MJOLNIR | 9.7L Unibody mini-ITX Chassi | THOR ZONE

Permalänk
Medlem

4PL borde kunna dra ner på kostnaderna något. Men det förutsätter ju en större sändning till EU, som därifrån sedan skickas vidare till slutkunder inom unionen via 4PL-avtal. Brukar inte kräva volymer heller utan du får ett volymförhandlat pris från start, baserat på hur mycket 4PL-bolaget skeppar totalt. DHL brukar kunna ge rätt så förmånliga fraktpriser mot konsument.

Permalänk
Medlem

Kickstartern är live nu. Jag backade som nummer sju.

Permalänk
Medlem

Här är en snubbe som fått en prototyp att reviewa: https://www.youtube.com/watch?v=teUaQpxIqow

Permalänk
Medlem
Skrivet av dezo:

Här är en snubbe som fått en prototyp att reviewa: https://www.youtube.com/watch?v=teUaQpxIqow

Yeah Optimum Tech är en av mina favoriter, riktigt bra videos, och stort fokus på SFF!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
THOR ZONE
Skrivet av holter:

Kickstartern är live nu. Jag backade som nummer sju.

Oj! Stort tack, snart kommer ett episkt chassi stå på ditt skrivbord!

(Hur hann du backa så snabbt? F5? xP)

Skrivet av dezo:

Här är en snubbe som fått en prototyp att reviewa: https://www.youtube.com/watch?v=teUaQpxIqow

Skrivet av bluppblupp:

Yeah Optimum Tech är en av mina favoriter, riktigt bra videos, och stort fokus på SFF!

Jag förstår inte hur den killen kan vara så extremt bra på B-rulle & review! Han förtjänar 2+ miljoner subs!

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem

Jag måste gratulera @AlexTzone!
Det här ser ut att bli en enastående "kick-start" på det hela

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
THOR ZONE
Skrivet av iller:

Jag måste gratulera @AlexTzone!
Det här ser ut att bli en enastående "kick-start" på det hela

Tack så mycket, det är så otroligt kul att se den drivas i mål (och över) efter 2.5 år av utveckling!

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Förresten, det här är ju nästan lite komiskt. En person på SFF-forumet frågade om man kunde göra PSU-ramen mer flexibel (så att den går att flippa 180 grader), men det verkar som att det redan går! Detta betyder att AIO höjden ökar till 59mm istället för 57.

MJOLNIR...chassit med mer funktionalitet än dess skapare känner till x)

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Haha tog mig 5 minuter att inse att MJOLNIR var i bakgrunden på hans senaste video. Måste säga att den passar som bordsdekoration / podium för Threadrippern!

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTzone:

Stämmer! Fläktarna kan fortfarande synas beroende på hur du orienterar det interna skelettet (core) och dammfiltret (O2 panel).

Exempel: damfiltret på toppen & flippad core = fläktarna syns genom dammfiltret på toppen av chassit.

Har ni funderat på att skeppa i container till EU som Dan Cases & Louqe för att få ner kostnaderna på frakten och omkostnaderna ?

Detta gör dom flesta företagen idag då skillnaden är markant men antar att detta skulle kräva mer jobb och lösningar plus mer försäljnings krav. @AlexTzone

Även om gillar erat koncept så blev slutpris totalt till mig som konsument för högt med erat approach idag.

Tror ni skulle kunna sälja mer om ni fick ner frakt och omkostnaderna via sjöfrakt och container till EU och USA.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
THOR ZONE
Skrivet av Jonas79:

Har ni funderat på att skeppa i container till EU som Dan Cases & Louqe för att få ner kostnaderna på frakten och omkostnaderna ?

Detta gör dom flesta företagen idag då skillnaden är markant men antar att detta skulle kräva mer jobb och lösningar plus mer försäljnings krav. @AlexTzone

Även om gillar erat koncept så blev slutpris totalt till mig som konsument för högt med erat approach idag.

Tror ni skulle kunna sälja mer om ni fick ner frakt och omkostnaderna via sjöfrakt och container till EU och USA.

Vi gör det redan

  • 1 container till Tyskland, distribution med Amazon MCF till alla i EU. Anledningen till varför EU frakt är dyr är pga 25% Svensk VAT i fraktpriset.

  • 1 container till USA

  • 1 container till Canada

  • 1 container till Australien

Resterande distribution sker med flygfrakt.

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Hallåj,

Är det någon här som redan hunnit bygga en MJOLNIR lista på PCPartPicker? Om ja, skulle du vara villig att dela den med mig? Vill gärna ha med lite olika exempel i vår KS-kampanj

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem

Grattis till lyckad kampanj!
Jag vet att jag var skeptisk till gjutning i början av denna tråd, hur blev resultatet av det?
Kollade på youtubevideon ovan och om det var gjutet så har de gjort ett riktigt bra jobb.

Skulle gärna lägga vantarna på detta chassi men priset är lite saftigt, svårt att motivera frugan till det :/
Men man får väl se om nått år när nuvarande dator ska pensioneras, kanske ser annorlunda ut då
Kul för er som får ett dock^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Såg något svar från er någonstans om detta.. men har ni tänkt adressera problemet med PCI-Risern som blir sliten? Kanske någon form av backplate, supertunn, som skydd så att kabeln kan vara bakom den backplaten?

Permalänk
Medlem

@AlexTzone: Är chassit producerat i Taiwan eller Kina?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Kommer Ricer kabeln vara Gen 4 ?

Vet att 5700-5700Xt måste ställas manuellt till Gen3 i Bios för att få bild.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
THOR ZONE
Skrivet av bardbard:

Grattis till lyckad kampanj!
Jag vet att jag var skeptisk till gjutning i början av denna tråd, hur blev resultatet av det?
Kollade på youtubevideon ovan och om det var gjutet så har de gjort ett riktigt bra jobb.

Skulle gärna lägga vantarna på detta chassi men priset är lite saftigt, svårt att motivera frugan till det :/
Men man får väl se om nått år när nuvarande dator ska pensioneras, kanske ser annorlunda ut då
Kul för er som får ett dock^^

Tack så mycket!
CNC blev mycket finare än gjutning, speciellt med tanke på att sidopanelerna CNCades (ingen konsistens mellan de olika delarna). Så vi switchade till CNC helt och hållet. Det du ser i videon är en CNCad version. Men, vi producerade delarna i olika fabriker (testa på så många som möjligt), det är därför det finns skillnader i anodiseringen och blästringen. Produktionsmodellen kommer vara jämn.

Jag förstår, men vill nämna att det inte är en garanti att det kommer säljas sen. Nu kan vara den enda chansen att lägga vantarna på det

Skrivet av Tanax:

Såg något svar från er någonstans om detta.. men har ni tänkt adressera problemet med PCI-Risern som blir sliten? Kanske någon form av backplate, supertunn, som skydd så att kabeln kan vara bakom den backplaten?

Ja någon sorts supertunn plastskiva skulle kunna användas. Har själv inte haft det problemet (trycker bara in kabeln innan jag sätter in Coren i Skalet)

Skrivet av Kujo:

@AlexTzone: Är chassit producerat i Taiwan eller Kina?

Ska inspektera fabriker i bägge länderna i starten av 2019, jämföra:
* Kvalité
* Konsistens
* Skalbarhet

När det är gjort kan vi lägga ordern i det valda landet.

Skrivet av Jonas79:

Kommer Ricer kabeln vara Gen 4 ?

Vet att 5700-5700Xt måste ställas manuellt till Gen3 i Bios för att få bild.

Den är Gen3 just nu, ska dock kika med producenten angående deras planer för Gen4.

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Förbättringar hittills
Måste säga att det gjorde lite ont i själen att se de gamla glaspanelerna på Optimum Techs video idag! Meeen glad att säga att det är en av punkterna som vi har förbättrat, kika nedan:

Magnetiska paneler
- Man kan lägga tunga saker ovanpå, de kommer inte att braka

Förbättrade glaspaneler
- Vi kör "snap-in" istället för lim, mycket trevligare

Nya chassifötter
- Platta istället för rundade, mycket lättare att få de balanserade!

Fixat GPU låset
- Kommer antagligen sätta in en "slot" istället för skruvhål, så att man slipper ta bort skruven helt när man installerar en ny GPU

Ingen mer tejp på insidan
- Inget gjorde mer ont i själen än att höra metall-mot-metall ljudet när Coren åkte in/ut ur Skalet. Teflontejpen var också alldeles för bräcklig, så vi bestämde oss för att sätta in mer robusta plast "inserts" vid hörnen (på fram- och bakdelen av Coren).

Kommer garanterat bli mer som förbättras innan chassit sätts i produktion i mitten av februari, men säg gärna vad ni tycker om förbättringarna hittills?

Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem

Det här blir bara finare och finare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Instämmer med @iller. Har följt tråden länge, men sitter redan med ett Ghost SE1 och har lite svårt att svälja fraktkostnaden. Dock så ser chassit riktigt stabilt ut och det märks att ni siktar efter perfektion. Hoppas det går på räls med att hitta rätt samarbetspartners i produktionsfasen, jag håller alla tummar och tår

Permalänk
Medlem

Får man fråga om 51mm plats för CPU kylaren är max eller om det finns spelrum så man kan kröka pipes på Noctua NH-L12S och få plats med den @AlexTzone
Får man plats med en L12S har man ju rätt överjäklig kylning.

