Vad ska jag uppgradera på min datordator? (Min budget är 5000 kr)

Permalänk

Vad ska jag uppgradera på min datordator? (Min budget är 5000 kr)

Hej!

Funderar på att uppgradera min nuvarande datorn. Datorn byggdes sent 2017 men är inte nöjd med datorns prestanda och upplever att cpu kärnan blir väldigt varm. Som det står i rubriken ligger min budget på 5000 kr. Några tips?

Datorns komponenter hittar ni nedanför:

CPU
- Intel Core i5 6600k 3.5 Ghz 6MB

Cooling fan(s)
- 2x Be quiet! ShadowWings 2 120mm

Storage
- Seagate BarraCuda 3.5" HDD (1 TB)

- Samsung 850-Series EVO 250GB

Case
- Fractal Design Define C Black

Video card
- ASUS Expedition GeForce® GTX 1050 Ti eSports 4GB GDDR5 Gaming graphics card

Ram card(s)
- Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2A2666C16

Power supply
- Kolink Core PSU - 500W - 80 Plus

Motherboard
- MSI Z170A-S02 INET EDITION ATX

Tack så mycket för hjälpen i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stratoz116:

Hej!

Funderar på att uppgradera min nuvarande datorn. Datorn byggdes sent 2017 men är inte nöjd med datorns prestanda och upplever att cpu kärnan blir väldigt varm. Som det står i rubriken ligger min budget på 5000 kr. Några tips?

Datorns komponenter hittar ni nedanför:

CPU
- Intel Core i5 6600k 3.5 Ghz 6MB

Cooling fan(s)
- 2x Be quiet! ShadowWings 2 120mm

Storage
- Seagate BarraCuda 3.5" HDD (1 TB)

- Samsung 850-Series EVO 250GB

Case
- Fractal Design Define C Black

Video card
- ASUS Expedition GeForce® GTX 1050 Ti eSports 4GB GDDR5 Gaming graphics card

Ram card(s)
- Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2A2666C16

Power supply
- Kolink Core PSU - 500W - 80 Plus

Motherboard
- MSI Z170A-S02 INET EDITION ATX

Tack så mycket för hjälpen i förhand!

Skulle själv uppgraderat grafikkortet, köpt en bra kylare och överklockat processorn. Du kör sannolikt med stockkylaren vilket är varför din processor blir varm.

Något sånt här:

Uppgradera sen CPU när du har möjlighet, 6600k har lite kämpigt att hänga med nu för tiden. Det blir då också att uppgradera moderkortet i samma veva. Ditt RAM kan du återanvända, detsamma med kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Skulle själv uppgraderat grafikkortet, köpt en bra kylare och överklockat processorn. Du kör sannolikt med stockkylaren vilket är varför din processor blir varm.

Något sånt här:
https://komponentkoll.se/bild/fBvwz.png

Nästa uppgradering du gör blir att uppgradera CPU och Mobo.

Det följde väl inte med någon kylare med 6600k, så då är det ju inte konstigt att processorn blir lite ljummen =D

Men jag håller med GPU först. Vad får du för temps på CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Skulle själv uppgraderat grafikkortet, köpt en bra kylare och överklockat processorn. Du kör sannolikt med stockkylaren vilket är varför din processor blir varm.

Något sånt här:
https://komponentkoll.se/bild/fBvwz.png

Uppgradera sen CPU när du har möjlighet, 6600k har lite kämpigt att hänga med nu för tiden. Det blir då också att uppgradera moderkortet i samma veva. Ditt RAM kan du återanvända.

Då behövs också ett bättre nätagg. Jag skulle inte lita på Kolink 500W för en överklockade 6600k och 2070.

Sen så är 6600k tyvärr i en jobbig situation. Den kommer ligga efter i moderna spel som utnyttjar mera än 4 kärnor, och kommer att dra ner frameraten ordentligt, men samtidigt finns det dåligt med uppgraderingsvägar.

