Dator Problem - Windows Fryser/crashar Hjälp!

Permalänk

Dator Problem - Windows Fryser/crashar Hjälp!

Hejsan.

För ett litet tag sedan så byggde jag min data med följande komponenter:
CPU: AMD Ryzen 7 2700X
MOBO: ASUS Strix B450-F Gaming
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 C15 2x8GB
GPU: ASUS Strix 970 4GB
SSD: Samsung EVO 860 250GB
HDD: WD Black Caviar 1TB
PSU: Corsair RMx 750W v2
Med Windows 10 64Bit ifrån (USB ISO)

Kollade igenom alla komponenter innan jag byggde, kollade på alla produkters hemsida, manual.. (Allt ska vara kompatibelt)

Grejen är att när jag allra först byggde detta system så installerade jag Win 10 via en gammal skiva jag hade. Jag hade mycket problem med mitt system, men så laddade jag ner Windows 10 på USB sticka (Senaste Win). Detta löste massa problem! Inget problem efter det.

Men under några veckors tid så har jag fått slumpmässiga windows freeze. Allt fryser och jag kan inte trycka något alls.. Detta är en av dom tre problemen som kommer. Trodde först att det var nätaggregatet som inte hade tillräckligt med kräm, men köpte ett nytt igår som jag kör med nu, men problemet finns kvar.

Den andra är att när jag spelar så kan min mus och tangentbord bara fryza/lägga av helt och hållet, fast spelet fortfarande är igång (Är typ som att jag skulle dra ut tangentbord och mus).

Tredje är att när jag till exempel gör något "krävande" som att använda 7zip för att packa stora filer så laggar musen (Som att allt går i 25-30FPS). Med Sony Vegas rendering så fryzer allt, och ibland krashar.

Jag har försökt med allt jag har forskat om. Stänga av cstate och allt de där. Jag har också prövat med att använda "bästa inställning för RAM/volt ect.." som finns i "profiler" på moderkortet. Sedan sänker jag MHz på RAM till 2933 som Ryzen 7 helst vill ha.

Min temperatur är helt okej, och når aldrig gränsen, inte äns 50C på max.

Gjorde en Windows Minnesdiagnostik, stod något om att det är fel på min maskinvara? Men allt jag såg.

Jag håller på att bli tokig för jag kan inte hitta vad som är felet.. Jag byggde denna data för att kunna lira spel och ha det gött. Men har bara en data med "gaming delar" som bara klarar av några minuters spel och nätsurfning... Snälla ställ frågor till mig så svarar jag gärna! Vill verkligen få allt att funka!!

Tack på förhand! <3

Permalänk

Du säger att du packar upp en fil och allt laggar. Kört diagnos på hårddiskarna? Trasiga sektorer kan spöka. Testa att köra enbart med igpun. Bara att köra uteslutningsmetoden tyvärr.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk

Har kollat igenom alla hårdiskar men inget problem. Trasiga sektorer? Igår installerade jag windows på nytt. Igpun? Program? Har du en länk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
sen kan du köra inbyggt i windows
högerklicka disken>egenskaper>verktyg>kontrollera

igpu=Integrated Graphics Processing Unit (inbyggt i cpu'n) rekommenderar att du fysiskt plockar ut ASUS Strix 970 4GB

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Jag vet inte exakt vad "Windows Minnesdiagnostik" kollar, kan du köra memtest86?
https://www.memtest86.com/download.htm

Om det nu är så att de triggas av samma fel är detta inget att rycka på axlarna åt. Man kör i regel memtest86 innan man installerar windows, eftersom att ett enda fel innebär ett instabilt system.

Behöver inte vara själva minnerna som det är fel på, kan vara inställningar etc. Har du t.ex satt dem i rätt slot?
I manualen står det A2+B2 (2:a och 4:e sett från processorn).

Kolla även hur många % processorn och RAM använder när du göra dessa saker, bör inte komma i närheten av 100%.
Jag vet att windows laddar ner drivrutiner m.m. men har du sett till att installera chipset drivisar från AMDs sida?

Att mus och tangenbord lägger av kan tyda på att du har för mycket i USB portarna, inga/dåliga drivrutiner eller något som inte windows "gillar".

