Uppgraderingsväg: 1080p till 1440p (GPU, CPU samt skärm)

Permalänk

Uppgraderingsväg: 1080p till 1440p (GPU, CPU samt skärm)

Hej, kära Sweclockersmedlemmar!

TLDR
Vill köpa en 1440p 144hz adaptive sync skärm samt väloptimerade komponenter för detta.
Dvs fps ~100 i AAA-spel (high-inställningar).
Det jag tänker mig står listat nedan.
Vänligen läs även mina specifika frågor på slutet.
Mvh
Awesometrygg

Bakgrund
Nu är det äntligen dags för en uppgradering av riggen igen. Nuvarande build har fått några år på nacken och det gör sig påmint allt mer och mer.

Jag har siktet inställt på en ny 1440p 144hz skärm med någonform av adaptivesync, samt att uppgradera hårdvaran i burken för att stödja detta.

Då jag inte direkt haft örat mot marken det senaste har jag lite att ta igen vad gällande hårdvaru-/skärmlandskapet, och vill gärna få lite goda råd kring mina tankar i det hela.

Jag har dock kollat runt lite och börjar få ett hum om vad jag är på jakt efter. Min plan är att dela upp köpet över blackfriday/mellandagsrean, samt eventuellt sammanställa det hela under de första månaderna nästa år.

Mål: Vad jag vill få ut
Det jag siktar på är att ta klivet in i 1440p-144hz-världen, med en skärm som har någon form av adaptivesync.

Jag vill köpa hårdvara som är tillräcklig för att klara av att leverera detta, med en fps i "AAA-spel" kring 100 och inställningar runt high.

Dock om prisbilden för en GPU ämnad för 1440p i högre fps ser ut att sjunka under de kommande åren är jag öppen för en uppgradering på den fronten, vill då att CPU:n ligger lite i överkant så den inte blir ett problem.

Specs
Vad jag har i dagsläget
GPU: GTX 970
CPU: i7 2600k
Skärm: BenQ XL2420T

Vad jag tänker mig
GPU: RX 5700 XT
CPU: Ryzen 5 3600
Skärm: ASUS MG279Q

Alternativ
Även kikat på kombinationen av:
GPU: RTX 2070 Super
Skärm: Asus ROG Swift PG279Q
Men det känns som om allting bara blir dyrare för jämförbar prestanda (skärmen är väl rätt svår att jämföra iofs, men för fps överlag)
Jämförelse av 2070 super & 5700 XT (med Ryzen 5 3600)

Uppgraderingsväg
Mina tankar är som följande:

1: Uppgradera GPU:n och leva med att CPU:n flaskar i någon månad.
2: Uppgradera CPU, samt moderkort, ram och ny kylare.
3: Avslutningsvis köpa skärmen och njuta av mitt nya HQ!

Idén är såklart att sprida ut kostnaderna över en längre tid. Det känns självklart att köpa skärmen på slutet då annars avsaknaden av hårdvara kommer leda till problem. Tänker mig att jag uppgraderar GPU:n först då den ger utdelning direkt, men kommer såklart flaskas av CPU:n. Följt av uppgradering av CPU+mobo+ram.

Frågor

  • Först och främst om det är någon som sitter på något liknande system är jag väldigt intresserad av hur prestandan upplevs.

  • Är eventuellt redo att om ett till två år göra en rockad och byta upp GPU:n för bättre fps, om dagens alternativ ej är prisvärda.

  • Känns valet av mina komponenter välbalanserade, eller är det någon som kommer flaska den andra avsevärt mycket?

  • Känns det sunt att dela upp köpet på detta vis eller kommer månaden/-erna med ny GPU och gammal CPU vara hopplösa? Kan man lita på siffrorna i denna jämförelsen? Jämförelse av GTX 970 och RX 5700 XT (med intel i7 2600k)

  • Alltid haft TN panel innan men funderar nu på en ISP för bättre bildkvalitét, kommer det upplevas allt för "långsamt"? Vet inte hur mycket man känner av 1 kontra 4 ms responstid, men antar att det är försumbart om man inte är CS-proffs (något jag önskar jag vore men är tyvärr inte en realitet...)

  • Är upplevelsen av G-sync och Freesync jämförbara? Rätta mig gärna om jag har fel här, men hörde någonstans att G-sync har ett fysiskt chip i sina skärmar som styr det hela, medan att för Freesync handlar det egentligen bara om att datorn throttlar ner fps:en från GPU:n? Dvs att man får max fps med G-sync och en viss fps-loss med Freesync, gentemot vad ens komponenter kan leverera?

Tack på förhand,
Awesometrygg