Edit: On du hittar en begagnad 6700k eller 7700k är det inte ett så dåligt köp, men bara om priset är rätt. Det innebär 1200kr eller lägre, för annars blir ny ryzen med bräda ett bättre alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Stratoz116:
Det beror på vilka spel du spelar, vissa spel är mer CPU krävande och andra är mer GPU krävande.
Testa söka på Youtube t.ex:
"CS:GO Bechmark i7-6700k GTX 1050 TI" (Om du vill uppgradera CPUn)
"CS:GO Beckmark i5-6600k GTX 1080 TI" (Om du vill upp gradera GPUn)
Det är så gör jag för att se vilka komponenter som skulle ge mig mest och stabilast FPS (frames per second) i de spelen jag spelar.
Skulle själv uppgraderat CPUn till en i7-6700K (medan det fortfarande går att köpa nytt) och sedan sparat till ett 1070 TI eller 1080 TI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Skulle själv uppgraderat grafikkortet, köpt en bra kylare och överklockat processorn. Du kör sannolikt med stockkylaren vilket är varför din processor blir varm.

Något sånt här:
https://komponentkoll.se/bild/fBvwz.png

Uppgradera sen CPU när du har möjlighet, 6600k har lite kämpigt att hänga med nu för tiden. Det blir då också att uppgradera moderkortet i samma veva. Ditt RAM kan du återanvända, detsamma med kylaren.

Ganska benägen på att hålla med här.
Skulle märka stor skillnad med ett bättre grafikkort och uppgradera kylare.
Till Skylake serien kan man alltid leta 7700K cpu beg vid ett senare tillfälle, vilket är en skaplig uppgradering, med en BIOS uppdatering.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Det följde väl inte med någon kylare med 6600k, så då är det ju inte konstigt att processorn blir lite ljummen =D

Men jag håller med GPU först. Vad får du för temps på CPU?

Skrivet av Sando:

Då behövs också ett bättre nätagg. Jag skulle inte lita på Kolink 500W för en överklockade 6600k och 2070.

Sen så är 6600l tyvärr i en jobbig situation. Den kommer ligga efter i moderna spel som utnyttjar mera än 4 kärnor, och kommer att dra ner frameraten ordentligt, men samtidigt finns det dåligt med uppgraderingsvägar.

Skickades från m.sweclockers.com

@Frisell Stämmer ju!

@Sando Jo håller med att ett fräschare nätagg bör införskaffas så fort ekonomin tillåter det, ja och kraftigare.

Detta vore ett alternativ, lite svagare grafikkort men sannolikt mer än tillräckligt för TS:

Skulle också vara bra om TS kan klargöra vad hen har för kylare till processorn just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Ganska benägen på att hålla med här.
Skulle märka stor skillnad med ett bättre grafikkort och uppgradera kylare.
Till Skylake serien kan man alltid leta 7700K cpu beg vid ett senare tillfälle, vilket är en skaplig uppgradering, med en BIOS uppdatering.

7700k ligger begagnad närmare 2500kr. 6700k strax under 2k.

För de priserna skulle jag nog istället sälja nuvarande moderkort+processor och köpa ny b450 och Ryzen 3600, alternativt 2600.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Stratoz116: Nämn 4st spel som du vill få bättre prestanda i så går det ganska enkelt att se om du behöver mer än 4 CPU-trådar eller mer GPU-kraft, max upplösning hänger också med här då 4k är riktigt grafikkort tungt.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Edit: On du hittar en begagnad 6700k eller 7700k är det inte ett så dåligt köp, men bara om priset är rätt. Det innebär 1200kr eller lägre, för annars blir ny ryzen med bräda ett bättre alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle ryzen vara ett bättre alternativ? (Nyfiken)
Ryzen vs Intel
Ryzen pris
Intel pris

Edit:

Skrivet av Nagelfar:

Till Skylake serien kan man alltid leta 7700K cpu beg vid ett senare tillfälle, vilket är en skaplig uppgradering, med en BIOS uppdatering.