Testa plugga ur lite saker och kanske bara köra med systemdisken (C:)

Kommer inte på mer just nu... (nu kom jag på en sak; kör du senaste BIOS ?)

/Stuffe

BIOS osså :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
sen kan du köra inbyggt i windows
högerklicka disken>egenskaper>verktyg>kontrollera

igpu=Integrated Graphics Processing Unit (inbyggt i cpu'n) rekommenderar att du fysiskt plockar ut ASUS Strix 970 4GB

Processorn har inte något inbyggt igpu

Permalänk
Skrivet av anton studs:

Processorn har inte något inbyggt igpu

ah sorry, inte hemma på amd även om jag är sugen på 3600:an snart. BIOS kan vara en ide som föregående talare säger. Minimera komponenter och lägg efter därtill. Gör samma sak för att provocera fram felet.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk

@Stuffe:
Ska pröva MemTest.

Oh, det har jag missat.. Jag körde nämligen det gammla sättet 1:3. Har ändrat det, så nu är det korrekt 2:4 (A2 B2).
Får se hur länge jag klarar mig tills nåt fryser.

När jag ska packa stora filer just nu så laggar det inte lika mycket men det går upp och ner, men verkar bättre. Processorns % var runt 70-80% när jag ska packa stora filer, känns lite mycket för att vara en vass CPU?

Det ända jag har i USB portarna är ett tangentbord(Kabel) och en trådlös mus.

Jag prövade att enbart köra SSDn men verkade inte vara någon skillnad.

Har den senaste BIOSen, uppdaterade igår.

Ska pröva att köra igång spel och se vad som händer.

Permalänk

Körde MemTest tog 3 timmar. Hittade inga errors/fel. Men när testet var färdigt så frös allting och jag kan inte trycka på någon tangent. Mycket konstigt. Så jag kan inte få fram någon detaljerad info.
MemTest

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

flasha om bios till nyare version om det finns.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Skrivet av macbang:

flasha om bios till nyare version om det finns.

Flasha om? Ska jag installera BiOSen igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwedishMrBlue:

Flasha om? Ska jag installera BiOSen igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det finns ett nyare bios ute. kan det lösa ditt problem.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

@macbang:

Jag installerade den senaste BIOSen igår då jag upptäckte att det fanns en ny version. Men detta löste inget tyvärr :/.

Kan det vara så att den trådlösa musen kan spöka? Den kanske skapar någon störning i systemet? Den går ju i viloläge vid inaktivitet och så.

Permalänk

Energischema

Har du ändrat energi schemat till hög prestanda? Hade liknande random freezes på min gamla ryzen 1600, blev av med dessa genom att klocka upp den i 4 ghz via bios.

Visa signatur

Xbox one X och i7 Vox pro 7700 ala 2018 samt Dell G5 15 SE Gaming Laptop, Oculus Rift S

Permalänk
Medlem

kan kanske vara ett dåligt Keyboard/ mus , kommer ihåg för många år sen nu ,typ 10 att det var musen eller keyB som gjorde att min dator bettede sig ovanligt m.m. saker som man inte saman kopplar ens med mus/keyb (kommer inte ihåg idag vad som hände dock tyvärr) men typ skärmen stängde av osv , konstiga saker som jag aldrig kopplade ihop med key/musen alls tills jag testade all t.o.m med annan mus eller keyboard( var en av dom kommer inte ihåg idag vilken det var om det var musen eller keyb) så när jag tesade med detta nya keyb eller mus så försvann skiten för gott så konstaterade måste varit musen ( eller om det var keyb som sagt kommer ej ihåg idag)

Permalänk
Skrivet av Kungsan77:

Har du ändrat energi schemat till hög prestanda? Hade liknande random freezes på min gamla ryzen 1600, blev av med dessa genom att klocka upp den i 4 ghz via bios.

Ajamän har bytt till hög prestanda. Överclokera har jag inte prövat, kör med stock settings.