Permalänk
THOR ZONE
Skrivet av iller:

Det här blir bara finare och finare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av serdyllon:

Instämmer med @iller. Har följt tråden länge, men sitter redan med ett Ghost SE1 och har lite svårt att svälja fraktkostnaden. Dock så ser chassit riktigt stabilt ut och det märks att ni siktar efter perfektion. Hoppas det går på räls med att hitta rätt samarbetspartners i produktionsfasen, jag håller alla tummar och tår

Vänta bara, en mega uppdatering på G!

Skrivet av dezo:

Får man fråga om 51mm plats för CPU kylaren är max eller om det finns spelrum så man kan kröka pipes på Noctua NH-L12S och få plats med den @AlexTzone
Får man plats med en L12S har man ju rätt överjäklig kylning.

51mm är max. Men hur är L12S vs Alpenföhn Black Ridge? Sedan om man vill ha den överjäkligaste kylningen bör man köra en 120mm AIO

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTzone:

Vänta bara, en mega uppdatering på G!

51mm är max. Men hur är L12S vs Alpenföhn Black Ridge? Sedan om man vill ha den överjäkligaste kylningen bör man köra en 120mm AIO

Yeah buddy, AIO för överkylning men jag ser det som en utmaning att lyckas med cool+quiet på luft
Alpenföhn Black Ridge med byte av fläkt är helt klart mitt andra alternativ, jag tänkte bara om det var nån plats över då L12S är just lite tystare med samma kylförmåga.
Tack så mycket för supersnabbt svar!

Permalänk
THOR ZONE
Skrivet av dezo:

Yeah buddy, AIO för överkylning men jag ser det som en utmaning att lyckas med cool+quiet på luft
Alpenföhn Black Ridge med byte av fläkt är helt klart mitt andra alternativ, jag tänkte bara om det var nån plats över då L12S är just lite tystare med samma kylförmåga.
Tack så mycket för supersnabbt svar!

Ahh jag förstår! Om du kör Black Ridge, har du tänkt ut vilket RAM du ska använda? (lite sugen på att testa själv också)

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Hallåj, här kommer den största uppdateringen vi gjort hittills!

MJOLNIR är Unibody igen
Genom att kombinera extrudering och CNC lyckades vi hitta ett sätt att återskapa unibody-utseendet på utsidan. Man måste kika inuti chassit för att se att det egentligen är splittrat. Allt görs av samma legering så det kommer inte vara några problem med anodisering eller blästring.

Performance Paneler V2
Det här kommer göra Ali nöjd (OptimumTech)! Ökade bredden på spåren från 4 till 5 mm — OA% ökade från 35% to 45% (en 29% förbättring). Lade till 2 extra rader också, vilket ökade ventilationsområdet med 28%.

Uppgraderad Riser
Är det Gen4? ...kanske Måste hålla det hemligt då producenten själv inte gått ut med nyheten än, men det är INTE kabeln på bilden nedan. Kan avslöja tillverkaren & detaljer i Februari.

Alla uppgraderingar kommer vara med när vi levererar MJOLNIR till Kickstarter-backers i Maj!

Säg gärna vad ni tycker!!

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTzone:

Ahh jag förstår! Om du kör Black Ridge, har du tänkt ut vilket RAM du ska använda? (lite sugen på att testa själv också)

Nope, har inte kommit så långt att jag börjat räkna på hur högt RAM får vara ännu.
Det finns ju rätt bra med low profile som borde fungera rätt bra men större frågan är förmodligen vilket moderkort som passar och ligger i bra pris/prestanda just i ögonblicket jag börjar bygga.
Troligtvis blir det inte bygge förrän till sommaren så kan hända att uppdaterade zen 3 medföljer något nytt godis.
Fasen alltså, det är ju ett heltidsjobb att vara nerd

Permalänk
THOR ZONE

WOHO! Nu är sista strechmålet upplåst!

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem

Grattis @AlexTzone
Måste kännas skönt att se att allt ert hårda jobb faktiskt är uppskattat.

Permalänk
THOR ZONE

3 minuter kvar!!

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem

@AlexTzone: vad hände med alla YouTubers som skulle testa?

Vi har bara fått utvärdering av en enda. Och de andras placeholders försvann på kickstartern en tid tillbaka.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller