Kloning av OS SSD till ny större SSD (expandering av partion)

Permalänk
Medlem

Kloning av OS SSD till ny större SSD (expandering av partion)

Så har klonat min main SSD (med Windows) till en större. Kloningen funkade bra och datorn rullar med nya. Men, den har inte allokerat det nya större utrymmet. Kollade i diskhantering och ser hur 354GB är oallokerat:

Så tänkte expandera via MiniTool men där ser jag inte den oallokerade delen:

Så vet inte riktigt vad jag ska göra, hur kan jag expandera och allokera det nya utrymmet?

Permalänk
Skrivet av Tunnland:

Så har klonat min main SSD (med Windows) till en större. Kloningen funkade bra och datorn rullar med nya. Men, den har inte allokerat det nya större utrymmet. Kollade i diskhantering och ser hur 354GB är oallokerat: https://i.imgur.com/N3c3lZo.pngSå tänkte expandera via MiniTool men där ser jag inte den oallokerade delen: https://i.imgur.com/z8pkm4s.pngSå vet inte riktigt vad jag ska göra, hur kan jag expandera och allokera det nya utrymmet?

när jag förde över min installation till en annan större SSD så funkade det men så fort jag försökte expandera c: med outnyttjat utrymme så kunde datorn inte längre boota så du måste troligen editera bootfilerna också.

var för mycket krångel enligt mig så slutade med att jag helt enkelt lät det outnyttjade utrymmet vara en egen partition där jag installerar spel osv vilket ändå var vad det extra utrymmet var tänkt att användas till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Testa med MiniTool Partition Wizard. Med den kan du flytta partitioner och expandera.

Permalänk
Medlem

Pröva att flytta din partition på 871MB till slutet av disken, då ska det gå bra att expandera C:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Testa med MiniTool Partition Wizard. Med den kan du flytta partitioner och expandera.

Tror du läste lite för snabbt Andra delen av posten täcker MiniTool. Försöker jag expandera genom att högerklicka på C: så kan jag bara expandera med några ynka MB.

Skrivet av erifri:

Pröva att flytta din partition på 871MB till slutet av disken, då ska det gå bra att expandera C:

Hur gör jag det? Verkar inte gå i vanliga diskhanteraren och ser inte det oallokerade (så den på 871 ligger redans längst till höger om jag kollar i MiniTool (se bild innan)

Permalänk
Medlem

Ja, missade att du använde Minitool, känner inte igen bilden bara. Ett tag sen jag använde det. Jag har dock för mig att du ska lägga C: partitionen längst till vänster? Skumt som fan att du inte ser det oallokerade utrymmet, har för mig att man ska se det också.

Permalänk
Medlem

Löste sig genom att skapa en ettiket och allokera det oallokerade. Då dök den upp i MiniTool så jag kunde expandera C: med den nya F: utrymmet.

Permalänk
Medlem

Tag en Linux sticka. Kör fdisk /dev/sda som har inbyggd help. Bara att lägga till partitioner!

Skickades från m.sweclockers.com