Skrivet av crisun73:

kan kanske vara ett dåligt Keyboard/ mus , kommer ihåg för många år sen nu ,typ 10 att det var musen eller keyB som gjorde att min dator bettede sig ovanligt m.m. saker som man inte saman kopplar ens med mus/keyb (kommer inte ihåg idag vad som hände dock tyvärr) men typ skärmen stängde av osv , konstiga saker som jag aldrig kopplade ihop med key/musen alls tills jag testade all t.o.m med annan mus eller keyboard( var en av dom kommer inte ihåg idag vilken det var om det var musen eller keyb) så när jag tesade med detta nya keyb eller mus så försvann skiten för gott så konstaterade måste varit musen ( eller om det var keyb som sagt kommer ej ihåg idag)

Jaså.. Jag upptäckte nyligen när jag spelade att efter ett tag så hoppade musen typ mikro pausning mellan en mjuk dragning. Ska pröva och byta mus men får bli en beställning då jag inte har en liggandes.

Just nu har jag inte fått några andra problem (än så länge) hoppas allt har löst sig, men en ny mus med sladd ska det bli för att pröva vidare.

Tack alla för era kommentarer, ni är guld värda! Ska hålla er uppdaterad på detta och se hur det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwedishMrBlue:

...nu är det korrekt 2:4 (A2 B2).
...När jag ska packa stora filer just nu så laggar det inte lika mycket men det går upp och ner, men verkar bättre. Processorns % var runt 70-80% när jag ska packa stora filer, känns lite mycket för att vara en vass CPU?

Bra att du flyttade dem, lätt att missa.
Körde lite tester med 7zip och jag tänkte fel. När man packar så gör CPU:n allt jobb med nära till 100% och din disk 1-5%.
När man pckar upp är det tvärt om med 100% last på disken och 10-20% på CPU:n.

Så den biten ser ok ut!

Skrivet av TheSwedishMrBlue:

Körde MemTest tog 3 timmar. Hittade inga errors/fel
Skickades från m.sweclockers.com

Bra, då vi säga att minnerna bör vara ok!

Måste ta upp det igen; har du installerat chipset drivrutiner från AMD's sida?

Har du testat att flytta runt dina USB prylar lite? Alternativt testat med ett annat tangentbord och mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwedishMrBlue:

Hejsan.

För ett litet tag sedan så byggde jag min data med följande komponenter:
CPU: AMD Ryzen 7 2700X
MOBO: ASUS Strix B450-F Gaming
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 C15 2x8GB
GPU: ASUS Strix 970 4GB
SSD: Samsung EVO 860 250GB
HDD: WD Black Caviar 1TB
PSU: Corsair RMx 750W v2
Med Windows 10 64Bit ifrån (USB ISO)

Kollade igenom alla komponenter innan jag byggde, kollade på alla produkters hemsida, manual.. (Allt ska vara kompatibelt)

Grejen är att när jag allra först byggde detta system så installerade jag Win 10 via en gammal skiva jag hade. Jag hade mycket problem med mitt system, men så laddade jag ner Windows 10 på USB sticka (Senaste Win). Detta löste massa problem! Inget problem efter det.

Men under några veckors tid så har jag fått slumpmässiga windows freeze. Allt fryser och jag kan inte trycka något alls.. Detta är en av dom tre problemen som kommer. Trodde först att det var nätaggregatet som inte hade tillräckligt med kräm, men köpte ett nytt igår som jag kör med nu, men problemet finns kvar.

Den andra är att när jag spelar så kan min mus och tangentbord bara fryza/lägga av helt och hållet, fast spelet fortfarande är igång (Är typ som att jag skulle dra ut tangentbord och mus).

Tredje är att när jag till exempel gör något "krävande" som att använda 7zip för att packa stora filer så laggar musen (Som att allt går i 25-30FPS). Med Sony Vegas rendering så fryzer allt, och ibland krashar.

Jag har försökt med allt jag har forskat om. Stänga av cstate och allt de där. Jag har också prövat med att använda "bästa inställning för RAM/volt ect.." som finns i "profiler" på moderkortet. Sedan sänker jag MHz på RAM till 2933 som Ryzen 7 helst vill ha.

Min temperatur är helt okej, och når aldrig gränsen, inte äns 50C på max.

Gjorde en Windows Minnesdiagnostik, stod något om att det är fel på min maskinvara? Men allt jag såg.

