Fråga om överklockning av 7700k - 5 GHz möjligt?

Permalänk
Medlem

Fråga om överklockning av 7700k - 5 GHz möjligt?

Hej!

Vill inledningsvis säga att jag inte är jätteinsatt i överklockning och ber om överseende om någon fråga ter sig korkad.

Har en dator med moderkortet MSI Z170A-S02 samt en i7-7700k processor med någon form av vattenkylning.
Under de senaste veckorna har jag varit lite besviken på FPS:en när jag spelar CS:GO så beslutade mig för att försöka överklocka processorn lite. Sagt och gjort så hittade jag en guide på youtube som rekommenderade att köra 4.8 GHz och sätta voltage på 1.2.

Jag följde detta och haft dessa inställningar nu under en dryg vecka. Allt har fungerat bra! Har en idle temperatur på strax under 30 grader och temperaturen går upp till ca 60-65 när jag spelar en längre tid.

Efter att ha googlat runt lite får jag uppfattningen om att 1.2 voltage kanske är ganska lite för 4.8GHz. Läste på reddit hur någon skrev att det var sällsynt att klara 4.8ghz under 1.3 voltage, men kan det verkligen stämma?

Mina frågor blir således:

1. Att jag i en dryg vecka använt datorn med en 4.8 GHz överklockning med 1.2 voltage utan problem, indikerar det att jag har ett "bra" exemplar av processorn och bör kunna gå ännu högre?

2. Om jag vill upp på 5 GHz, hur mycket bör jag höja voltage med? Ska jag köra upp den på 1.35 eller är det för högt?

Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem

@Hammpus: Det finns inget enkelt svar på en sådan fråga. Alla individuella chip är olika och klarar överklockning olika bra. Att säga "för klockfrekvens x använd spänning y" fungerar inte och alla guider som rekommenderar den approachen förenklar verkligheten mer än vad som egentligen är möjligt. Det enda sättet för dig att veta om din processor klarar 5GHz med acceptabla temperaturer är att prova.

Permalänk
Medlem

Har likadant moderkort och processor som dig och har kört 5Ghz med 1.37v i ett år utan problem.
Ska tilläggas att jag deliddat processorn så den går aldrig över 75grader med en luftkylare, Be Quiet Pure Rock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2