Ta bort "låsskärm" och bara ha inloggningsskärmen, går det?

Permalänk
Medlem

Ta bort "låsskärm" och bara ha inloggningsskärmen, går det?

Har kört Windows 10 i ett par veckor nu och gillar det skarpt.

En sak som stör mig, bland ett par, är att när man startar datorn så kommer man till en låsskärm som måste svepas bort för att sedan kunna skriva in lösenord. Någon som vet hur/om man kan ta bort den och komma direkt till inlogningsskärmen (så som förr)?

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Har kört Windows 10 i ett par veckor nu och gillar det skarpt.

En sak som stör mig, bland ett par, är att när man startar datorn så kommer man till en låsskärm som måste svepas bort för att sedan kunna skriva in lösenord. Någon som vet hur/om man kan ta bort den och komma direkt till inlogningsskärmen (så som förr)?

Jag vet inte om man kan ta bort den men jag vill bara kommentera det här med "måste svepas bort".

Den formuleringen får det att låta som att man faktiskt måste svepa, vilket hade varit jobbigare, men vad man än trycker på så kommer man ju till inloggningen. (Musklick var som helst, i princip vilken knapp som helst på tangentbordet.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Jo, jag vet. Men hela idén kommer ju från mobil/tablet/touch-skärmar i allmänhet, i tillägg till att animationen är en svepning uppåt. Men, men, kanske dåligt formulerat.

När man är van vid att bara skriva in sitt lösenord så är detta ett onödigt irritationsmoment som borde vara valbart om man vill ha eller inte (precis som att det touch-fokuserade "Metro"-utseendet från Win8 är en valmöjlighet i Win10).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Det ganska enkelt att stänga av låsskärmen.

1. Kör gpedit.msc (tryck Win + R och skriv in gpedit.msc )
2. Gå till Administrativa mallar -> Kontollpanelen -> Anpassning
3. Ändra Visa inte låsskärmen till Aktiverad från Inte konfigurerad

Klart

Om du inte kör Pro-versionen så krävs det lite mer jobb då gpedit.msc inte finns i Home, vad jag har läst så ska detta funka i Home: http://www.askvg.com/how-to-enable-group-policy-editor-gpedit-msc-in-windows-7-home-premium-home-basic-and-starter-editions/

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Om du inte kör Pro-versionen så krävs det lite mer jobb då gpedit.msc inte finns i Home, vad jag har läst så ska detta funka i Home: http://www.askvg.com/how-to-enable-group-policy-editor-gpedit-msc-in-windows-7-home-premium-home-basic-and-starter-editions/

Ska även gå att fixa lätt mha Winaero Tweaker:
http://winaero.com/comment.php?comment.news.1836

Programmet känns lite som gamla goda TweakUI vilket var ett måste i tidigare versioner av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Har kört Windows 10 i ett par veckor nu och gillar det skarpt.

En sak som stör mig, bland ett par, är att när man startar datorn så kommer man till en låsskärm som måste svepas bort för att sedan kunna skriva in lösenord. Någon som vet hur/om man kan ta bort den och komma direkt till inlogningsskärmen (så som förr)?

Har inte dator med 10an framför mig, och vet inte om de andra menar samma sak, men man ska kunna ställa in så man använder ctrl+alt+del.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! @walkir: Testade Winaero och det funkade prima.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Ta bort låsskärmen i W10 Pro

@Bascule666:

Hej!
Jag har skippar lösenord så när jag startar visas låsskärmen och direkt därpå skrivbordet. Låsskärmen ser jag inte mer förrän vid nästa start.

Jag har en dator till med W10 Pro som jag vill skall fungera lika dant och har lyckats få den att starta på samma sätt

Men

Varje gång skärmen slocknat och jag skall fortsätta jobba så öppnas låsskärmen. Jag måste klicka
på den och kommer till inloggning. Jag har inget lösenord och trycker på logga in och skrivbordet visas.
Jag har följt ditt enkla råd och aktiverat "Visa inte låsskärmen" men det har inte hjälpt.
Den visas så snart jag aktiverar datorn.

Schubert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schubert:

@Bascule666:

Hej!
Jag har skippar lösenord så när jag startar visas låsskärmen och direkt därpå skrivbordet. Låsskärmen ser jag inte mer förrän vid nästa start.

Jag har en dator till med W10 Pro som jag vill skall fungera lika dant och har lyckats få den att starta på samma sätt

Men

Varje gång skärmen slocknat och jag skall fortsätta jobba så öppnas låsskärmen. Jag måste klicka
på den och kommer till inloggning. Jag har inget lösenord och trycker på logga in och skrivbordet visas.
Jag har följt ditt enkla råd och aktiverat "Visa inte låsskärmen" men det har inte hjälpt.
Den visas så snart jag aktiverar datorn.

Schubert

Ärligt talat så har jag inte en susning. Jag skrev det inlägget för fyra år sedan och då funkade det. Har hänt en del på Winowsfronten sedan dess...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Slarvigt av mig som inte såg att inlägget var gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schubert:

@Bascule666: Slarvigt av mig som inte såg att inlägget var gammalt.

Shit happens, gamla trådar behöver inte vara kass, men när man pratar om Windows så är nog nyare bättre.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schubert:

@Bascule666:

Hej!
Jag har skippar lösenord så när jag startar visas låsskärmen och direkt därpå skrivbordet. Låsskärmen ser jag inte mer förrän vid nästa start.

Jag har en dator till med W10 Pro som jag vill skall fungera lika dant och har lyckats få den att starta på samma sätt

Men

Varje gång skärmen slocknat och jag skall fortsätta jobba så öppnas låsskärmen. Jag måste klicka
på den och kommer till inloggning. Jag har inget lösenord och trycker på logga in och skrivbordet visas.
Jag har följt ditt enkla råd och aktiverat "Visa inte låsskärmen" men det har inte hjälpt.
Den visas så snart jag aktiverar datorn.

Schubert

Har du kollat på dessa inställningar, dynamiskt lås och kräv lösenord ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ta bort låsskärm

Tack för tipset men det har jag kollat.

Jag hittade under inställningar, låskärmen, en knapp:
"visa låsskärmens bakgrundsbild på inloggningskärmen". Knappen var i läge på.
Stängde av och slipper nu låsskärmen när datorn startar från energisparläge.
Fortfarande visas helt onödigt inloggningsskärmen som jag också vill få bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schubert:

Tack för tipset men det har jag kollat.

Jag hittade under inställningar, låskärmen, en knapp:
"visa låsskärmens bakgrundsbild på inloggningskärmen". Knappen var i läge på.
Stängde av och slipper nu låsskärmen när datorn startar från energisparläge.
Fortfarande visas helt onödigt inloggningsskärmen som jag också vill få bort

Sho!
När du valt logga in med lokalt konto utan lösenord gör som Schubert så kmr ni direkt t in t skrivbordet, tack för hjälpen @Shubert!

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!