AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Shamina skall väl också ha sagt att en mer "customizable" version av boosten är påväg så det finns lite hopp. Med 1002 så fick jag faktiskt 6675Mhz korta stunder på min 3900X, visst, det är inga 3800Mhz, men visar ju ändå att någon slags funktion för att köra "över specificerad maxboost" faktiskt finns där. Med AB når jag bara 6525Mhz så den AGESA'n känns rätt nerfad.

Öh?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Shamina skall väl också ha sagt att en mer "customizable" version av boosten är påväg så det finns lite hopp. Med 1002 så fick jag faktiskt 6675Mhz korta stunder på min 3900X, visst, det är inga 3800Mhz, men visar ju ändå att någon slags funktion för att köra "över specificerad maxboost" faktiskt finns där. Med AB når jag bara 6525Mhz så den AGESA'n känns rätt nerfad.

Nu blev det nog lite fel någonstans, va?

Jag skulle också vilja ha 6675MHz boost på min 3900X.

Permalänk
Avstängd

Har laddat hem dom senaste chipset drivarna från AMDs hemsida till mitt B450 moderkort med ryzen 3600 men får det inte att uppdatera.

Det står att det har uppdateras men när jag sen kollar så har det inte det.

Har prövat med amds cleaner program och den säger att allt är borta när den är klar, har oxå prövat att ta borta alla mappar med AMD chipset saker som i roaming etc.
Men nej det är fortfarande samma gamla drivare kvar.

Någon som har koll på vad jag kan göra för att få det att funka att installera uppdateringarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:
Skrivet av kjellis4711:

Nu blev det nog lite fel någonstans, va?

Jag skulle också vilja ha 6675MHz boost på min 3900X.

Vaddå? Flytande helium

Nämen.. 4525Mhz ska det såklart stå och inget annat. Kan säga att jag hade inte klagat på boosten om min typo var sann

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har AMD sagt något mer om 3950x ?

Det var väl i September den skulle lanseras.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

En snabb fråga. Med ett Asus X570-F moderkort och en AMD 3900X tillsammans med en corsair h150i kylare och en rumstemperatur på omkring 25-30 grader så bör väl inte temperaturen för CPUn hamna på runt 60 grader när man lätt surfar på twitch via chrome?

För jag tänkte att jag skulle prova AMD och byta ut min 5820k med asus x99-deluxe moderkort mot det jag nämnde ovan med de höga temperaturerna i idle som uppmättes med både hwinfo64 och Ryzen Master samt en volt på 1.4 minimum gjorde mig orolig. Är allt detta barnsjukdomar medan moderkortsutvecklarna hittar de "bästa" inställningarna för normala användare som ej tänkt överklocka eller är AMD bara en varmare CPU på grund av inställningar i BIOS/sockeln/tillverkning som jag inte är van vid att se?

Jag har skickat tillbaka CPU och moderkort då efter ett byte till Wraith Prism kylaren ökade temperaturerna till 70 grader idle och vid stresstest med Ryzen Master hamnade temperaturerna på 90 vilket är alldeles för högt för en normal användare som mig som ej överklockar.

Så utifrån allt detta. Är det att vänta på nya bios som fixar temperatur/volt "problemen" eller är AMD såhär vanligen?

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk

Hur varmt går era 3900X i spel? Undrar om inte nåt gick fel när jag satte på min NH-U12A, för I Subnautica så ligger den mellan 65-72c, och det använder inte mer än 4-5 trådar. Kan kanske bero på att mitt nuvarande grafikkort blir över 80c och mitt Fractal Design R6 i standard-setup är lite begränsat när det kommer till luftflöde.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overlord_Manga:

En snabb fråga. Med ett Asus X570-F moderkort och en AMD 3900X tillsammans med en corsair h150i kylare och en rumstemperatur på omkring 25-30 grader så bör väl inte temperaturen för CPUn hamna på runt 60 grader när man lätt surfar på twitch via chrome?

För jag tänkte att jag skulle prova AMD och byta ut min 5820k med asus x99-deluxe moderkort mot det jag nämnde ovan med de höga temperaturerna i idle som uppmättes med både hwinfo64 och Ryzen Master samt en volt på 1.4 minimum gjorde mig orolig. Är allt detta barnsjukdomar medan moderkortsutvecklarna hittar de "bästa" inställningarna för normala användare som ej tänkt överklocka eller är AMD bara en varmare CPU på grund av inställningar i BIOS/sockeln/tillverkning som jag inte är van vid att se?