Behöver han inte ett moderkort Z270 chipset om det ska fungera tillsammans med en 7700k, läste att man kan uppgradera från Z170 till Z270 men aldrig gjort själv, verkar krångligt imo. :/

Permalänk
Medlem

Din CPU är enligt benchmarks bättre än min I7 4770k så jag hade struntat i att byta CPU, dock skulle jag rekommendera att delida din CPU för att sänka tempsen! Sedan hade jag bytt GPU till det bästa kortet du känner att du har råd med, själv kör jag med ett 1080Ti!

Jag kör 1440P och brukar vanligtvis köra ultra på grafikinställningar och det brukar vara min GPU som ger upp före CPU'n så det känns som att du bör satsa på en bättre GPU samt att delida.

Att delida är enkelt och i mitt fall gav det en sänkning på lågt räknat 20C och då har jag överklockat rätt friskt (och vågat) men den har tuffat på i snart 6 år

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av i4n:

Varför skulle ryzen vara ett bättre alternativ? (Nyfiken)
Ryzen vs Intel
Ryzen pris
Intel pris

Ryzen 3600 är mest bang for the bucks

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av i4n:

Varför skulle ryzen vara ett bättre alternativ? (Nyfiken)
Ryzen vs Intel
Ryzen pris
Intel pris

Edit:
Behöver han inte ett moderkort Z270 chipset om det ska fungera tillsammans med en 7700k, läste att man kan uppgradera från Z170 till Z270 men aldrig gjort själv, verkar krångligt imo. :/

3900X är för produktivitet, inte spel. Ska du spela är Ryzen 3600 eller 3700X bäst bang for the buck. Men hör pratar vi om äldre Intel, alltså att uppgradera från 6600K till 6700K eller 7700K, vilka funkar med samma moderkort.

Att köpa 7700K kostar ca 2400kr.

Att köpa Ryzen 3600+b450 moderkort kostar ca 3200, men då kan han sälja sitt gamla moderkort med processorn för motsvarande kanske 500kr extra, vilket innebär att 3600 blir kanske 300kr dyrare. Då får han en bättre processor, som är strömsnålare, har mera kärnor och trådar, och som har bättre uppgraderingsmöjligheter. Helt klart värt skillnaden i pris.

Z170 och Z270 är chipsets. De kan inte uppgraderas från en till en annan, utan det handlar om att byta bräda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av i4n:

Varför skulle ryzen vara ett bättre alternativ? (Nyfiken)
Ryzen vs Intel
Ryzen pris
Intel pris

Edit:
Behöver han inte ett moderkort Z270 chipset om det ska fungera tillsammans med en 7700k, läste att man kan uppgradera från Z170 till Z270 men aldrig gjort själv, verkar krångligt imo. :/

Man kan köra kaby lake på z170 med en BIOS uppdatering. Det är z370 och tidigare som inte fungerar ihop.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Skrivet av Frisell:

Det följde väl inte med någon kylare med 6600k, så då är det ju inte konstigt att processorn blir lite ljummen =D

Men jag håller med GPU först. Vad får du för temps på CPU?

CPU temperaturen ligger i snitt 54°C.

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Stratoz116: Nämn 4st spel som du vill få bättre prestanda i så går det ganska enkelt att se om du behöver mer än 4 CPU-trådar eller mer GPU-kraft, max upplösning hänger också med här då 4k är riktigt grafikkort tungt.

Pubg, Battlefield 1, Rainbow six siege & Csgo

Permalänk
Medlem

@Stratoz116: Sälj av CPU, moderkort, RAM och grafikkort så borde du kunna ha råd att uppgradera till detta.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12809024

6600k @4,8GHz vs AMD 3600

Ett alternativ kan också vara att du bara köper ett nytt grafikkort och kanske nöjer dig med det, det är bara i Pubg och Battlefield 1 som du halkar under 60FPS (lägsta värde, medel kommer ligga en bra bit över) på grund av för svag CPU. Uppdaterar du till senaste BIOS så kan du också försöka hitta en begagnad i7-6700k eller i7-7700k som kommer att klara hålla över 60FPS.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)