Permalänk
Medlem

mITX bygge

Hej! Planerar att bygga ihop en mITX dator som ska kunna hantera LoL och WoW samt musikredigeringsprogram såsom Maschine och Reaper. Har idag ett ATX men denna pjäs är för stor och ska istället användas till annat. Jag kommer att plocka 1060-kortet ur mitt ATX och använda detta i bygget.

Har inte mycket koll på komponentmarknaden idag, därav ber jag om hjälp. Budgeten på ett hela bygget utan GPU är 10,000. Har tyvärr inte möjlighet att dra internetkabel så moderkortet behöver ha WiFi. Alternativet är att inkludera ett nätverkskort i kostnaden...

Har ingen aning om vad vattenkylning kostar och innebär, är det ett alternativ i denna prisklass?

Tack!

Permalänk
Medlem

Tänk på att nästan alla mITX-chassin är begränsade till två expansionsplatser så det är väldigt få grafikkort som passar, är du säker på att ditt gör det? Det finns inte heller möjlighet till nätverkskort via pcie men många mITX-kort har inbyggd wifi och finns inte det så finns det olika lösningar som t.ex. USB-enheter.

Gällande vattenkylning så är denna formfaktor ofta anpassad för det eftersom tornkylare av bättre modell brukar vara för stora för att få plats. Jag är inte mycket för vattenkylning och skulle nog faktiskt rekommendera luftkylning ändå även om man då begränsas en del i sitt urval p.g.a. storleken.

Tänk över dina val noga då man som sagt blir väldigt begränsad med mITX och även får räkna med högre temperaturer, högre kostnad osv. Jag valde själv att gå upp till Define C för att slippa kompromissa och det är faktiskt väldigt kompakt för att vara ATX. Vill du komma ner ytterligare i storlek finns mATX som t.ex. Define C mini och då har du bl.a. fem expansionsplatser så att valfritt grafikkort samt nätverkskort får plats utan att chassin för den skull tar upp halva skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Tänk på att nästan alla mITX-chassin är begränsade till två expansionsplatser så det är väldigt få grafikkort som passar, är du säker på att ditt gör det? Det finns inte heller möjlighet till nätverkskort via pcie men många mITX-kort har inbyggd wifi och finns inte det så finns det olika lösningar som t.ex. USB-enheter.

Gällande vattenkylning så är denna formfaktor ofta anpassad för det eftersom tornkylare av bättre modell brukar vara för stora för att få plats. Jag är inte mycket för vattenkylning och skulle nog faktiskt rekommendera luftkylning ändå även om man då begränsas en del i sitt urval p.g.a. storleken.

Tänk över dina val noga då man som sagt blir väldigt begränsad med mITX och även får räkna med högre temperaturer, högre kostnad osv. Jag valde själv att gå upp till Define C för att slippa kompromissa och det är faktiskt väldigt kompakt för att vara ATX. Vill du komma ner ytterligare i storlek finns mATX som t.ex. Define C mini och då har du bl.a. fem expansionsplatser så att valfritt grafikkort samt nätverkskort får plats utan att chassin för den skull tar upp halva skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Modellen av grafikkort är MSI GeForce GTX 1060 6GB GT OC, kan inte fysiskt mäta kortet förrän imorgon så kan inte vara helt säker. Just den modellen verkar vara utgången också.

Har väldigt lite plats där jag vill ha burken så det bästa hade varit ett mITX, men kanske får försöka kompromissa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mogalen:

Modellen av grafikkort är MSI GeForce GTX 1060 6GB GT OC, kan inte fysiskt mäta kortet förrän imorgon så kan inte vara helt säker. Just den modellen verkar vara utgången också.

Har väldigt lite plats där jag vill ha burken så det bästa hade varit ett mITX, men kanske får försöka kompromissa...

Grafikkortet passar i alla fall. Vad har du tittat på för chassin? Jämför man t.ex. NZXT H200 med Define C mini lär det inte skiljs många cm samtidigt som man blir extremt begränsad i sina valmöjligheter med det förstnämnda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: De chassin jag kollat på är främst Fractal Design Define Nano S, Fractal Design Core eller någon av Node modellerna, typ Node 304.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mogalen:

@ågren: De chassin jag kollat på är främst Fractal Design Define Nano S, Fractal Design Core eller någon av Node modellerna, typ Node 304.

Jämför man Nano S med mini C så är mini C 5cm högre, 1cm bredare och 1cm kortare så ganska lika bortsett från ett par cm på höjden. Om det absolut inte får plats (om du t.ex. ska ha datorn inbyggd i en möbel eller liknande) så är det väl så men om du kan avvara några cm på höjden skulle jag verkligen rekommendera mini C/mATX då du får mycket större valmöjligheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

InWin 301 Micro-ATX
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe...

4 cm kortare och bara 2 cm högre än Define Nano S

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Den ser ju schysst ut med dem måtten, bra pris dessutom. Den skulle jag kunna tänka mig fungerar.