Någon bra på bilar? Problem med att min växelspak fastnar halvvägs på 1an Vw Golf - 17

Permalänk
Medlem

Någon bra på bilar? Problem med att min växelspak fastnar halvvägs på 1an Vw Golf - 17

Har fått ett problem som nästan eskalerat.

För ungefär 7 månader sedan började växeln fastna på första växeln halvvägs upp. Det man fick göra då var att trycka ner gasen, så släppte det. Så inget större problem så sätt.

Det skedde sporadiskt, kunde fungera bra i flera dagar, men ibland fastna flera gånger per dag.

Dock senaste 2 månaderna så har den börjat fastna oftare, och alla gånger hjälper det inte med att gasa. Utan man får ruska runt ordentligt med spaken, eller köra på 2an istället.

Detta har inneburit att jag fastnat flera gånger vid rödljus och inte kommit därifrån, då växeln helt enkelt inte kommer in, det är ok med 2an på plant underlag, men i uppförsbacke är det värre.

Jag har varit i kontakt med VW, och de testar lite och säger det är inget fel, 2 gånger har jag varit där. Men som sagt felet är sporadiskt. Jag har även spelat in där man ser att den sitter rejält fast.

De på VW säger att de inte har någon aning om vad felet kan vara samt om man ska öppna hela bilen där är det väldigt dyrt.

Jag personligen har problem att varje gång man stannar ute i trafiken så blir man enormt nervös att den ska fastna. Är man på en parkering är det lugnt, då är man ju still.

Känner någon här till vad detta kan vara? Eller vad man kan göra? Även om det inte går på garantin, så får jag betala självrisken för maskinskada, men känner mest att jag behöver förstå mer vad det kan vara. Då Volkswagen inte har någon aning själva.

Permalänk
Medlem

Testat att lägga i friläge och koppla om? Kan vara svårt att få i backen på min ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Testat att lägga i friläge och koppla om? Kan vara svårt att få i backen på min ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja ibland hjälper det att lägga in friläge och tex växla till backen och sedan tillbaka... men inte alltid det är som att något är ivägen halvvägs upp. När den är "låst" är det dock sjukt trögt att sätta in backen.

Dock när det funkar som det ska är växeln fin, och glider lätt mellan de olika växlarna.

70% av gångerna när det fastnar hjälper det att trycka på gasen lite som sagt, då hoppar vöxelspaken som ligger fast halvvägs på 1an hela vägen upp.

Men de andra 30% är ivrigt kämpade för att komma iväg. Det som blivit ett enormt problem för mig när man behöver komma iväg snabbt.

Permalänk
Inaktiv

Åk till närmaste vw verkstad då du har garanti på bilen.
Ta en annan verkstad om de är inkompetenta på den du va på.

Kan behöva justera växellänkaget eller byta växellåda, kan vara fel på kopplingen med.

Permalänk
Medlem

@esafesa

Sparsamt med info om det på nätet när jag googlade, men jag hade börjat med att be dom kika på länkaget alt. göra det själv om det känns som att du vågar dig på det. Känns rent spontat som att det är glapp någonstans eftersom att felet är intermittent. Eller om det är någon bussning som inte sitter som den ska och hamnar fel "ibland" om du förstår vad jag menar.

Har du försökt återskapa problemet på en mindre trafikerad väg, alt. en större parkering? Tänker mig att man kan pröva köra omkring och bete sig lite med bilen, antingen dra iväg hårt på ettan, skicka i tvåan; stanna försök växla till ettan igen, se om det funkar; gör det det, pröva något annat beteende. Efter att du hittat nått som skapar problemet så kan man pröva göra det igen och därefter repetera tills du är säker på vad det är för något som "gör" att det blir som det blir.

Har du hittat på något sätt att få det att fungera igen? Typ, lägga i backen eller någon annan växel och med gjort så fungerar det att växla till ettan igen?