Jag har skickat tillbaka CPU och moderkort då efter ett byte till Wraith Prism kylaren ökade temperaturerna till 70 grader idle och vid stresstest med Ryzen Master hamnade temperaturerna på 90 vilket är alldeles för högt för en normal användare som mig som ej överklockar.

Så utifrån allt detta. Är det att vänta på nya bios som fixar temperatur/volt "problemen" eller är AMD såhär vanligen?

Av vad jag läst mig till här är det inte nödvändigtvis konstigt att du når 60 grader vid lätt surf osv. Det är inte idle temp du mäter då nämligen. En kärna kommer ju boosta maximalt i det läget pga det är en lätt last som möjliggör maximal boost och tempen som rapporteras är den varmaste som uppnås ngn stans inne i processorn under denna last. Dvs förutom just den kärnan som jobbar är allt garanterat svalt och bra i övrigt inne i chippet.

Zen 2 har ju massvis med mätpunkter för temperatur för att kunna boosta så optimalt som möjligt (antar jag). Det gör ju att mäta tempen kan vara lite lurigt, vilket du precis upptäckt. Precis som AMDs nya GPUer använder "junction temp" gör Zen 2 detsamma helt enkelt.

70 grader idle som du nämner är inte idle om allt är korrekt monterat utan något belastar CPUn i det läget. Läst här att tex övervakningsprogram som kollar temp osv osv förhindrar att processorn lägger sig i ren idle pga de väcker kärnorna bl.a. För när CPUn är idle på riktigt ska tempsen inte vara något man reagerar på.

Hög idle spänning är inte heller något konstigt. Många som reagerat på det. Man kan inte tänka som man är van vid när det gäller detta dock. Utan tänk mer att spänning utan ström ger inget. Dvs spänningen kan vara 1,4V pga det finns ingen ström, kärnorna är i idle. Programmet rapporterar bara senaste angivna spänningen innan kärnan "gick och lade sig". Ser man 1,4V medan man belastar CPUn är det mindre bra dock antar jag.

Inte helt 100 på att allt jag skriver stämmer nu. Så rätta mig gärna om jag är ute på grönbete kring något ni som har stenkoll här i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Har AMD sagt något mer om 3950x ?

Det var väl i September den skulle lanseras.

Yes d var det sagt. O 4.7GHz boost - faaat chance in hell.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Hur varmt går era 3900X i spel? Undrar om inte nåt gick fel när jag satte på min NH-U12A, för I Subnautica så ligger den mellan 65-72c, och det använder inte mer än 4-5 trådar. Kan kanske bero på att mitt nuvarande grafikkort blir över 80c och mitt Fractal Design R6 i standard-setup är lite begränsat när det kommer till luftflöde.

Jag har samma kylare och tempen ligger också där vid spelande. Med Handbrake eller Cinebench går tempen upp till 83-85 grader, fläktarna snurrar i 1500rpm.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

@Overlord_Manga: Nog helt normalt, AMD har under hela ZEN rapporterat råare temps, då de visar temps närmare källan. Och alltid den varmaste punkten. Vill du ha jämförbara siffror med Intel får du mäta typ socket temp eller nått. Sen gör ju alltid en mindre process att den blire svårare att kyla, då det blir mer energi per mm2, vi har sett det förr med die shrinks, sen löser det sig efter ett par revideringar.

Så nej, inget att oroa sig för, de blir varma, de ska bli varma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

5700 presterar en bra bit över 2060 närmare 2070 icke S. Det enda som talar för 2060 är deras "stöd" för Raytracing. Men samtidigt är prestandan med RTRT aktiverat på 2060 subpar som bäst.

https://www.msi.com/Graphics-card/Radeon-RX-5700-XT-EVOKE-OC Verkar vara den enda som har custom kylning till salu just nu. Ser dock dyr ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Yes d var det sagt. O 4.7GHz boost - faaat chance in hell.

Inte omöjligt vid rätt sorts lätt last på en kärna. Inte all core de menar med de 4,7 direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Jag har samma kylare och tempen ligger också där vid spelande. Med Handbrake eller Cinebench går tempen upp till 83-85 grader, fläktarna snurrar i 1500rpm.

