X58-Pro boot windows 10 utan UEFI

Permalänk
Medlem

X58-Pro boot windows 10 utan UEFI

Halloj.

Grävde fram en gammal dator ur källaren som ska bli sonens första dator. Det är en i7 med ett X58 PRo moderkort med 12GB ram, lite overkill kanske men det som fanns till hands.

Rensat upp och installerat windows 10 på den, men upptäckte snabbt att det inte gick att boota direkt från hårddisken (120GB SSD), utan måste låta Windows USB stickan sitta i för att boota från den. När den väl bootat kan jag välja att köra igång Windows 10 eller köra igång Windows 10 setup. Bootar från USB och skriver detta.

Finns det något sätt att få datorn att boota via Legacy istället för UEFI? Eller blir det att låta USB stickan sitta i och boota via den? MIg stör det inte men kanske är ett extra moment som gör det svårare för lill killen.

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Det ska gå utan problem att köra från disk med win 10. Har 2st x58 brädor det fungerar på utan problem.

Enda kanske är att du bara har ssdn i när du installerar Windows, tar bort alla partioner och låter Windows göra det automatiskt.

Permalänk
Medlem

Hade bara SSD i och USB stickan. När jag körde setupen så tog jag bort alla partitioner på SSDn och installerade. Startar jag upp datorn utan USB stickan i så står det bara att det saknas en bootpartition. Startar jag om med USB i så funkar det.

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Kanske kika i bios så inte boot order flippar när du tar ut USB stickan?

Permalänk
Medlem

@elixyr: Har kollat där ser rätt ut. Har även testat att föra F11 för boot meny och väljer manuellt min hårddisk.

Väldigt skumt alltså.

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

@Andi2k11: Hur ser det ut i din Diskhantering, har du en EFI systempartition på systemdisken?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Du måste byta SSD i BIOS från AHCI (eller vad det heter) till legacy IDE, då funkade iallafall min X58 maskin med att boota från en SSD.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu