En stillsam panorering över den senaste tiden

Permalänk
Medlem

En stillsam panorering över den senaste tiden

I skrivandets stund sitter jag med min nyligen inköpta dator vid vänster knä. Min första riktiga dator (läs överklockbara) inköptes våren '99, efter att ha gjort grundliga efterforskningar här på Sweclockers. Det blev då ett noname-kabinett, en 20-spin philips CD, ett ABIT BX6 R2-moderkort, 128MB originalminne och en Celeron 333Mhz. Till det tillkom ett nVidia RIVA TNT och lite annan vanlig kringutrustning. Jag köpte även en GlobalWin FOP32-kylare för att kunna klocka lite. Resultatet minns jag inte så bra, men den presterade helt ok för pengarna jag lade ner. Ett år senare uppgraderade jag till en Celeron 600, köpte till 128MB minne och bytte till ett nVidia GeForce2 MX. Processorn kunde jag köra i 928Mhz, dvs 50%+ i OC. Jag var väldigt nöjd och min dator vad snabbast i kvarteret under en lång tid. För ca 6 månader sen började dock datorn strula ordentligt, och jag tänkte att det nog var dags att se sig om efter lite nyare komponenter.

Jag visste ju redan vart man skulle vända sig för att få tag på fakta och tips, så jag styrde snabbt mina fingrar mot Sweclockers. Mitt login hade blivit borttagen eftersom jag inte varit aktiv på ett bra tag, men som tur var, kunde jag återskapa det med samma namn. Sagt och gjort - jag var nu ännu en gång medlem på Sweclockers och började snoka runt. Jag var lite nyfiken på AMD-konceptet och jag hade redan bestämt mig för att hålla fast vid ABIT då jag hade haft ett långt och stadigt förhållande med mitt BX6 R2. Jag är också ett nVidia-freak och hittade snart en massa information om nVidias nForce2-chipset. Då föll det ju sig naturligt att spana in ABITs NF7-S. Version 1.0 var ute och det fick kanonrecensioner på alla de stora hårdvarusajterna. Det fanns dock en hel del problem med brädan, såsom korrupta BIOS, SATA-problem, inga hål för stora CPU-flänsar och krångliga drivare till det inbyggda ljudkortet. ABIT jobbade på det och 1.1 och 1.2 kom ut i snabb följd - det ena stabilare och bättre än det andra. "När 2.0 kommer så slår jag till" sa jag till mig själv.

Vad ska man då välja för processor till en så enastående planka? Först kikade jag på en 1700+. Den var billig och fanns i steppings som hade visat sig vara väldigt överklockningsbara. Tiden rann dock iväg ganska kvickt och en dag fanns det en ny kärna ute: Barton. Jag blev väldigt intresserad av 2500+-modellen. Den hade 166Mhz BUS och dubbelt så mycket L2-cacheminne.

Nu var tiden inne! Lönen skulle vara på kontot om 2 dagar och jag styrde min surfning mot Komplett.se. Ett midi Chieftech-kabinett i silver, ett NF7-S R2, en XP 2500+ Barton och 2x256 Corsair XMS3500-stickor och 2 st 80mm enermax silent fan blev det! Sen var det dags för kylningen som jag inhandlade på gtek.se. Ordern blev enligt följande: Alpha PAL8045T, Papst 8412NGL, AS3 + lite runda kablar. I runda svängar gick det på 7000 spänn totalt.

Jag hade innan köpt på mig lite blandade prylar under året som gått. En Plextorbrännare, en slot-in Pioneer DVD och ett Pinnacle capture-kort. När prylarna äntligen kom så låste jag in mig en hel helg för att förlora mig i en värld av ettor och nollor. Tjejen tyckte att jag var helknäpp och försökte inte ens få med mig ut på en fika på lördagskvällen. Jag kan bli lite manisk av mig då och då, så hon förstod att det inte var någon idé ändå. Efter att ha plockat ihop prylarna från den gamla datorn tillsammans med de splitter nya så var det dags att trycka på powerknappen för allra första gången! Handen darrade efter allt kaffe som inmundigats, ph-värdet i mina armhålor var väldigt lågt samtidigt som viss transpirering förekom. Datorn snurrade igång och jag såg boot-screenen för första gången - kul kul kul kul!