Jag håller på att bli tokig för jag kan inte hitta vad som är felet.. Jag byggde denna data för att kunna lira spel och ha det gött. Men har bara en data med "gaming delar" som bara klarar av några minuters spel och nätsurfning... Snälla ställ frågor till mig så svarar jag gärna! Vill verkligen få allt att funka!!

Tack på förhand! <3

Om du mäter en temp på max 50C så är något fel. Du ska ligga mycket högre. Kör prime eller liknande och kolla temperaturen. Du kan ha monterat kylaren fel så systemet throttlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwedishMrBlue:

Ajamän har bytt till hög prestanda. Överclokera har jag inte prövat, kör med stock settings.

Jaså.. Jag upptäckte nyligen när jag spelade att efter ett tag så hoppade musen typ mikro pausning mellan en mjuk dragning. Ska pröva och byta mus men får bli en beställning då jag inte har en liggandes.

Just nu har jag inte fått några andra problem (än så länge) hoppas allt har löst sig, men en ny mus med sladd ska det bli för att pröva vidare.

Tack alla för era kommentarer, ni är guld värda! Ska hålla er uppdaterad på detta och se hur det går

OK, gott mos!

Permalänk
Medlem

Vad säger windows eventlog? Alltid bra att börja där.

Permalänk

@Stuffe:

Allt ser ju bra ut ja. Chipset installerade jag via ASUS Grid, jag har försökt hitta chipset på AMDs sida men kommer bara fram till AMD Ryzen Master, väldigt konstigt. Men enligt ASUS Grid är det den senaste (v19.10.16), men det kan man kanske inte lita alls för mycket på.
Har bytt plats till olika USB portar, men mus lagget tror jag kan vara pga trådlös mus, är ju inte optimalt med sladdlöst (om det inte är någon värsting mus så säga)

@Dunde:

Jag bytte kylpasta till någon tub som skulle vara bäst, Artic någoting.. Jag bytte för att jag trodde det var lite för hög temperatur.
Idle så tickar den runt 28-30c på allra högsta grad som Witcher 3 på högsta kan dra upp den till 55c. Men annars på vanliga spel som inte är så krävande kommer den inte upp så högt i temperatur, har riktat fläktarna på det som funkade bäst i chassit. Men märker ingen trottel så annars, det flyter på =). Spelade Ghost Recon Wildlands i en halvtimma utan några problem, bortsätt ifrån muslagget, men inget frys än så länge.

@reverend_benny:
Några kritiska om att den stängts av oväntat. Får kolla igenom lite mer noggrant

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwedishMrBlue:

@reverend_benny:
Några kritiska om att den stängts av oväntat. Får kolla igenom lite mer noggrant

Kolla när i tiden dessa började, kolla samtidigt om du installerade några MS uppdateringar eller andra uppdateringar (finns i en annan logg).
Där bör du hitta svaret på vad som hänt om det inte är något HW fel.
Det är alltid dumt att utgå från att det är HW om det nu inte är någon förändring man gjort.

Permalänk

@reverend benny:

Har fått ett antal kritiska, varningar och fel. Hade ett problem då datan stängdes aldrig av när jag ville. Så har fått "tvinga" avstängning. Men tror jag har löst det nu. Men har 7 "Fel". 1 "Kritisk". 7 "Varningar". Detta kanske löser sig om jag installerar om Windows igen?

---------

På tal om huvudsaken av denna tråd så har datan inte krashat eller fryst. Satt och spela några spel (Samt haft igång datan 4 timmar). Men inga problem än så länge

Stora boven kan ha varit att jag haft RAM i fel slott (Skall vara "A2 - B2" (Tack till Stuffe för att på peka detta!). Samt BIOS Profil där den ställer in kompatibilitet för RAM > CPU. Sedan ställer ner RAM MHz till 2933, som Ryzen 7 2700X tolererar.

Sen till "mus lagget" detta är på grund av trådlös mus som inte vill hänga med hastigheten, (Note to self: Alltid sladd). Tack till (crisun73).

Och tack till alla andra som har varit med att hjälpa med mitt problem. Tusen tack <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwedishMrBlue:

...Stora boven kan ha varit att jag haft RAM i fel slott (Skall vara "A2 - B2" (Tack till Stuffe för att på peka detta!)...

Glad att jag kunde hjälpa