Detta har säkert frågats flertalet gånger i tråden....
Har installerat en separat ssd i datorn som jag tänkte köra linux på.
Är så Noob det går förutom live cd för räddning av filer när det kommer till Linux, men känner att jag vill bekanta mig mer med detta system.
Vart ska jag börja och vilket av alla otaliga varianter är en bra instegs port?
Mvh
Mikael
Får börja med att säga att jag inte är någon linux-guru, långt därifrån, men har använt linux nästan uteslutande senaste 10 åren, men då jag är vanlig användare och nästan aldrig något strular så kan jag det egentligen inte. Men här är mina tankar:
Börja med en (eller flera) USB3.0 sticka(or).
Du kan köra hela operativsystemet på en USB sticka utan problem, då kan du testa ett par olika och se vad som känns bäst för dig innan du bestämmer dig och hur de fungerar med din hårdvara "out of the box"
Ta något som är stort och populärt där det mesta är förinstallerat, börja absolut inte med nån mini-installation som lubuntu eller arch.
Debian baserat: Ubuntu eller Linux mint, Ubuntu har fördelen att vara störst och många n00bs använder det, vilket ger fördelen att typ alla frågot man nånsin kommer kunna ha redan har frågats, och svarats på vilket gör att man med en enkel google sökning oftast får svaret direkt.
Linux Mint är baserat på Ubuntu, så det mesta som skrivs om ubuntu gäller även linux mint, men för mig känns mint (med cinnamon) mer naturligt att använda, saker och inställningar är ungefär där jag förväntar mig vilket gör att jag oftast hittar det jag söker direkt.
Arch baserat: Manjaro, är själv inte så bekant med Arch men största skillnaden som användare är att manjaro som är baserat på Arch linux istället för debian installerar saker på annat sätt, vilket kan kännas enklare.
Debian baserade använder PPA's och .deb, så du har från början en mjukvaruhanterare (tänk app store, google play) där all mjukvara som rekomenderas och testas av utvecklarna finns, så du kan enkelt med ett klicka installera en mjukvara du vill ha (precis som google play, är ju linux på mobilen trots allt), och där finns ganska mycket som steam och spotify t'ex, men vill man installera något som inte finns där så måste man lägga till en ny PPA som har mjukvaran man vill ha vilket enklast görs i termninalen, t'ex om man vill ha nya nvidia drivisar får man skriva eller klistra in:
sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers
sudo apt-get update
Du kan även tanka hem program direkt från hemsidor som en .deb fil, ungefär som en .exe i windows. Nackdelen med det är att då (precis som i windows) så installerar du endast den version av programmet du laddat hem, om du istället använder PPA's kommer OS'et hålla programmet uppdaterat åt dig så fort en ny version släpps i den PPA du lagt till.
Manjaro som är baserat på Arch har också en liknande mjukvaruhanterare som debian-baserade där de vanligaste programmen finns, men sen har det även AUR som uppdateras av användare där nästan all mjukvara som finns för linux finns med, men utgår från källkod och byggs på din dator. Fördelen med detta är att du inte behöver lägga till egna PPA's eller ladda hem några .deb filer, allt du nånsin kommer behöva finns redan i din mjukvaruhanterare, men saker som byggs på din dator tar avsevärt längre tid att installera.
Spotify kanske tar 5 minuter istället för 10 sekunder, vissa program som är beroende av mycket annat kan ta ännu längre tid. Men du kan ju använda datorn som vanligt medans den håller på att installera, så även som "debian användare" så förstår jag att vissa n00bs föredrar detta då man inte själv behöver knappa nåt i terminalen (om inget går fel).
Debian baserade OS släpps också nya versioner med något halvårs mellanrum sådär, att uppdatera brukar vara mycket enkelt och sker med en knapptryckning i update manager och sen en omstart av datorn.
Arch baserade släpper inga nya versioner, utan uppdateras istället löpande.
Men prova dessa 3 på en USB-sticka, känn dig för hur saker installeras, hur drivisar uppdateras (med driver manager i linux mint, med din vanliga mjukvaruhanterare i manjaro). Lek runt lite med settings, themes etc, se om du kan få något du skulle trivas med, som känns naturligt.