Lenovo Legion Y540-15 - i5 8GB 512GB GTX 1660Ti

Permalänk
Medlem

Lenovo Legion Y540-15 - i5 8GB 512GB GTX 1660Ti

Letar efter en ok laptop till dottern för att spela på, satt maxgräns på 10.000kr
En modell som jag fastnat för är Lenovo Legion Y540-15 - i5 8GB 512GB GTX 1660Ti. Verkar vara bra val om man ska hålla sig under 10k?

Vad är det för skillnad mellan dessa två modeller?
Inet
netonnet

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att Lenovo själva har bra rabatt på sin egen hemsida på dessa. Har funderat på samma modell och den var billigare nu direkt från Lenovo. Dessutom kan man själv modda konfigurationen, så det går att spara lite pengar om man t.ex. har Windows-licens sedan tidigare eller vill köra annat OS.

Har kikat på en modell med Intel Core i5-9300H CPU, 16GB RAM, 512GB SSD, 144Hz skärmen och RTX 2060 (istället för GTX 1660Ti). Ingen extra HDD (man kan köpa en 2TB separat för samma som 1TB kostar via Lenovo) eller OS. Landade på 11.036,40:-.

Visst måste det vara värt 900:- mer för RTX 2060 istället för GTX 1660Ti? Går ju inte att byta GPU på en laptop så man vill ju att den håller ett par år...

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Kollade på Lenovo hemsida men hittade inte modell billigare än mina länkar ovan. Kan du länka? Hittade bara priser från 13499 för 15"? Vill inte plocka bort operativsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatering: Hittade inget bättre och verkade vara likvärdiga så beställde nu från Inet.

Permalänk
Medlem

@jmkbiker: Har du kollat https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-y-... eller https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-y-... ?

Jag beställde precis en 17" med Intel Core i5-9300H CPU, 16 GB RAM, 512 GB SSD, 144 Hz med RTX 2060 (utan OS och extra HDD) för 11.036.40:- inkl. gratis frakt. Kändes väldigt prisvärt.

Permalänk
Medlem

Tack, men om du kollar inlägget ovan så ser du att jag redan beställt. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av n0ir:

@jmkbiker: Har du kollat https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-y-... eller https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-y-... ?

Jag beställde precis en 17" med Intel Core i5-9300H CPU, 16 GB RAM, 512 GB SSD, 144 Hz med RTX 2060 (utan OS och extra HDD) för 11.036.40:- inkl. gratis frakt. Kändes väldigt prisvärt.

Håller med om att Lenovo själva har imponerande erbjudande i alla fall om man kollar på just Legion Y540-17IRH... Jag har suttit och testat lite olika konfigurationer på Lenovos hemsida och får en 17" Y540 med i7-9750H, 16 GB RAM, 512 GB SSD, 144 Hz och RTX 2060 med OS för 12900 kr... Känns som väldigt mycket prestanda för den summan och en svårslagen deal om man jämför med andra alternativ hos Prisjakt! Billigaste alternativet där med samma uppsättning är en 15" MSI GL65 modell för 13990 kr...

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar på samma dator, är det stor skillnad mellan i5 och i7? Och är det helt galet att skippa den mekaniska hårddisken helt och hållet och köra på 1TB SSD disk istället? Har ju inte alltför mycket jag behöver spara på datorn (värsta fall kan man väl bara lägga till en hårddisk vid behov?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalutti:

Sitter och kollar på samma dator, är det stor skillnad mellan i5 och i7? Och är det helt galet att skippa den mekaniska hårddisken helt och hållet och köra på 1TB SSD disk istället? Har ju inte alltför mycket jag behöver spara på datorn (värsta fall kan man väl bara lägga till en hårddisk vid behov?)

Jag skippade extra HDD men det var för att Lenovos tillval var lite dyrt jämfört med att köpa en separat. Du kommer ju rätt lång med 1TB SSD, men IMHO känns det mer prisvärt med en mindre SSD plus en billig men stor mekanisk HDD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej men då kör jag på 1TB SSD jag behöver inte mycket mer än så.

Men hur är det med i5 jämfört med i7 har ingen aning om något sånt, är det stor skillnad mellan dem eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kalutti: Det beror ju helt på vad du ska göra med den, men om du som jag ska spela så är det IMHO inte värt pengarna att betala extra för i7. Bättre att lägga dom slantarna på uppgradera GPU.

