Permalänk
Medlem

Råd fancurves etc.

Hej!

Utav någon outgrundlig anledning så har jag börjat få nån fixidé om att försöka få ned tempen på min burk, mycket på grund av att mitt GPU började throttla på grund av temp för ett halvår sen, och sedan dess har det lagts ned både pengar på fläktar(köpte 120mm fläktar innan jag faktiskt kom på att det är bättre med 140fläktar) o massvis med tid på att fundera och googla!

Så, nu har jag fått tummen ur och bestämt mig för att faktiskt fråga om råd istället - Så bomba gärna råd och tips med fläktkurvor och annat!
Det jag är ute efter är att ha en tyst dator under triviala sysslor, och sedan att den håller sig sval under gaming.
Jag är ingen som överklockar något direkt heller, dock så om någon har tips och råd på den punkten också så mottages det gärna!

I fronten och i toppen av lådan har jag 2x på vardera ställe - Fläkt
Chassi
Temps - Temp i rummet vid dessa temp var 25 grader.
Chassifläktarnas kurva
CPUfläktens kurva

CPU-kylare är en H60 med en Noctua som blåser in luft i radiatorn.

Tack på förhand!

Mina specs är
Chassi - Fractal Define C TG
Mobo - MSI Z370 Gaming Pro Carbon, Socket-1151
CPU - Intel i7 8086K
GPU - MSI GeForce GTX 1080 Armor OC
RAM - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB(sitter ej i på bild)

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

En kul notis är att bara genom att ta bort sidoglaset så fick jag ned tempen 10 grader på min GPU under game..

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Brukar göra mina fläktkurvor formade åt andra hållet, det vill säga att man får en större ökning när komponenterna närmar sig de kritiska temperaturerna. Håller sig tystare på det sättet.

Sen att hålla den sval i alla lägen är ju döden för tyst kylning. Vill du ha datorn tyst, det vill säga låga varvtal på fläktarna, så blir det tystare om du låter den gå varmare helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Att Gpu:n blir varm är delvis för det är Armor modellen du har. Hade du haft Gaming x Trio modellen så hade tempsen varit bättre.
Intake Fram & Bak - Ut Top ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Något jag i alla fall skulle testat i ditt fall är i alla fall att ställa båda frontfläktarna på säg 65% av max och de två övre på 50% av max (satt dem som utblås), kolla temps. Justera upp ytterligare, kolla temps osv. Tycker själv det är fördelaktigt att göra "konstant fläktkurvor" dvs hitta bra balans mellan temp och ljudnivå och köra där hela tiden. Risken om man köra med dynamiska kurvor är konstant upp och ned med luftflöde/ljudnivå och att temperaturerna "hinner före", bättre att se till att de aldrig hamnar fel (..och det går att göra utan att datorn låter som ett jet-plan om man gör det rätt).

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Jag dock lite svårt o förstå vilka temps man "bör" hålla sig inom, GPU'n har jag läst någonstans någongång att den throttlar vid 83C, och min ligger nästan konstant runt 80-83 vid game.
CPU'n ligger oftast mellan 50-65C.

Ah jo, hört lite så om armormodellen jag med tråkigt nog :/
Jag kör intake fram och ut i top.
Sedan så är det ju intake till radiatorn i bak.

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

80-83c så klockar den ner ett par steg.

Vet inte hur mycket du kan göra med chassit förutom att dra av sidopanelen, annars byta GPU-kylare.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeiNo:

En kul notis är att bara genom att ta bort sidoglaset så fick jag ned tempen 10 grader på min GPU under game..

Enligt min erfarenhet adderar glas en hel del värme varför du borde fundera på att byta chassi.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

80-83c så klockar den ner ett par steg.

Vet inte hur mycket du kan göra med chassit förutom att dra av sidopanelen, annars byta GPU-kylare.

Kikat lite på kraken G12, men verkar så meckigt på nå vis?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Enligt min erfarenhet adderar glas en hel del värme varför du borde fundera på att byta chassi.

Ja, tråkigt att man köpt RGBgrejer dock..
Något tips på chassi?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeiNo:

Kikat lite på kraken G12, men verkar så meckigt på nå vis?

Skickades från m.sweclockers.com

Är nog inte så farligt. Kika ett YT-klipp och kör om det är en sådan lösning du vill ha. Kanske är bättre än en luftlösning om ditt chassi är halvbra för att få ut lite värme.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

En liten update kanske sitter på sin plats..
Köpte mig en Kraken G12 till grafikkortet samt en Corsair H55, köpte sedan en 92mm Noctua till VRAM-kylningen samt en 120mm Noctua till kylaren.
Helt sinnessjukt vilken skillnad det gjorde på temperaturen, ligger numera på 29 grader idle och cirka 50-60 grader med OC under game.
Busenkel installation dessutom, fick dock lov att låna min sambos händer vid själva installationen i burken av kylningen!

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2