ASUS ROG Phone II Strix Edition

Permalänk
Medlem

ASUS ROG Phone II Strix Edition

Såg precis att det kommer en ny asus rog phone strix edition som är billigare i december https://www.inet.se/produkt/2000428/asus-rog-phone-ii-128gb-s...

Funderade på en Xiaomi Mi9 tidigare men specifikationerna för det priset ser lockande ut, framförallt 120hz display.

Vad tror ni om denna?

Permalänk
Skrivet av wootz91:

Såg precis att det kommer en ny asus rog phone strix edition som är billigare i december https://www.inet.se/produkt/2000428/asus-rog-phone-ii-128gb-s...

Funderade på en Xiaomi Mi9 tidigare men specifikationerna för det priset ser lockande ut, framförallt 120hz display.

Vad tror ni om denna?

Jag har sedan September/Oktober funderat på att skaffa den eftersom jag är i behov av en ny mobil men när den väl lanserades i Europa enbart med 512 GB modellen som har en prislapp på 10 tusen kronor så har jag velat fram och tillbaks om det är vettigt att lägga så mycket på en telefon... Har nyligen fått upp ögonen för Realme X2 Pro som nyligen har släppts och som säljs för under halva det priset och erbjuder dessutom snabbare laddning! Tyvärr går den än så länge inte att beställa för oss i Sverige då Realme bara levererar till ett fåtal länder i Europa för tillfället...

Känns ju helt klart mer prisvärt att köra på Strix Edition med en prislapp på 7000 kr även om man går miste om en stor mängd lagringskapacitet! Realistiskt sett så bör man väl dock klara sig med 128 GB utrymme och mer än 8 GB arbetsminne i en smartphone har i stort sett ingen användare nytta av om jag förstått rätt och ger ju ingen ökad prestanda i spel/appar! Så med tanke på att man sparar 3000 kr och i praktiken inte förlorar någon prestanda så känns det som ett ganska givet val! Jämför man ROG 2 Strix Edition med Oneplus 7T som i stort sett går för samma pris så känns det som man får mer prestanda med ROG 2 (större batteri, 120 Hz, triggers, ingen notch) där enda nackdelen för ROG 2 är väl storleken som gör den lite otympligare...

Om man ändå känner att 128 GB lagringsutrymme är för snålt så ser jag att ROG 2 Ultimate Edition också är på ingång och erbjuder 12 GB RAM och hela 1 TB (1000 GB) lagring samt snabbare LTE (4G) uppkoppling och denna verkar få en prislapp på endast en tusenlapp mer än 512 GB Elite Edition vilket känns som en väldigt liten höjning i pris om du frågar mig! Ser inte att någon skulle välja 512 GB modellen efter att Strix och Ultimate edition modellerna blir tillgängliga i alla fall...

Har dock blivit lite orolig kring just ROG 2 på sistone då jag sett användare rapportera problem med displayen vid låg ljusstyrka och att den uppvisar röda toner i vissa svarta menyer och en del har också fått in smuts i ventilationsluckan som sedan ska ha tagits sig in till linsen på vidvinkelkameran... Vet inte om detta bara gäller för ett fåtal defekta exemplar och om det går på garantin... Någon som vet?