Permalänk
Medlem

När levererades bilen? VW har väl 2 års nybilsgaranti minst?
Behövs en ny låda så lär det väl gå på försäkringen som du säger om inte garantin gäller fortfarande, så de är väl bara lämna in och se till så dom löser det på ett eller annat sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@esafesa

Dubbelpost, men jag missade att adressera det; när du får i ettans växel och den fastnar halvvägs upp och det löser sig genom att du trycker på gasen lite. Det borde betyda att det är ett ordentligt glapp någonstans eftersom att motorns vridmoment är tillräckligt stark för att "slita in" växeln i rätt position.

Jag inbillar mig och teoriserar bara, men säg att kugghjulen i växellådan inte går helt i lås, och när du trycker på gasen så börjar motorn snurra och kugghjulen som kommer från kardanaxeln i lådan börjar således också snurra och med det så "drar" dom ner växelns kugghjul i rätt spår.

Har du något frispel på växelspaken i sidled när den fastnar?

Permalänk
Medlem

Jag hade lite liknande symptom på min gamla Golf (-01). För mig hjälpte det att lägga i 2:an och tillbaka till 1:an.

Ang. stressen vid trafikljus, kan du inte harka i 1:an under stoppet och sedan ha kopplingen nere i väntan på grönt?

Permalänk
Medlem

Problemet är att VW vill inte öppna den alls.

De kan göra det säger dom, men då får jag stå för alla kostander.

Garantin på 2 år har gått ut, men den var inne för detta problemet INNAN garantin gick ut, det har fortfarande inte lösts, så dom har varit "snälla" att tittat på den igen gratis. Men de liksom rycker i den lite och säger den är som den ska.

----

Det är enormt svårt att på studs få fram det, för det är så extremt olika hur den fastnar. När jag stod still framför ett rödljus på en motorväg nyligen fastnade det ordentligt, då hjälpte ingenting, så tillslut fick jag lägga i 2an och hacka mig fram.

Det jag märkt är dock att när 1an fastnar och jag försöker lägga i backen, då är det extremt trögt att få i backen i det läget, men det går.. efter det funkar 1an igen ibland men inte alltid.

Så det är sjukt svårt att liksom veta exakt vad som skapar det, för det sker när bilen stått still länge, eller när motorn är varm.

Men hur som måste detta lösas på något sätt, vill bara ha något att komma med, för som någon sa, googlat men finner ingenting.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Misak Koim:

@esafesa

Dubbelpost, men jag missade att adressera det; när du får i ettans växel och den fastnar halvvägs upp och det löser sig genom att du trycker på gasen lite. Det borde betyda att det är ett ordentligt glapp någonstans eftersom att motorns vridmoment är tillräckligt stark för att "slita in" växeln i rätt position.

Jag inbillar mig och teoriserar bara, men säg att kugghjulen i växellådan inte går helt i lås, och när du trycker på gasen så börjar motorn snurra och kugghjulen som kommer från kardanaxeln i lådan börjar således också snurra och med det så "drar" dom ner växelns kugghjul i rätt spår.

Har du något frispel på växelspaken i sidled när den fastnar?

Synkringar i lådan alt. Koppling brukar spöka om man får gasa till för att få i växlarna.
Kan vara länkaget som jävlas ochså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misak Koim:

@esafesa

Dubbelpost, men jag missade att adressera det; när du får i ettans växel och den fastnar halvvägs upp och det löser sig genom att du trycker på gasen lite. Det borde betyda att det är ett ordentligt glapp någonstans eftersom att motorns vridmoment är tillräckligt stark för att "slita in" växeln i rätt position.

Jag inbillar mig och teoriserar bara, men säg att kugghjulen i växellådan inte går helt i lås, och när du trycker på gasen så börjar motorn snurra och kugghjulen som kommer från kardanaxeln i lådan börjar således också snurra och med det så "drar" dom ner växelns kugghjul i rätt spår.

Har du något frispel på växelspaken i sidled när den fastnar?

Det där låter på något sätt logiskt, för som sagt, 70% av gångerna när jag trycker ner gasen lite blir det hur lätt som helst att växla upp. Men de gångerna det inte gör det får man slita som ett djur, sidleds är då inga problem, samt få in dom andra växlarna är inga problem, endast backen är trögare att få in när den har fastnat på 1an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Jag hade lite liknande symptom på min gamla Golf (-01). För mig hjälpte det att lägga i 2:an och tillbaka till 1:an.

