CPU för 1440p gaming i högre fps

Permalänk

CPU för 1440p gaming i högre fps

Hejsan!

Håller på med en uppgradering av datorn och behöver hjälp med valet av processor.

Uppgraderar för att kunna spela i 1440p med hög fps, säg omrking 100-140 fps. Ponera att jag kommer ha ett rtx 2080 eller dyl, vilken processor är då ett rimligt val?

Kikat på dessa varianter:

Verkar vara liten (5-10%) prestandavinst mellan övre och undre segmentet. Vidare verkar AMD vassare i båda prisklasserna så känns som det starkare alternativen i respektive prisklass?

Så min slutsats är denna:
1) Kör på 3700x om extra kostnaden på ca 1,200:- känns rimlig
2) Annars 3600 alt 3600x

Hur ställer ni er till mitt resonemang? Dela gärna med er av era tankar/åsikter i frågan,
då all hjälp uppskattas eftersom jag satt in mig i detta på relativt kort tid och kan ha fått något om bakfoten.

PS. Om ni vill tipsa om bra moderkort/ram-minnen till CPU:erna så gör gärna det!

Mvh
Awesometrygg

Permalänk
Medlem

@awesometrygg: Jag skulle valt 3700x direkt. För du vinner så mycket mer än bara spelprestanda med den processorn.
När det gäller moderkort har detta fått bra recensioner https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=asrock+x570&p=5102546.
Dock tycker jag själv att det är lite för dyrt

Permalänk

Alright! Ja, det känns verkligen som en prisvärd processor, tack för responsen.

Vad gällande moderkortet så känns det lite väl dyrt rent spontant, hade hoppats på någonting närmare 2000 kr. Inte riktigt gett mig in i den djungeln ännu, så vet inte vad man får i de olika prisklasserna.

Ska definitivt kolla upp det dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av awesometrygg:

Alright! Ja, det känns verkligen som en prisvärd processor, tack för responsen.

Vad gällande moderkortet så känns det lite väl dyrt rent spontant, hade hoppats på någonting närmare 2000 kr. Inte riktigt gett mig in i den djungeln ännu, så vet inte vad man får i de olika prisklasserna.

Ska definitivt kolla upp det dock!

Kolla msi b450 tomahawk max Eller gaming max de mer en duger

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Toppen,

Snabb fråga: är kombinationen av 3700x och ett RTX 2080 välbalanserad, dvs kommer man kunna få ut närmare 100% av prestandan från båda komponenterna - eller kommer en av dem agera flaskhals, och isf vilken, och isf ungefär hur mycket?

Vet inte hur pålitlig denna sidan är, men antar man kan använda den som grov måttstock.
RTX 2080 med en Ryzen 7 3700x
Kollar man på "CPU impact on FPS" så verkar det vara en bra match! Om man även kan använda den uppskattade FPS:en i 1440p är det min target och känns bra.

Kan man använda sig av en sådan grov jämförelse, eller är det tokigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av awesometrygg:

Toppen,

Snabb fråga: är kombinationen av 3700x och ett RTX 2080 välbalanserad, dvs kommer man kunna få ut närmare 100% av prestandan från båda komponenterna - eller kommer en av dem agera flaskhals, och isf vilken, och isf ungefär hur mycket?

Vet inte hur pålitlig denna sidan är, men antar man kan använda den som grov måttstock.
RTX 2080 med en Ryzen 7 3700x
Kollar man på "CPU impact on FPS" så verkar det vara en bra match! Om man även kan använda den uppskattade FPS:en i 1440p är det min target och känns bra.

Kan man använda sig av en sådan grov jämförelse, eller är det tokigt?

Har du en 2080 idag ? Ska du köpa ett kolla isf på 2080 super eller 2070 super

2070 super är ett 2080 byggs på samma krets

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har ett gtx 1080 i dagsläget, planen är att först köpa skärm samt cpu+mobo+ram senare i år, för att senare, säg om ett år eller så, uppgradera grafikkortet till något i stil med 2080 prestandamässigt (+/- ~10% tänker jag mig).

Valet av grafikkort är dock öppet och kommer välja något som ger bra prestanda per krona när det väl är dags. Enda kraven egentligen är att det ska stödja g-sync och klara av 1440p i ~100 fps med high/ultra i de flesta spelen.

Är 3700X tillräckligt framtidssäkert då tror ni?

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av awesometrygg:

Har ett gtx 1080 i dagsläget, planen är att först köpa skärm samt cpu+mobo+ram senare i år, för att senare, säg om ett år eller så, uppgradera grafikkortet till något i stil med 2080 prestandamässigt (+/- ~10% tänker jag mig).

Valet av grafikkort är dock öppet och kommer välja något som ger bra prestanda per krona när det väl är dags. Enda kraven egentligen är att det ska stödja g-sync och klara av 1440p i ~100 fps med high/ultra i de flesta spelen.

Är 3700X tillräckligt framtidssäkert då tror ni?

Tack för tipset!

Ja de tror jag

Skickades från m.sweclockers.com