Permalänk
Medlem

Wifi Extender vilken ska jag köpa

Hej

jag sitter med en Netgear nighthawk XR500, tyvärr är den placerad på ett ställe som ger dålig täcking ute på baksidan.

Nu funderar jag på att köpa en Netgear Extender, det finns många att välja på vilket gör mig lite osäker.

Min XR500 klarar av att "slå ihop" 2,4 och 5 wifi näten till ett och jag gissar på att extendern måste kunna det oxå eller har jag fel.

vilken Netgear extender bör jag köpa? kommer det fungera med den billigaste?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hjälpsam

Om jag läser rätt så är väll Netgear Nighthawk X6S EX8000 rätt val?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Fluf: inte så pigg på att lägga 2000:- på en extender måste gå att göra billigare

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej

jag sitter med en Netgear nighthawk XR500, tyvärr är den placerad på ett ställe som ger dålig täcking ute på baksidan.

Nu funderar jag på att köpa en Netgear Extender, det finns många att välja på vilket gör mig lite osäker.

Min XR500 klarar av att "slå ihop" 2,4 och 5 wifi näten till ett och jag gissar på att extendern måste kunna det oxå eller har jag fel.

vilken Netgear extender bör jag köpa? kommer det fungera med den billigaste?

Se till att extendern kan ta emot och skicka tillräckligt hög hastighet för ditt användningsområde.
De flesta nya bör kunna slå ihop näten.

Jag kör en billig modell (netgear ex6110) som täcker mina 60kvm med wifi. Får dock ej ut full kräm på 250mbit över 5GHz, så kör lika gärna ännu långsammare över 2,4GHz pga täckningen. Så här i efterhand kanske skulle valt snäppet bättre för att få full hastighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Se till att extendern kan ta emot och skicka tillräckligt hög hastighet för ditt användningsområde.
De flesta nya bör kunna slå ihop näten.

Jag kör en billig modell (netgear ex6110) som täcker mina 60kvm med wifi. Får dock ej ut full kräm på 250mbit över 5GHz, så kör lika gärna ännu långsammare över 2,4GHz pga täckningen. Så här i efterhand kanske skulle valt snäppet bättre för att få full hastighet!

ex6110 verkar inte finnas längre utan det är Netgear EX6150 - Repeater / AC1200 / 1x LAN så gäller.

Gissar på att det kommer räcka då det mest är mobiler och plattor som används ute.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

ex6110 verkar inte finnas längre utan det är Netgear EX6150 - Repeater / AC1200 / 1x LAN så gäller.

Gissar på att det kommer räcka då det mest är mobiler och plattor som används ute.

Då tror jag absolut att den kommer vara tillräcklig!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robbankentor:

vilken Netgear extender bör jag köpa?

Ingen alls.

Montera accesspunkter i stället om du absolut inte kan dra kabel hela vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ingen alls.

Montera accesspunkter i stället om du absolut inte kan dra kabel hela vägen.

Jag skulle också rekommendera AP om man har möjlighet att dra kablar.
Jag har inte det och kör därför repeater

Permalänk
Medlem

Ska det köras med repeater så kom ihåg att den förstärker signalen den får in. Alltså, sitter den på ett ställe där den har dålig täckning kommer den förstärka den dåliga täckningen. Wifi-signalen kommer vara starkare, men hastigheten och stabiliteten kommer vara kass.

Rekommenderar som ovan också att köra en accesspoint istället. Ubiquitis APs funkar väldigt bra.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ingen alls.

Montera accesspunkter i stället om du absolut inte kan dra kabel hela vägen.

Jag har redan kabel dragen till det stället jag vill sätta extendern

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robbankentor:

Jag har redan kabel dragen till det stället jag vill sätta extendern

Då är det ju inte nått att tveka på, montera en accesspunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då är det ju inte nått att tveka på, montera en accesspunkt.

Vilka AP:er klarar av att skapa så kallade "mesh-nätverk"?

Ubiquiti vet jag att det fungerar med utan problem. Där behöver man inte välja 2.4 eller 5, den ansluter automatiskt till det bästa alternativet, och övergången mellan AP:erna är sömlös.

Dock är de ju ganska dyra alternativ.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Exxovion:

Vilka AP:er klarar av att skapa så kallade "mesh-nätverk"?

Ubiquiti vet jag att det fungerar med utan problem. Där behöver man inte välja 2.4 eller 5, den ansluter automatiskt till det bästa alternativet, och övergången mellan AP:erna är sömlös.

Dock är de ju ganska dyra alternativ.

Jag har inte satt mig in i mesh då jag vill ha så mycket som möjligt kablat och mest ser trådlöst som en nödlösning för att telefoner ska kunna ansluta med wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Jag skulle också rekommendera AP om man har möjlighet att dra kablar.
Jag har inte det och kör därför repeater

Skrivet av InCyBoy:

Ska det köras med repeater så kom ihåg att den förstärker signalen den får in. Alltså, sitter den på ett ställe där den har dålig täckning kommer den förstärka den dåliga täckningen. Wifi-signalen kommer vara starkare, men hastigheten och stabiliteten kommer vara kass.

Rekommenderar som ovan också att köra en accesspoint istället. Ubiquitis APs funkar väldigt bra.

Skrivet av mrqaffe:

Då är det ju inte nått att tveka på, montera en accesspunkt.

Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte satt mig in i mesh då jag vill ha så mycket som möjligt kablat och mest ser trådlöst som en nödlösning för att telefoner ska kunna ansluta med wifi.

jag har kvar min gamla router Netgear R7000 Nighthawk - AC1900 / Gigabit Ethernet

går den på någoat sätt att använda som AP / extender?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robbankentor:

jag har kvar min gamla router Netgear R7000 Nighthawk - AC1900 / Gigabit Ethernet

går den på någoat sätt att använda som AP / extender?

Ja den borde gå att köra som accesspunkt, kolla först om den har ett accesspunktsläge och om den inte har det så går det för det mesta att konfa nästan samma sak manuellt bara att det kräver lite mera jobb och man får en ethernetport mindre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja den borde gå att köra som accesspunkt, kolla först om den har ett accesspunktsläge och om den inte har det så går det för det mesta att konfa nästan samma sak manuellt bara att det kräver lite mera jobb och man får en ethernetport mindre.

En snabb sökning och det visade sig att jag inte är den första med den tanken, finnas massor med info så jag tror det löser sig...

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Fungerade grymt bra, routern har till och med ett AP läge

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700