Ang. stressen vid trafikljus, kan du inte harka i 1:an under stoppet och sedan ha kopplingen nere i väntan på grönt?

Yes, jag brukar göra det, just för detta kan ske, problemet är att när jag väl ska sätta i 1an och hålla kopplingen nere så kan det fastna. Då sitter jag där medans det är rött och kämpar. Men ibland blir det grönt skapligt snabbt efter man stannat då hinner man inte "ruska" klart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Synkringar i lådan alt. Koppling brukar spöka om man får gasa till för att få i växlarna.
Kan vara länkaget som jävlas ochså

Japp, låter logiskt.

Men när jag pratat med VW så reagerar dom med att lösningen på detta låter som ett megaprojekt. Sedan är ett sådant här problem något man vill lösa hos dom, inte någon annanstans.

Blir så sjukt förvånad dock hur dom inte vill lösa problemet, hade jag jobbat hos dom hade jag gjort allt för att försöka lösa en sådan här sak, för det är sjukt dåligt att en nästan ny bil får sådana här problem. SJälv jobbat inom service-branschen innan och skulle aldrig bete mig på det sättet

Permalänk
Medlem

Dokumenterade de ditt första besök (det som skedde innan garantin gick ut)? Rimligtvis borde det räcka för att du ska kunna hävda att problemet uppstått under garantitiden och därför ska åtgärdas inom ramen för garantin. Detta även om 2-årsgränsen nu är passerad. Annars hade näringsidkare haft incitament att förhala liknande ärenden bortom utgångsdatum för garanti/reklamationsrätt.

Hör med din kommunala konsumentvägledare. Skulle nog själv dessutom betalat en oberoende verkstad för ett test och utlåtande över felet, för att minska VW:s möjlighet till irrelevanta bortförklaringar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av esafesa:

Japp, låter logiskt.

Men när jag pratat med VW så reagerar dom med att lösningen på detta låter som ett megaprojekt. Sedan är ett sådant här problem något man vill lösa hos dom, inte någon annanstans.

Blir så sjukt förvånad dock hur dom inte vill lösa problemet, hade jag jobbat hos dom hade jag gjort allt för att försöka lösa en sådan här sak, för det är sjukt dåligt att en nästan ny bil får sådana här problem. SJälv jobbat inom service-branschen innan och skulle aldrig bete mig på det sättet

Jag reagerade ochså på att de inte verkar vilja ta tag i problemet.
Det är ju ett stort fel på en så pass ny bil då du inte kommer iväg ibland vid rödljus.

Du får säga det att du inte kan köra med denna bil då det inte går att få i växlarna ibland och vill ha det lagat alt. en ny bil.

Edit: Och kolla upp det som ovanstående skrev.

Permalänk
Medlem

@esafesa: Om ärendet påbörjades som ett garantiärende och det fortfarande är samma problem som inte lösts, så ska det inte spela någon roll att garantitiden gått ut under tiden. Prata med kommunens konsumentvägledare.

Edit: Tvåa (trea?) på bollen.

Edit igen: Dokumentera allt, och spara all tidigare dokumentation!

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag nu också.

De säger samma sak, att det är en skandal att de inte undersöker ordentligt för ett sådant stort fel, då det är farligt i trafiken att fastna så.

De gav mig dock tryggheten att skulle de jävlas sönder med kostnader osv, så kommer dom stå för allt och jag betalar självrisk på 1500 för maskinskada bara då bilen är ny. Så det är skönt.

Men återigen, tycker det är helt sjukt... efter alla skandaler med VW, så tänker man att dom verkligen borde bry sig om detta.

Men när jag pratade med försäkringsbolaget, så förstod man lite mer varför just sådana här problem inte är så kul. Då det är extremt mycket jobb vid just sådana här ärenden, då det är mycket man måste gå genom. Anledningen är att serviceverkstaden är osäkra om de kommer få pengar från tillverkaren, därför är man lite lattjo gällande dessa bitar. De gillar mer när man kört bilen in i en vägg, det är säkra pengar från försäkringsbolag osv..

Tackar för allt engagemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag nu också.

De säger samma sak, att det är en skandal att de inte undersöker ordentligt för ett sådant stort fel, då det är farligt i trafiken att fastna så.

De gav mig dock tryggheten att skulle de jävlas sönder med kostnader osv, så kommer dom stå för allt och jag betalar självrisk på 1500 för maskinskada bara då bilen är ny. Så det är skönt.

Men återigen, tycker det är helt sjukt... efter alla skandaler med VW, så tänker man att dom verkligen borde bry sig om detta.

Men när jag pratade med försäkringsbolaget, så förstod man lite mer varför just sådana här problem inte är så kul. Då det är extremt mycket jobb vid just sådana här ärenden, då det är mycket man måste gå genom. Anledningen är att serviceverkstaden är osäkra om de kommer få pengar från tillverkaren, därför är man lite lattjo gällande dessa bitar. De gillar mer när man kört bilen in i en vägg, det är säkra pengar från försäkringsbolag osv..

Tackar för allt engagemang

Hoppas du får det löst, Jag skulle nog om jag var du åka till en annan VW Verkstad och se om dom kanske är lite mer behjälpliga, då något är fel och du lämnade in den första gången under garanti, men problemet löstes inte då.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Fasen, Volkswagen kanske ska titta på sitt serviceupplägg mot sina kunder. Du har en bil som är årsmodell -17 och du kan inte få i växlarna. Har du besökt VW innan garantitiden gått ut så ska detta vara ett garantifel. Sen om de bara tycker du är löjlig är en annan sak.

Mitt tips är att antingen åka till en annan VW verkstad och prata med dem eller helt enkelt kontakta VW Sverige för ett svar därifrån. Ibland är man tvungen att gå uppåt för att hammaren ska falla hårdare.

Känns det som att felet uppkommer oftare när bilen är kall, varm, kallt ute, regn eller något sånt så är ju tipset att ta besöket på verkstaden just en sån dag och ett sånt tillfälle. Annars är det alltid svårt när man har fel som uppkommer då och då och absolut inte när man är på verkstan.

Jag hoppas det löser sig.
Själv sitter jag med en Passat -15 men det är en tjänstebil. Jag kommer aldrig mer köra Volkswagen igen då jag absolut inte är nöjd med denna bil. Väntar just nu på att få en ny bilpolicy så jag kan få byta bort den.

En kille med liknande problem fast 5:an växel. Delar för ca 250 kr så var det fixat.
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=40044

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Fasen, Volkswagen kanske ska titta på sitt serviceupplägg mot sina kunder. Du har en bil som är årsmodell -17 och du kan inte få i växlarna. Har du besökt VW innan garantitiden gått ut så ska detta vara ett garantifel. Sen om de bara tycker du är löjlig är en annan sak.

Mitt tips är att antingen åka till en annan VW verkstad och prata med dem eller helt enkelt kontakta VW Sverige för ett svar därifrån. Ibland är man tvungen att gå uppåt för att hammaren ska falla hårdare.

Känns det som att felet uppkommer oftare när bilen är kall, varm, kallt ute, regn eller något sånt så är ju tipset att ta besöket på verkstaden just en sån dag och ett sånt tillfälle. Annars är det alltid svårt när man har fel som uppkommer då och då och absolut inte när man är på verkstan.

Jag hoppas det löser sig.
Själv sitter jag med en Passat -15 men det är en tjänstebil. Jag kommer aldrig mer köra Volkswagen igen då jag absolut inte är nöjd med denna bil. Väntar just nu på att få en ny bilpolicy så jag kan få byta bort den.

En kille med liknande problem fast 5:an växel. Delar för ca 250 kr så var det fixat.
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=40044

Ja, alltså jag är minst sagt förvånad..

Det sker verkligen lite hipp som happ, spelar ingen roll om det är kallt eller varmt osv, utan det är verkligen sjukt sporadiskt.

Känslan jag får är som att det är något som är i vägen ibland för när det fastnar så fastnar det rejält! Det är bom stopp.

Men som sagt nu så kommer det lösa sig oavsett, men att man ska behöva söka själv för att se lösningar är absurt. Skulle inte förv¨na mig om det var samma sak som i länken du delade, låter exakt som mitt problem, samt den bilen är med skapligt ny när inlägget skrevs