Permalänk
Medlem

Sätta upp eget nätverk i hus

Hej!
Jag ska renovera mitt hus och vill då passa på att sätta in två accesspunkter och några fasta uttag, för bla TV och internet. Men jag är långt från kunnig på dessa saker och skulle uppskattat lite feedback från dem som vet mer än mig.
I dagsläget har jag fiber från Telia indraget i huset som jag har kopplat till en router som Telia skickade med, länk.

Jag hoppas kunna fortsätta använda mig av routern, koppla den till en switch för att därifrån dra 5 kablar vidare ut i huset. 2 stycken internet och en 1 TV-kabel till de fasta uttagen, 2 stycken kablar vidare till accesspunkterna.
Kommer någon av de här switcharna fungera?
Switch 1, 8 portar, PoE.
Switch 2, 24 portar, PoE.

Vad bör jag använda för kabel? Det rör sig om ca 25 meter som längst och kablarna kommer att hamna i samma plaströr.
Vilken sorts accesspunkt kan ni rekommendera?

Jag har säkert missat massa viktig information men fråga på så fyller jag på med info
All hjälp uppskattas enormt!

mvh
Andreas

Permalänk
Medlem

Båda switcharna kommer fungera. Tom lite overkill.
Switch 2 är en switch för rackmontering och de har en förmåga att väsnas rätt mycket. Något att tänka på.

Kabeln ska vara solid, så kallad installationskabel.

Accesspunkt från Ubiquiti-Unifi serie.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@AhAs:

Det ska funka galant med switcharna du länkat om du exempelvis ska använda accesspunkter som AP-AC-Pro vilket är mycket prisvärda och stabila! Beroende på hur det ser ut kan du behöva koppla en separat switch till routern om du ska koppla in flera tv-boxar. Alltså Router->switch2->tv box och för internet: router->Switch PoE->accesspunkter/datorer

En vanlig Cat6 UTP kommer funka galant:

https://www.webhallen.com/se/product/227147-Deltaco-UTP-Cat6-...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@AhAs:

Det ska funka galant med switcharna du länkat om du exempelvis ska använda accesspunkter som AP-AC-Pro vilket är mycket prisvärda och stabila! Beroende på hur det ser ut kan du behöva koppla en separat switch till routern om du ska koppla in flera tv-boxar. Alltså Router->switch2->tv box och för internet: router->Switch PoE->accesspunkter/datorer

En vanlig Cat6 UTP kommer funka galant:

https://www.webhallen.com/se/product/227147-Deltaco-UTP-Cat6-...

Jag har bara en TV-box i dagsläget och kommer nog att köra på en kabel direkt ifrån routern till det fasta uttaget. Men jag tar med mig det du skriver utifall något förändras i framtiden! Tack för input, vilket underbart forum det här är

Permalänk
Medlem

En dum fråga.... routern kommer väl fortfarande fungera som vanligt, dvs sända ut wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AhAs:

En dum fråga.... routern kommer väl fortfarande fungera som vanligt, dvs sända ut wifi?

Ska du använda accesspunkter finns ingen anledning till att använda wifi i routern, så den slår du av så får accespunkterna sända ut wifi.

Jag själv är i startgroparna att göra samma projekt som dig, skall dra ut kablar på utsida fasad och gå längs husväggen till två olika ställen där nätverksuttag skall sitta.
Använder just nu en Ubiquiti AC Pro accesspunkt för wifi, kanske kompletterar med en Lite eller en till Pro till övervåningen beroende på hur stabilt det blir när allt är inkopplat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Ska du använda accesspunkter finns ingen anledning till att använda wifi i routern, så den slår du av så får accespunkterna sända ut wifi.

Jag själv är i startgroparna att göra samma projekt som dig, skall dra ut kablar på utsida fasad och gå längs husväggen till två olika ställen där nätverksuttag skall sitta.
Använder just nu en Ubiquiti AC Pro accesspunkt för wifi, kanske kompletterar med en Lite eller en till Pro till övervåningen beroende på hur stabilt det blir när allt är inkopplat.

Det är sant, troligtvis behövs det inte då accesspunkterna kommer göra så att det blir tillräckligt bra täckning överallt utan att routern behövs. Hur upplever du att din befintliga AP fungerar uppåt till övervåningen i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AhAs:

En dum fråga.... routern kommer väl fortfarande fungera som vanligt, dvs sända ut wifi?

Inte nog med att det är onödigt att använda WiFi via routern så lär det till och med ställa till med mer problem än nytta. Ubiquiti-accesspunkterna har möjlighet till roaming (att din uppkopplade enhet automatiskt flyttas mellan accesspunkterna vartefter du förflyttar dig), vilket din nuvarande router inte har möjlighet till. Så i praktiken är risken att du skapar två WiFi-nät, även om det ser ut som ett och samma, som fungerar olika beroende på vilket du är uppkopplad mot. Därtill riskerar routerns WiFi att störa det Ubiquiti-nätet.