Jag når ca 67 grader med samma kylare på 3700X i CB20 i mitt R5, Tar jag av sidan så kommer jag ner på 63,5 grader. (Kör med 2080 som också värmer en del)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

AMD deliberately limited Boost behavior in favor of longevity
Lite intressant faktiskt. Om de skulle stämma så bör AMD revidera informationen man marknadsför dessa processorer med. Jag såg också videon som Hardware Unboxed gjorde där man testade hur processorerna boostade på olika moderkort och kom fram till att de vart väldigt varierande. Jag kan väl anse att AMD bör sänka "Max Boost Clock" med 100MHz på respektive modell så kommer man också närmare verkligheten med den frekvens som dessa processorer också kommer upp i. Detta tyckte även Steve på Hardware Unboxed.

Jo, inte förvånande. Inom kraftelektronikindustrin är det känt sen länge att ett komponent bara tål ett visst antal värmecykler innan lödningar och bondningar går sönder. Desto högre temperatursving desto färre cykler klarar man. Detta beror då på att det är olika termiska utvidgningar mellan olika material i systemet. Det är därför man i tex tåg-drivenheter ofta använder tex AlSiC som basplatta i kraftmoduler för att matcha den termiska utvidgningen då man har krav på höga effekter och lång livslängd. Med Ryzens små chiplets så ligger man inte så långt ifrån kraftelektronikens kylbehov i W/cm²

Finns en jämförelse här, minskar man chipytan till Ryzens 72 mm² så ser man att man ligger i samma område som kraftelektroniken:
https://www.infineon.com/dgdl/Infineon-The_thermal_challenge_...

Finns mer att läsa här för den intresserade:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4121147/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

@Overlord_Manga: Nog helt normalt, AMD har under hela ZEN rapporterat råare temps, då de visar temps närmare källan. Och alltid den varmaste punkten. Vill du ha jämförbara siffror med Intel får du mäta typ socket temp eller nått. Sen gör ju alltid en mindre process att den blire svårare att kyla, då det blir mer energi per mm2, vi har sett det förr med die shrinks, sen löser det sig efter ett par revideringar.

Så nej, inget att oroa sig för, de blir varma, de ska bli varma.

DÅ oroar jag mig mer över att han skrev 1.4V min, var det en felskrivning eller körde han med så hög spänning oavsett last? Jag brukar ligga på 0.9-1.0V vid ex surf i Google Chrome. Temperaturen(Tdie) ligger på 30-35C och fläktarna är tysta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Om detta stämmer så lär det bara bli en tidsfråga innan de blir stämda för falsk marknadsföring.

Alternativet är väl att få in en massa trasiga processorer för garantiutbyte om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Alternativet är väl att få in en massa trasiga processorer för garantiutbyte om några år.

Men sånt får man tänka på innan man släpper. Det är ju samma sak som att släppa ett grafikkort och ändra frekvensen när benchmarks är klara eller att sälja Billys Panpizza i 10 pack och ha 9 i förpackningen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Shamina skall väl också ha sagt att en mer "customizable" version av boosten är påväg så det finns lite hopp. Med 1002 så fick jag faktiskt 6675Mhz korta stunder på min 3900X, visst, det är inga 3800Mhz, men visar ju ändå att någon slags funktion för att köra "över specificerad maxboost" faktiskt finns där. Med AB når jag bara 6525Mhz så den AGESA'n känns rätt nerfad.

Har också sett boostar över 6 GHz på min 3900x som varat ca 6 ms men har inte riktigt trott på det då jag misstänkt att det kanske var felrapportering i linux-kärnan.

Försökte se hur högt det gick att klocka manuellt med låst Vcore men BIOS ignorerade Vcore inställningen utan krämade på mera så det blev för varmt.

Edit: Var tydligen typo i det citerade inlägget, så lutar mer åt felrapportering då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

@FalsktIotakt: Aha, är det så illa . Kör du också en 3600?