Permalänk
Medlem

Okej det är inte värt att "investera" i en lite bättre i7 så att datorn klarar sig nåt år till innan den behöver bytas ut?

Permalänk
Medlem

Batteritid är ju oftast viktigt med laptops, hur är egentligen batteritiden på dessa 1660Ti och RTX 2060 datorerna ni skriver om i den här tråden? Antar också att i7 drar lite mer batteri vs i5. Undrar också om man verkligen drar nytta av den extra kraften i RTX 2060 vs 1660ti på en bärbar med en sådan skärm?

Är de tillräckliga lätta och smidiga?

Ibland undrar man om det inte är vettigare med en billig laptop mest för office paket, spotify, mail och surf men att man också har en stationär dator hemma för spel etc, måste man verkligen spela på sin laptop?

Hmmm, är det billigare priser på Legion Y540-17IRH (17 tum) vs Legion Y540-15IRH (15 tum) varianten just nu?

Permalänk
Medlem

För mig så spelar batteritiden ingen roll för den här typen av speldator. Jag kommer att använda den som motsvarande en "vanlig", stationär dator men med skillnaden att den är enklare att stoppa undan och inte kräver ett skrivbord. Jag har sedan tidigare en Asus G75VW ROG som jag har använt i flera år (också mer av en "släpbar" modell med 17"skärm) och den kånkar jag i princip aldrig runt på. Om jag behöver ta med mig en dator så har jag en MS Surface och liknande utrustning.

Enligt de recensioner jag har sett kring Y540 så har den runt 3 h. batteritid. Tänker att det blir lite längre med rätt energiinställningar och om man inte använder den till krävande saker som spel, men det är ju lite av poängen med en sådan här dator!

Permalänk
Medlem

Ni som kör y540 (speciellt 17"), hur upplever ni den efter ert köp? Nöjda? Saknas något?

Visa signatur

🖥Intel Core i5-8600k / Asus ROG Strix Geforce GTX 1080 8gb / Asus Prime Z370-A / 2x Corsair Vengeance LPX 16gb / Samsung 970 EVO 500gb / 1TB HDD / Seasonic Focus+ 750W / Noctua NH-U12S / Fractal Design C

🖥 Ryzen 5 3600 / RTX2060 / Asus ROG Strix B450-F / HyperX Fury rgb 6gb 3200MHz / Kingston A200 1tb / Coolmaster Hyper 212 Black Edition / Corsair TX550M 80+ gold / Phanteks Eclipse P400A

🖥 Razer Blade Base 15"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dotsson:

Ni som kör y540 (speciellt 17"), hur upplever ni den efter ert köp? Nöjda? Saknas något?

Jag är nöjd! Väldigt mycket bättre prestanda än min tidigare gaming-laptop. Har kört Wolfenstein på höga grafikinställningar och det fungerar utmärkt. Betydligt mer slimmad också än min tidigare (men det är ju ett stort as).

Det enda jag kan klaga på är tangentbordet. Själva tangenterna är bra men layouten känns inte helt optimal. Den numeriska delen är t.ex. lite knölig att använda och return-tangenten är liten.

Väldigt prisvärd för pengarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0ir:

Jag är nöjd! Väldigt mycket bättre prestanda än min tidigare gaming-laptop. Har kört Wolfenstein på höga grafikinställningar och det fungerar utmärkt. Betydligt mer slimmad också än min tidigare (men det är ju ett stort as).

Det enda jag kan klaga på är tangentbordet. Själva tangenterna är bra men layouten känns inte helt optimal. Den numeriska delen är t.ex. lite knölig att använda och return-tangenten är liten.

Väldigt prisvärd för pengarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Är också nöjd då det blev ett köp i förrgår

Visa signatur

🖥Intel Core i5-8600k / Asus ROG Strix Geforce GTX 1080 8gb / Asus Prime Z370-A / 2x Corsair Vengeance LPX 16gb / Samsung 970 EVO 500gb / 1TB HDD / Seasonic Focus+ 750W / Noctua NH-U12S / Fractal Design C

🖥 Ryzen 5 3600 / RTX2060 / Asus ROG Strix B450-F / HyperX Fury rgb 6gb 3200MHz / Kingston A200 1tb / Coolmaster Hyper 212 Black Edition / Corsair TX550M 80+ gold / Phanteks Eclipse P400A

🖥 Razer Blade Base 15"