Kort och gott; fimpa WiFi i Telia-routern när du installerat det nya nätet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av AhAs:

Det är sant, troligtvis behövs det inte då accesspunkterna kommer göra så att det blir tillräckligt bra täckning överallt utan att routern behövs. Hur upplever du att din befintliga AP fungerar uppåt till övervåningen i dagsläget?

Jag bor på endast 100kvm med trähus, just nu ligger AP:en bakom en fåtölj och en större växt (inte hunnit fäst den i taket) och då är wifi på ovanvåningen tillräcklig men inte så bra som jag vill ha det. Men när jag väl dragit nätverket så som jag vill ha det så kommer jag sätta AP:n i taket lite mer centralt och då bör de fungera bra.

Så beroende på hur stort du bor och material i väggar så bör det duga med 1 AP, man får testa sig fram.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Inte nog med att det är onödigt att använda WiFi via routern så lär det till och med ställa till med mer problem än nytta. Ubiquiti-accesspunkterna har möjlighet till roaming (att din uppkopplade enhet automatiskt flyttas mellan accesspunkterna vartefter du förflyttar dig), vilket din nuvarande router inte har möjlighet till. Så i praktiken är risken att du skapar två WiFi-nät, även om det ser ut som ett och samma, som fungerar olika beroende på vilket du är uppkopplad mot. Därtill riskerar routerns WiFi att störa det Ubiquiti-nätet.

Kort och gott; fimpa WiFi i Telia-routern när du installerat det nya nätet.

Tack för kloka tankar! Jag hade inte en tanke på att de kunde störa varandra, jag kommer absolut att fimpa routerns wifi

Skrivet av wzaa:

Jag bor på endast 100kvm med trähus, just nu ligger AP:en bakom en fåtölj och en större växt (inte hunnit fäst den i taket) och då är wifi på ovanvåningen tillräcklig men inte så bra som jag vill ha det. Men när jag väl dragit nätverket så som jag vill ha det så kommer jag sätta AP:n i taket lite mer centralt och då bör de fungera bra.

Så beroende på hur stort du bor och material i väggar så bör det duga med 1 AP, man får testa sig fram.

Tack, jag får testa att flytta runt den lite helt enkelt

Permalänk
Hedersmedlem

Ubiquiti har spridningsdiagram på sin hemsida så du kan se hur de olika accesspunkterna sprider signalen, alla 360 grader, fram och baksida. Har varit värdefullt för mig när jag planerat nät i svåra byggnader. Minskar risken för att man sätter dem helt fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AhAs:

Tack, jag får testa att flytta runt den lite helt enkelt

Absolut! Testa dig fram innan du fäster den.

Jag kommer för övrigt köra setup enligt följande: Fiberbox (Servanet) --> 2 kablar (1tv & 1internet ut genom fasade längs husväggen) --> Dubbeluttag (här står tv och router), ena kabeln till tv box och den andra till Routern --> Router --> Switch --> Tv, Högtalare m.m.

Sen går det från Switchen ut genom ett annat dubbeluttag på samma ställe som ovan ut genom fasaden längs husväggen upp till övervåningen och in i ett "gäst/spelrum" där det kommer sitta ett dubbeluttag. Ena uttaget används för nätverkskabel till en Switch som kopplas till speldator, server, raspberry pi m.m. Det andra uttaget kommer vara tomt men som i framtiden kan användas till att förlänga dragningen på andra våningen.

Rörig text men hoppas du/ni förstår.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Absolut! Testa dig fram innan du fäster den.

Jag kommer för övrigt köra setup enligt följande: Fiberbox (Servanet) --> 2 kablar (1tv & 1internet ut genom fasade längs husväggen) --> Dubbeluttag (här står tv och router), ena kabeln till tv box och den andra till Routern --> Router --> Switch --> Tv, Högtalare m.m.

Sen går det från Switchen ut genom ett annat dubbeluttag på samma ställe som ovan ut genom fasaden längs husväggen upp till övervåningen och in i ett "gäst/spelrum" där det kommer sitta ett dubbeluttag. Ena uttaget används för nätverkskabel till en Switch som kopplas till speldator, server, raspberry pi m.m. Det andra uttaget kommer vara tomt men som i framtiden kan användas till att förlänga dragningen på andra våningen.

Rörig text men hoppas du/ni förstår.

Spännande, du verkar ha tänkt igenom det hela väldigt väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av AhAs:

Spännande, du verkar ha tänkt igenom det hela väldigt väl

Ja det blir lite pillrigt men skönt att få kabel draget överallt.

Lycka till med ditt projekt!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Om du kommer att använda dig av Unifi AP så skulle jag rekommendera en Unfi Switch också.
Du kan då använda deras controller programvara till både switchar och AP.
Lämplig switch är t.ex.:
https://www.dustin.se/product/5011002766/unifi-switch-8-60w
Den har 4 portar med PoE möjlighet,

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W