(egentligen är det väl inte illa, men min processor är sällan under 60-70 grader)

Så illa är det.
Kan ju va så den börjar på sänka även redan vid lägre temp än 60. Nu når min 60c inom en sekund vid stresstest och sedan går det sakta uppåt (med temp) och neråt med frekvens. 34 -35 c vid vila, med chassi sidor och front på. 28-30 med öppen låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men sånt får man tänka på innan man släpper. Det är ju samma sak som att släppa ett grafikkort och ändra frekvensen när benchmarks är klara eller att sälja Billys Panpizza i 10 pack och ha 9 i förpackningen.

Gissningsvis har några glada marknadsförare + tekniker kollat vad som går att köra rent funktionellt, sen när det börjar spridas kommer nån och säger: Öh, har ni tänkt på att processorn kommer paja rätt fort om ni kör den så hårt?

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Av vad jag läst mig till här är det inte nödvändigtvis konstigt att du når 60 grader vid lätt surf osv. Det är inte idle temp du mäter då nämligen. En kärna kommer ju boosta maximalt i det läget pga det är en lätt last som möjliggör maximal boost och tempen som rapporteras är den varmaste som uppnås ngn stans inne i processorn under denna last. Dvs förutom just den kärnan som jobbar är allt garanterat svalt och bra i övrigt inne i chippet.

Zen 2 har ju massvis med mätpunkter för temperatur för att kunna boosta så optimalt som möjligt (antar jag). Det gör ju att mäta tempen kan vara lite lurigt, vilket du precis upptäckt. Precis som AMDs nya GPUer använder "junction temp" gör Zen 2 detsamma helt enkelt.

70 grader idle som du nämner är inte idle om allt är korrekt monterat utan något belastar CPUn i det läget. Läst här att tex övervakningsprogram som kollar temp osv osv förhindrar att processorn lägger sig i ren idle pga de väcker kärnorna bl.a. För när CPUn är idle på riktigt ska tempsen inte vara något man reagerar på.

Hög idle spänning är inte heller något konstigt. Många som reagerat på det. Man kan inte tänka som man är van vid när det gäller detta dock. Utan tänk mer att spänning utan ström ger inget. Dvs spänningen kan vara 1,4V pga det finns ingen ström, kärnorna är i idle. Programmet rapporterar bara senaste angivna spänningen innan kärnan "gick och lade sig". Ser man 1,4V medan man belastar CPUn är det mindre bra dock antar jag.

Inte helt 100 på att allt jag skriver stämmer nu. Så rätta mig gärna om jag är ute på grönbete kring något ni som har stenkoll här i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för förklaringarna. Och ja, 1.4V rapporterades när Ryzen Master kollade läget vid surfning i Chrome likaväl som den rapporterade den styrkan när stresstestet gjordes via Ryzen Master. Att se temperaturen öka så pass kraftigt vid Ryzen Masters stresstest gjorde mig orolig då jag är van vid mycket mindre temperaturökningar.

Tyvärr har jag ju bara Intel att jämföra med där jag brukar se 0.8V vid surfning och uppåt 1.2V när jag spelar FF14 som är det mest krävande spel jag spelar skulle jag tro. Vilket är en av anledningarna till att jag blev orolig att då med AMD se V ligga på 1.4 oavsett belastning hela tiden.

Skrivet av DJ_Datte:

@Overlord_Manga: Nog helt normalt, AMD har under hela ZEN rapporterat råare temps, då de visar temps närmare källan. Och alltid den varmaste punkten. Vill du ha jämförbara siffror med Intel får du mäta typ socket temp eller nått. Sen gör ju alltid en mindre process att den blire svårare att kyla, då det blir mer energi per mm2, vi har sett det förr med die shrinks, sen löser det sig efter ett par revideringar.

Så nej, inget att oroa sig för, de blir varma, de ska bli varma.

Det blir något att oroa sig över när man inte är van och alltid haft intel tidigare XD Men visst, Ryzen Master rapporterar 1 temperatur, hwinfo uppmätt med Intel 5820k rapporterade alla 6 kärnors olika temperatur. Så jag börjar förstå bättre hur AMD fungerar, men tack vare att mitt rum är så otroligt varmt så känns det då inte som en bra lösning för mig att använda AMD. Att gå ifrån att ha en maxtemp på CPUn på 62 grader till att vara vid 60+ vid "normal användning" eller bara låta datorn stå är ingenting som jag kommer att vänja mig vid tror jag.

Även när datorn startades och jag var inne och kollade i BIOS rapporterades temperaturer i 55-60 området. Jag var van vid att se 35-40 med denna CPU kylare. Men okunnig som jag var så ja.

