IT-utbildning Webbprogrammerare/Datateknik(dataingenjör)

Permalänk

IT-utbildning Webbprogrammerare/Datateknik(dataingenjör)

Hej
Jag har redan sökt några kurser till olika universitet. Beskedet får jag något mitten av juli.

De kurserna som jag har intresse är Webbprogrammerare och Datateknik(dataingenjör)

Jag måste bestämma vad ska jag läsa snabbt eftersom kursen börjar i augusti.

Mitt drömutbildning är att detaljerad webbteknik och webbutveckling ärligt sagt.

Jag har redan läst Frontend teknik 2år(gymnasiet+på eget hand) och det var skit roligt. Jag hatade att göra läxorna i skolan

men webbprogrammeringsläxorna gjorde jag med glädje

Men webbprogrammerare satsar bara på webb. Om man failar att hitta jobb som webbutvecklare, finns ingen annan utväg.

Hej till AF igen. Jag vet inte hur andra tänker men jag är en pessimist. Tror inte man kan överleva i IT-världen bara med webb

kunskaper.

Med datateknik anser jag lättare att hitta jobb. Man kan jobba som spelutvecklare, systemutvecklare, AI-utvecklare allt möjligt.

Men där finns ännu mer att studera än webben och mindre roligt för mig att studera&jobba.

Min kompis som har redan slutat utbildning rekommenderat att läsa datateknik i universitet och plugga webbprogrammering på eget hand. Han menar på så sätt man kan ha bredare kunskap inom IT området.. Men ni vet jag måste jobba för att överleva och resa( främsta hobby), göra läxor, andra saker som jag vill lära sig som hobby.. inte mycket tid att plugga på eget hand

Så.... lite svårt att bestämma vilken utbildning ska jag välja.

Har ni några råder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProgrammeringElev:

Hej
Jag har redan sökt några kurser till olika universitet. Beskedet får jag något mitten av juli.

De kurserna som jag har intresse är Webbprogrammerare och Datateknik(dataingenjör)

Jag måste bestämma vad ska jag läsa snabbt eftersom kursen börjar i augusti.

Mitt drömutbildning är att detaljerad webbteknik och webbutveckling ärligt sagt.

Jag har redan läst Frontend teknik 2år(gymnasiet+på eget hand) och det var skit roligt. Jag hatade att göra läxorna i skolan

men webbprogrammeringsläxorna gjorde jag med glädje

Men webbprogrammerare satsar bara på webb. Om man failar att hitta jobb som webbutvecklare, finns ingen annan utväg.

Hej till AF igen. Jag vet inte hur andra tänker men jag är en pessimist. Tror inte man kan överleva i IT-världen bara med webb

kunskaper.

Med datateknik anser jag lättare att hitta jobb. Man kan jobba som spelutvecklare, systemutvecklare, AI-utvecklare allt möjligt.

Men där finns ännu mer att studera än webben och mindre roligt för mig att studera&jobba.

Min kompis som har redan slutat utbildning rekommenderat att läsa datateknik i universitet och plugga webbprogrammering på eget hand. Han menar på så sätt man kan ha bredare kunskap inom IT området.. Men ni vet jag måste jobba för att överleva och resa( främsta hobby), göra läxor, andra saker som jag vill lära sig som hobby.. inte mycket tid att plugga på eget hand

Så.... lite svårt att bestämma vilken utbildning ska jag välja.

Har ni några råder?

Du gör det du tycker är roligast.
Numera är frontend-utveckling rätt invecklat och man kan enkelt glida in på att jobba med backend utveckling också. Så du kan absolut jobba som systemutvecklare i framtiden om du lägger energi på det.

Viktigaste är att aldrig ge upp och ständigt försöka utvecklas; även efter examen.

Permalänk
Medlem

Ta det som du tycker känns roligast, det är viktigast av allt!

Ifall du vill skydda dig lite mot diverse grejer så kan du försöka ta en så allmän linje som möjligt och sedan försöka skräddarsy den lite mot det du vill. Men du ska tycka det är roligt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |