Permalänk

Byta ut nätagg från 450W

Tjenare. Har precis köpt en ny SSD och märkte att mitt nätaggregat var lite för dåligt för PC:n och måste byta ut den. Det är en Antec VP450P 450W och här är min dators specifikationer. Två stycken 4gb DDR3 RAM minnen har tagits ut ur datorn så den skulle kunna orka med att starta men hoppas på att sätta in dem igen med det nya aggrigatet. Här är en bra som jag hittade på Inet men har ingen aning om vad man ska leta efter förutom storleken. Jag förstår att man kanske skulle kunna nöja sig med ett lite sämre nätaggrigat men jag vill ta det säkra före det osäkra och siktar på cirka 750W.

Något jag har missat? Tack i förhand

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I7 12700KF / 64GB / 3080 / EK AIO / AX 1600i / R6 /LG 42C2@120

Permalänk
Medlem

Tror dock att 450W borde räcka men om det är dåligt som du skriver så är ovan 2 Corsair bra val.

Visa signatur

I7 12700KF / 64GB / 3080 / EK AIO / AX 1600i / R6 /LG 42C2@120

Permalänk

@Nasen: Okej, tack. Så vad är det man kollar specifikt efter och hur är de här annorlunda från den jag visade?

Permalänk
Medlem

Hur märkte du att psu:n inte räcker till? Start inte datorn alls?

Om jag inte är helt ute och cyklar så drar en ssd väldigt lite ström så jag tvivlar att datorn skulle gå från att fungera bra till att inte alls fungera bara för en ssd.

Mycket mer ön så har jag tyvärr inte att komma med.

Permalänk
Medlem

Finns ju en del tester på internet om man vill kolla, finns ju flera bra fabrikat. Väljer du ngt av de som ligger i topp så kommer du bli nöjd. Mer fundersam varför du behöver byta.. en ssd drar lite likaså RAM så borde inte påverka din PSU belasting så att datorn inte startar, risk att det är ngt annat..

Visa signatur

I7 12700KF / 64GB / 3080 / EK AIO / AX 1600i / R6 /LG 42C2@120

Permalänk

@Trunk: Jag är inte expert när det kommer till det här och när jag försökte flytta över Windows 10 från en hårddisk till SSD:n crashade den konstant. Jag bad en kille jag kände att kolla till datorn och dagen senare hade han fått den att funka. Men han hade tydligen också problem med blue screen of death konstant under processen. Datorn kände t.ex inte av USB:n med Windows installationen halva gångerna och om han tog bort ett par RAM minnen gick det bättre. Han sa att mitt grafikkort redan behövde minst 500W och att det vore bäst om man köpte ett ganska bra för att vara säker.

Permalänk

@Nasen: Kan tillägga att nu efter att SSDn blev "korrekt installerad" med Windows 10 har datorn krashat en gång till med felmeddelandet: Memory management. Har googlat omkring och det verka peka på PSU problem

Permalänk
Medlem

Hmm, väldigt få GPU:er som drar 500W (läs, inte ditt) Din kompis kanske inte heller har byggt ihop så många datorer...
Har du haft ur RAM stickorna? Oavsett, skulle jag tagit ur alla stickorna och monterat dom igen och kontrollerat så dom sitter i riktigt.
Tror inte problemet ligger i PSU tyvärr

Visa signatur

I7 12700KF / 64GB / 3080 / EK AIO / AX 1600i / R6 /LG 42C2@120

Permalänk
Medlem

Men ett bättre nätagg är aldrig fel, köper du ett bra kan det återanvändas i nya bygge...

Visa signatur

I7 12700KF / 64GB / 3080 / EK AIO / AX 1600i / R6 /LG 42C2@120

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Alfredh03:

Två stycken 4gb DDR3 RAM minnen har tagits ut ur datorn så den skulle kunna orka med att starta men hoppas på att sätta in dem igen med det nya aggrigatet.

Ville datorn inte starta med dessa två moduler så är de defekta och inget som beror på nättagget.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp... Kör på detta nättagget, att ditt antec har överlevt så länge är otroligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Ville datorn inte starta med dessa två moduler så är de defekta och inget som beror på nättagget.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp... Kör på detta nättagget, att ditt antec har överlevt så länge är otroligt.

Jo defekta är ju inte otroligt, men av de typ 50 datorer jag byggt och kört så har en RAM sticka failat...

Visa signatur

I7 12700KF / 64GB / 3080 / EK AIO / AX 1600i / R6 /LG 42C2@120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfredh03:

@Nasen: Kan tillägga att nu efter att SSDn blev "korrekt installerad" med Windows 10 har datorn krashat en gång till med felmeddelandet: Memory management. Har googlat omkring och det verka peka på PSU problem

Nollställ bios, kör memtest. Googlade någon minut bara för skojs skull för att se om något pekade på nätagg då jag aldrig vart med om att memory management bsod skulle peka på psu, hittade inget lite snabbt. Alla få trådar pekade till... Minnet. Givetvis kan det vara något som styr det också.. Men nätagg har jag svårt att tro att den plötsligt inte räcker till

Permalänk
Skrivet av Alfredh03:

Tjenare. Har precis köpt en ny SSD och märkte att mitt nätaggregat var lite för dåligt för PC:n och måste byta ut den. Det är en Antec VP450P 450W och här är min dators specifikationer. Två stycken 4gb DDR3 RAM minnen har tagits ut ur datorn så den skulle kunna orka med att starta men hoppas på att sätta in dem igen med det nya aggrigatet. Här är en bra som jag hittade på Inet men har ingen aning om vad man ska leta efter förutom storleken. Jag förstår att man kanske skulle kunna nöja sig med ett lite sämre nätaggrigat men jag vill ta det säkra före det osäkra och siktar på cirka 750W.

Något jag har missat? Tack i förhand

Din dator bör inte dra mer än 100Watt högst vid start, även om skulle pressa nära 450W gränsen skulle du säkert kunna boota och mer. En SSD drar ca 8 watt om min egna SSD kommer ihåg rätt

Skrivet av Nasen:

Jo defekta är ju inte otroligt, men av de typ 50 datorer jag byggt och kört så har en RAM sticka failat...

Slumpmässigt nog, fick precis reda på att en av mina 3200mhz Corsair dog, hur vet jag fan inte. Var spik säker på att det var CPU'n efter att jag fick hardware errors i Prime95 så sökte massa åt det hållet. Men icke, 5-6min i Memtest64 för krasch, likadant i Memtest86. Nu precis kört en 4 timmars memtest86 för bara andra stickan och den flyter på utmärkt.

Har alltid haft idén att delar inte går sönder av ingenting, andra faktorer nästan alltid på spel. Att ifall det är kvalitets problem från fabriken så visar de sig tidigt. Kanske att jag bara inte la märke till det för mindre påverkan på de små sakerna jag gör, dock små spikes i spel. Samt när jag problemsökte stort problem med blåskärmar direkt efter uppgraderat till ryzen 3600, par timmar krävde massa manuella på/av stängningar är min bästa gissning lyckades ge en otur volt mängd/stöt eller något åt det hållet till ett ram minne, vild gissning.

Permalänk

Vad jag får fram så är det troligen RAM minnerna eller Nätaggrigatet som var dåliga. Kan förstå det men låter lite orimligt om det krashade nyss med Memory Management BSOD medellandet med de två "defekta" minnerna uttagna.
Jag köper en ny PSU som ni föreslår och kör bara med mina 8GB för nuläget, kanske köper nya RAM minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfredh03:

Tjenare. Har precis köpt en ny SSD och märkte att mitt nätaggregat var lite för dåligt för PC:n och måste byta ut den. Det är en Antec VP450P 450W och här är min dators specifikationer. Två stycken 4gb DDR3 RAM minnen har tagits ut ur datorn så den skulle kunna orka med att starta men hoppas på att sätta in dem igen med det nya aggrigatet. Här är en bra som jag hittade på Inet men har ingen aning om vad man ska leta efter förutom storleken. Jag förstår att man kanske skulle kunna nöja sig med ett lite sämre nätaggrigat men jag vill ta det säkra före det osäkra och siktar på cirka 750W.

Något jag har missat? Tack i förhand

Den där datorn borde dra som högst 400 W vid maximal belastning. Vid start under 100 W.

Det är möjligt att ditt nätaggregat har blivit gammalt och börjar fallera pga komponent-slitage och därför bör bytas ut, men det är alldeles tillräckligt kraftfullt för dig.

Jag skulle inte rekommendera dig att skaffa ett större nätaggregat än 650W - det vore bara att kasta pengarna i sjön, och redan 650W är overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfredh03:

@Nasen: Okej, tack. Så vad är det man kollar specifikt efter och hur är de här annorlunda från den jag visade?

Framför allt kvaliteten som skiljer. Den kan man inte utläsa från specifikationerna, utan där får man läsa recensioner där de testar nätaggregaten riktigt ordentligt.
Indirekt kan kan även titta på om det har en 80+ märkning. Nätaggregat som har en 80 Plus Gold eller bättre märkning är nästan alltid bra aggregat - det går inte att fuska så mycket om man skall uppfylla kraven för 80Plus Gold.
.

Permalänk

Snabb uppdatering. Jag googlade och hittade ett inbyggt program i windows som kallas "Windows Minnesdiagnostik". Startade det och det sa att mina RAM minnen var trasiga eller att det var något fel på dem. Stängde av datorn och satte i de andra paret som jag trodde var dåliga och satte på programmet igen, inga problem. Får återkomma senare om jag upplever krashar, men tack för alla svar

Permalänk
Medlem

Lycka till, köp ett nytt agg ändå

Visa signatur

I7 12700KF / 64GB / 3080 / EK AIO / AX 1600i / R6 /LG 42C2@120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasen:

Lycka till, köp ett nytt agg ändå

Varför? Kan ju börja med nya minnen och utgå från det.

Ganska osunt att köpa nytt bara för att...