Tack för hjälpen och svar!

Skrivet av the squonk:

DÅ oroar jag mig mer över att han skrev 1.4V min, var det en felskrivning eller körde han med så hög spänning oavsett last? Jag brukar ligga på 0.9-1.0V vid ex surf i Google Chrome. Temperaturen(Tdie) ligger på 30-35C och fläktarna är tysta.

Jo precis. Det är sådana V jag är mer van vid att se tillsammans med liknande temperaturer trots mitt varma rum. Att då se en sådan kraftig ökning som då dessutom inte verkade sjunka i vare sig V eller temperatur gjorde mig väldigt orolig.

Och det var ingen spänning som jag valt att köra med. Asus bios inställningar för spänning var satta till auto och låg alltid på 1.4.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Medlem

Har läst boost-frekvenserna ser bättre ut på Linux än Windows pga bättre schedulerare. Jag ska testa på min linuxinstallation när jag kommer hem. Är det någon annan som observerat det samma? Nån som kan köra en `watch -n0.1 cat /proc/cpuinfo` och se vad de får för boosts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Har läst boost-frekvenserna ser bättre ut på Linux än Windows pga bättre schedulerare. Jag ska testa på min linuxinstallation när jag kommer hem. Är det någon annan som observerat det samma? Nån som kan köra en `watch -n0.1 cat /proc/cpuinfo` och se vad de får för boosts?

Jag har redan testat med min 3700X, flera kärnor når 4500GHz, dessutom är Geekbench ca 600p+ i single och ca 3000p+ i multi. Linux är mycket snabbare än Windows.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har redan testat med min 3700X, flera kärnor når 4500GHz, dessutom är Geekbench ca 600p+ i single och ca 3000p+ i multi. Linux är mycket snabbare än Windows.

Geekbench är alltid aningen bättre på Linux, men om boost-frekvenserna når de angivna frekvenserna i Linux så tyder det på att processorerna fungerar som de ska, och att Windows är sämre på att schemalägga arbetet på ett effektivt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Har läst boost-frekvenserna ser bättre ut på Linux än Windows pga bättre schedulerare. Jag ska testa på min linuxinstallation när jag kommer hem. Är det någon annan som observerat det samma? Nån som kan köra en `watch -n0.1 cat /proc/cpuinfo` och se vad de får för boosts?

Vill nog köra "watch -n0.1 'cat /proc/cpuinfo | grep Mhz'" för att få relevant info, annars blir det väldigt spammy.

Permalänk
Medlem

Denna var ju rätt så imponerande
3800X @ 4550MHz som fixar en 5517 CB20 score.

Iofs var den inte stabil i Prime osv men coolt ändå.

Skrivet av hipstergamer:

Har det moderkortet senaste AGESA-versionen i din bios-version? Det kom ett nytt beta-bios till ditt kort två dagar sen.

För mig verkar det fungera som det ska. Testa att växla till energisparläge sålänge om du är orolig. Det verkar klistra alla kärnor till 1V.

https://i.imgur.com/qIrmC9r.png

Testade denna BIOS och måste säga att CPUn idlar mycket bättre nu, ser den nästan konstant gå under 1,0v ibland så lågt som 0,2v. Dock har jag lyckats bli oberoende av iCUE nu när jag äntligen lärt mig använda hårdvaruprofiler och en fläktkurva för chassifläktarna baserat på GPUn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Yes d var det sagt. O 4.7GHz boost - faaat chance in hell.

Aha. Tånkte mer på lanseringsdatum

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Alternativet är väl att få in en massa trasiga processorer för garantiutbyte om några år.

Men det är AMDs problem och inte kundernas.
De har marknadsfört sina cpu:er med en viss boostfrekvens som uppenbart inte når målet och då är det falsk marknadsföring och inget annat.
Är det så att det upptäcker i efterhand att deras kisel riskerar ta ev skada under en längre tid och lösningen är att sänka boosten då måste de upplysa sina kunder om detta samt ersätta dom.
De gjorde sig så lustiga över GTX 970 3,5 feature, vad är detta då som de har levererat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Aha. Tånkte mer på lanseringsdatum

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar på 7/9 om de ska vara konsistenta med 7/7 o 7/8