Jag hade fått tipset att uppdatera BIOS det första jag gjorde, till version 1.1. Sagt och gjord... Det funkade klockrent och jag började installera WinXP. Efter det så skickade jag in SP1, nForce-drivare, grafikdrivare, modem-drivare och capture-drivare. Allt funkade som det skulle utan några problem som helst! Jag var i extas! Nu var det dags att se hur mycket jag kunde överklocka!

Med en PAL-fläns, AS3 och lite extra chassifläktar så hade jag en hyffsat god chans att nå 200Mhz i alla fall, tyckte jag. Sagt och gjort - i steg om 5Mhz så började jag höja FSBn. När jag nådde 185 Mhz ville inte prime95 längre och jag höjde vcore till 1.75. Mem timings stod på tuffa 5-2-2-2.0, vilket jag tyckte att mina Corsair lätt skulle klara. Med 1.75v vcore var prime95 stablit i en timme vid 185Mhz och jag fortsatte att höja. När jag nådde 200Mhz så ville inte prime95 gå längre än några hops innan felet blev för stort. Dags för höjning #2! På 1.775v vcore fixade prime95 första timmen utan fel. Helgen var över och jag sällade mig till resten av mänskligheten. Något trött, men mycket nöjd med min nya dator.

Jag körde Prime95 i 25h 30m innan jag tröttnade. Rock solid i 200Mhz! Nu var det dags att se vad man kunde göra mer. Datorn var något högljudd - speciellt den aktiva kyladen som satt på nordbryggan. Jag sniffade runt en del och hittade snart Zalmans NB32J - en passiv kylare till just nordbryggor! Bort med ABITs gräshoppa och dit med en fin fläns! Resultat: mycket tystare. Jag hade dock fått problem med processortemperaturen när jag höjde vcoren över 1.75. Det visade sig att jag hade vänt 2 chassifläktar fel, så det problemet löste sig snabbt och utan kostnad. Temperaturena låg nu på 45 idle och upp emot 57 under full last.

Mycket vill dock ha mer och det dröjde inte länge förrän jag började prova FSBs över 200-sträcket. Det har dock visat sig att jag behöver mer kylning till bryggor och mosfets för att klara det. Även lite mer chassikylning är nog att föredra. Datorn går dock igång i FSBs upp till 227 och jag kan t o m, benchmarka den i sagda FSB, men sen får jag stänga ner och låta den svalna en stund.

Den senaste veckan har jag blivit väääldigt sugen på vattenkylning. Lönen är återigen på väg in och Aseteks Waterchill-paket ter sig mer och mer självklart. Jag har ingen erfarenhet av vattenkylning, så paketlösning är en självklarhet.

Till er som nu orkat ta er igenom detta något långa inlägg har jag nu några frågor:

Kan man koppla vattenblock till CPU, nordbrygga och grafikkort i serie? Om inte, hur gör man för att kyla nordbrygga och grafikkort bäst?

Ska man använda sig av peltier och coldplate till CPUn?

Skål!

/Elros

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Medlem

Hehe, känner igen mig själv en hel del i det du skriver, kul att du är nöjd

Permalänk
Hedersmedlem

Hej du glade. Det finns ett komplett kit med cpu/gpu/nb-kylning. Tittar själv lite på det men väntar på att svensk butik ska få in det.

http://www.asetek.com/Webshopfolder/webshop/default.asp

Kolla under complete kits page2

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Angående vattenkylningsfrågan så tycker jag att du ska välja komponenter själv samt bygga ihop det. Läs runt lite på olika forum och olika reviews samt massa guider mm så kommer du ha en ganska klar bild efterråt.
Det blir ofta även både billigare och bättre

Permalänk
Medlem

Har du fortfarande GeForce2 MX? Kanske är dags att uppgradera grafikkortet först isåfall.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Har du fortfarande GeForce2 MX? Kanske är dags att uppgradera grafikkortet först isåfall.

Så sant, och planen är att inhandla ett GeForce FX inom en ganska snar framtid. Därför vill jag ha ett vattenkylningspaket som inkluderar nån slags VGA-kylning.

/E

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Hej du glade. Det finns ett komplett kit med cpu/gpu/nb-kylning. Tittar själv lite på det men väntar på att svensk butik ska få in det.

http://www.asetek.com/Webshopfolder/webshop/default.asp

Kolla under complete kits page2

Verkar ju vara precis det jag letar efter Skickar en liten förfrågan till Gtek.

/E

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Hedersmedlem

DB säljer också waterchill. Du kan väl posta här när du får svaret?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
DB säljer också waterchill. Du kan väl posta här när du får svaret?

Will do!

/E

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Hedersmedlem

www.kylning.com har allt waterchill i sin lista nu. 3089 för ett komplett kit. Funderar starkt på att shoppa ett. Vad tror ni om det?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Är det tystare än luftkylning?

Visa signatur

Epox 8KHA+ | XP 2400+@2340 | SLK-800 / Enermax 8cm | 512mb PC2700 | ti4200 128mb 310/560
"Man lever bara en gång - men å andra sidan dör man inte så ofta heller!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
www.kylning.com har allt waterchill i sin lista nu. 3089 för ett komplett kit. Funderar starkt på att shoppa ett. Vad tror ni om det?

har du länk till kitet.. för ja ser inget kit som kostar 3089:- *blind*

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Priset är ungefär densama oavsett om du använder AMD eller P4.

1st Maze 3 380kr
1st Grafikblock (till radeon eller G4) 380kr
1st Z-block (till Nordbrygan) 330kr
1st Heatercore 300kr
1st Evercool 120mm 100kr
1st Vattentank till 5.25 i plexi 220kr
3meter Clearflex 1/2 ID 135kr

Det där kostar ca. 2500kr med moms och frakt.
(paketet är i princip komplett och ska inte förväxlas med paket
som innehåller mindre)

Sen tillkommer:

Slangklämmor kostar ca. 50kr på Biltema, en hel drös.

Och en Ehneim 1048 från Seame som leverar fraktfritt, ca. 450kr.

PS: Om du har långt till Biltema eller liknande så kan jag fixa slangklämmor åt dig, men det kan du även köpa på macken.

Kontakta mig på:

msn: david_halland @ hotmail.com
icq: 17697245
email: david.hellmyrs @ telia.com

Och här har du block för i princip alla chipset i datorn som behöver
det. Även ett väldigt tyst system.

Länkar:
http://hem.passagen.se/davidhe/shopen/
samt http://www.seame.com

Ps. du måste bestämma dig snarast om du ska vara med i DD importen, då beställningen går iväg snart!

mvh/DAVID HELLMYRS

Permalänk
Medlem

Fråga till Gtek:

Hej!
Har blivit lite sugen på vattenkylning och undrar om ni har för avsikt att ta in och sälja Aseteks största Waterchill-paket som innehåller både CPU, VGA och chipsetkylning? I deras webshop så heter paketet CPU/VGA/Chipset cooling kit KT12-L20/220.

Svar:

Hej!

Vi har planerat att ta in dem ja. De bör finnas i sortimentet mot slutet
av nästa vecka.

GTEK Distribution AB

------

Bra va?

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Hedersmedlem

Låter bra. Hoppas det blir lite billigare att köpa hela paketet direkt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Mkt vackert skrivet... Nästan så att man får tårar i ögonen...

Trådar som denna känner man verkligen en vilja att svara på frågorna i... Någon annan hann dock före

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Bara så du vet så är waterchill blocket förstort för att passa på nf7-s, man får kapa av en bit på vänster kanten om de ska passa.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Fint skrivet!
GL HF med vattenkylandet

Permalänk
Medlem

verkar fint.. .. tror jag ska köpa ett Waterchill paket jag med.. såg det där med importen från Dangerden.. men det blir ju lika dyrt/dyrare.. blir nog ett Waterchill paket i framtiden

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Fick svar från kylning.com idag och de sa att de inte tar in just det paketet, men de har alla prylar löst så att man kan plocka ihop till exakt samma paket.

/E

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Bara så du vet så är waterchill blocket förstort för att passa på nf7-s, man får kapa av en bit på vänster kanten om de ska passa.

Vad är det för komponenter som ligger ivägen?

/E

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

elrso> på vänster sida så sitter det kondensatorer som är ivägen

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
elrso> på vänster sida så sitter det kondensatorer som är ivägen

Tackar för infot Ska nog modda lite mer när jag köper vattenkylning så just de kondensatorerna blir nog inga problem. Tänkte byta ut dem mot större och då kan jag ju placera om dem så att det passar.

/E

P.S.
Frölunda rules
D.S.

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Medlem

Me deep inlove with i440bx Kör BX6 r.2 i 1,52 GHz.