Permalänk

Har i device manager problem med följande enhet:
Microsoft Generic IPMI Compliant Device
This device cannot start. (Code 10)

A device which does not exist was specified.

Device ACPI\IPI0001\0 was deleted.

Class Guid: {4D36E97D-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Något relaterat måntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

@kaput: Fasen, jag går bet. Mycket av instruktioner verkar vara mot Gen9 eller senare.
Inte ens BIOS går att uppdatera:

The software will not be installed on this system beacause the required hardware is not present in the system.......

Unable to initialize the ILO Channel Interface.

Hm

Skrivet av danielsan123:

Har i device manager problem med följande enhet:
Microsoft Generic IPMI Compliant Device
This device cannot start. (Code 10)

A device which does not exist was specified.

Device ACPI\IPI0001\0 was deleted.

Class Guid: {4D36E97D-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Något relaterat måntro?

Har ingen specifik koll på MS, den sortens problem övergår mina kunskaper totalt, har faktiskt aldrig haft några problem alls med min. Det vore väl dock kanske inte helt orimligt att tro att problemen hänger ihop, att du inte kan flasha ny BIOS pga att iLO är borkat? Felmeddelandet tyder ju på det iaf.

Det finns ju redundant BIOS, så du kan ju labba på. Kan det möjligen finnas något sätt att forcera flashning, och ignorera även kritiska fel? Kolla vilka växlar flashern har. Kan hålla med om att det förmodligen inte är en dum idé att ha senaste BIOS installerad om man ska köra senaste iLO.

En annan variant kunde ju vara att försöka flasha en iLO-version som var aktuell innan den senaste BIOS släpptes. Jag hade nog börjat där i alla fall. Använd en så hårdvarunära metod du kan.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/ins...

Citat:

System Devices
Class = System
ClassGuid = {4d36e97d-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
This class includes HALs, system buses, system bridges, the system ACPI driver, and the system volume manager driver.

Jo, nog kan det hänga ihop, det är väl till och med troligt att det är ett symptom på borkad iLO, men ser inte riktigt hur det kan hjälpa med felsökningen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

@kaput: Fasen, jag går bet. Mycket av instruktioner verkar vara mot Gen9 eller senare.
Inte ens BIOS går att uppdatera:

The software will not be installed on this system beacause the required hardware is not present in the system.......

Unable to initialize the ILO Channel Interface.

Hm

Har du provat boota upp på spp och köra därifrån? eller försöker du köra firmware från os?

Permalänk

@xp1ratex: Japp, jag skapade en bootbar usb med SPP 20180600 (har jag för mig att det var). Provade också att lägga med en gammal firmware till ILO (2.40). Googlade lite om att man kunde komma åt CLI genom att trycka CTRL d+b+x men det lyckades jag inte med. Referens https://community.hpe.com/t5/BladeSystem-Server-Blades/BL20p-...
Istället låter den mig leta efter uppdateringar enligt baseline. Men den visar inga ILO-uppdateringar vid genomsökning.

Ska jag prova och backa med en ännu äldre SPP kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

@xp1ratex: Japp, jag skapade en bootbar usb med SPP 20180600 (har jag för mig att det var). Provade också att lägga med en gammal firmware till ILO (2.40). Googlade lite om att man kunde komma åt CLI genom att trycka CTRL d+b+x men det lyckades jag inte med. Referens https://community.hpe.com/t5/BladeSystem-Server-Blades/BL20p-...
Istället låter den mig leta efter uppdateringar enligt baseline. Men den visar inga ILO-uppdateringar vid genomsökning.

Ska jag prova och backa med en ännu äldre SPP kanske?

Kör du automatiskt läge då du kör spp?

Quote:
For downgrading firmware, you need to use SPP interactive mode which allows you to choose FORCE switch to downgrade firmware for hardware running at latest.

Permalänk

@xp1ratex: Testat både och. När jag körde interactive nu kunde jag nedgradera endast nätverkskorten. Inget annan som är inläst är valbart.

https://1drv.ms/u/s!Aoy3C7crnOxK7CazUr0n6F2qcTt1
https://1drv.ms/u/s!Aoy3C7crnOxK7CkQ40CHxGP8eGik
https://1drv.ms/u/s!Aoy3C7crnOxK7C1yfIQ4oqApgROY

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

@xp1ratex: Testat både och. När jag körde interactive nu kunde jag nedgradera endast nätverkskorten. Inget annan som är inläst är valbart.

https://1drv.ms/u/s!Aoy3C7crnOxK7CazUr0n6F2qcTt1
https://1drv.ms/u/s!Aoy3C7crnOxK7CkQ40CHxGP8eGik
https://1drv.ms/u/s!Aoy3C7crnOxK7C1yfIQ4oqApgROY

och ctl+alt+d+b+x funkade inte heller för att flasha när du bootat från spp?

*edit: och har du provat göra microservern strömlös? om ja har du provat flera gånger efter varandra? dvs strömlös i nån minut, boota upp och se om du får error, göra strömlös nån minut, samma igen ett antal gånger.

Permalänk

@xp1ratex: Tyvärr verkar den inte vilja svara på USB-tangentbord när jag bootar från SPP. Musen funkar men inga tecken att ctrl d b x eller tab och annat fungerar. PS2 är ju tyvärr inte ett alternativt, men när usb-musen funkar så borde ju usb vara igång.

Drog ur kontakten i 15 minuter och plockade ur cmos-batteriet under tiden. Fortfarande det samma. Störigt när den svarar på ping. Men det är verkligen det enda. ILO lirade bra innan firmwareuppdateringen så någonting verkar ha blivit brickat. Lade upp en köpesannons på billig/defekt microserver Gen 8 med fungerande moderkort alternativt endast moderkort. En alldeles för bra maskin för att inte fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

@xp1ratex: Tyvärr verkar den inte vilja svara på USB-tangentbord när jag bootar från SPP. Musen funkar men inga tecken att ctrl d b x eller tab och annat fungerar. PS2 är ju tyvärr inte ett alternativt, men när usb-musen funkar så borde ju usb vara igång.

Drog ur kontakten i 15 minuter och plockade ur cmos-batteriet under tiden. Fortfarande det samma. Störigt när den svarar på ping. Men det är verkligen det enda. ILO lirade bra innan firmwareuppdateringen så någonting verkar ha blivit brickat. Lade upp en köpesannons på billig/defekt microserver Gen 8 med fungerande moderkort alternativt endast moderkort. En alldeles för bra maskin för att inte fixa.

ctl+alt+d+b+x

Glöm inte alt tangenten, men du kanske skrev fel bara.