Använda SONOS högtalare utan trådlöst nätverk

Permalänk

Använda SONOS högtalare utan trådlöst nätverk

Funderar på att köpa en IKEA symfonisk högtalare som ska fungera som deras egna högtalare, alltså att de använder sig av WiFi för att spela ljud. För att installera (setup) krävs trådlöst nät som jag har förstått, men jag undrar om det sedan går att använda de utan ett trådlöst nätverk hemma. Informationen jag får om detta när jag googlar är lite diffus. Ska flytta till en studentlägenhet snart och planerar att endast använda min telefons nätverk (har obegränsad surf) istället för att köpa bredband med router hemma. Kan ju utföra installationsprocessen hos mina päron men undrar om högtalaren sedan kommer gå att användas utan att min telefon och hötalare är anslutna till ett trådlöst nätverk. Väldigt ny gällande ljud och gillade kombinationen av utseende, pris och användarvänlighet hos de nya symfonisk högtalarna, även om ljudet inte är riktigt top notch

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk

Borde du inte bara kunna nyttja internetdelning från telefonen?
Ger vad jag vet samma resultat som en trådlös router.

Permalänk
Skrivet av 900-Mange:

Borde du inte bara kunna nyttja internetdelning från telefonen?
Ger vad jag vet samma resultat som en trådlös router.

Det är det jag har funderat kring, men undrar om någon med erfarenhet kan bekräfta om det fungerar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

Du kan koppla in högtalarna till nätverket och då vara utan WiFi men detta kräver trådat nätverk, och det låter inte som att du har det?

Sen strömmar ju Sonos från internet så hur skall du lösa detta? Det känns inte rimligt att Sonos skall vara uppkopplat via din mobil

Permalänk
Skrivet av Tino:

Du kan koppla in högtalarna till nätverket och då vara utan WiFi men detta kräver trådat nätverk, och det låter inte som att du har det?

Sen strömmar ju Sonos från internet så hur skall du lösa detta? Det känns inte rimligt att Sonos skall vara uppkopplat via din mobil

Alltså finns nätverksuttag som man kan köpa abonnemang, men tänkte spara de pengarna och använda mitt mobilnät. Men verkar ju vara att man kopplar upp sig mot sonos servrar som sedan strömmar till högtalaren alltså? Tänkte att det var likt till exempel apple carplay i BMW bilar där kommunikation mellan bil och telefon sker med trådlöst nätverk för att få bättre bandbredd utan behov av internet men så verkar inte fallet vara. Får väl leta efter blåtandhögtalare :/

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

Hela grejen med Sonos är att den inte är kopplad till mobilen för musik utan styrs enbart av enheten. Så kör du Spotify på Sonos så strömmar Sonos från Spotify via högtalaren och inte via mobilen.

I ditt fall avråder jag dig att skaffa Sonos utan ge dig på en riktigt blåtandhögtalare. Går lite rykten om att Sonos skall komma med en snart.

Permalänk
Medlem

@WonderPlatoon nu har Sonos släppt sin nya högtalare Sonos Move som har bluetooth stöd

Permalänk
Skrivet av Tino:

@WonderPlatoon nu har Sonos släppt sin nya högtalare Sonos Move som har bluetooth stöd

Ca 4500kr... Nu börjar till och med apple kännas billigt...
Jag gillar Sonos, men den här var dyr...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn