Permalänk
Medlem

m.2 slot moderkorts kyl fläns!

Hej!
Jag håller på och bygger ihop en dator och har aldrig haft en dator med m.2 någon gång och när jag skruvar bort kyl flänsen som sitter över så är det dubbelhäftande mjuk gummi under flänsen och de står remove på den gröna plasten som man ska dra bort och undrar om de bara är att göra de och sen sätta på den över m.2 SSD enheten?

Det är ett Asus ROG Crosshair VIII Hero moderkort och jag hittar inget om de i moderkorts boken och de värkar ju mest rimligt att man ska göra så varför annars sätta sån på den och de är även lika på andra platsen för m.2.

På länken är de bild på båda sidor av den.

Bild på båda sidor

Permalänk

plasten över värmekudden ska iaf tas bort annars kommer den inte fungera som den ska. sitter bara där för att inte smuts ska fastna på kudden då den är aningen kletig och lätt fastnar damm på ytan.

den på utsidan behöver väl inte tas bort men rekommenderat då den högst troligt kommer ändå släppa av sig självt av värmen. sitter där för ett någorlunda skydd mot repor och fingeravtryck vid installationen typ så ta av den när du monterat den på ssd och ssd sitter i moderkortet och du inte längre behöver röra plåtbiten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket, ja den på utsidan kommer jag ta bort de va den på undersidan jag va osäker på men antog att de bara va att ta bort men ville kolla med er här för säkerhetens skull, men de hade varit onödigt om dom satt på dom på båda flänsarna över m.2 enheterna om man skulle ta bort de helt men då drar jag bara bort de och skruvar fast den så tack för snabbt svar de uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezzy:

Okej tack så mycket, ja den på utsidan kommer jag ta bort de va den på undersidan jag va osäker på men antog att de bara va att ta bort men ville kolla med er här för säkerhetens skull, men de hade varit onödigt om dom satt på dom på båda flänsarna över m.2 enheterna om man skulle ta bort de helt men då drar jag bara bort de och skruvar fast den så tack för snabbt svar de uppskattas.

Tänk även på att ta bort eventuellt värmeavledande film från SSD'n om den har sådan. Poängen är ju att chipen skall kylas av moderkortets kylfläns och sitter det redan värmeavledande film på SSD'n så kommer värmeavledningen bli sämre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.