Linux med litet footprint på USB

Permalänk

Linux med litet footprint på USB

Tja, har ras på hårdisk min antika laptop så funderar jag på att köra från usb sticka, då jag inte har råd med nån ny.

Har inga större krav, libre office o webbläsare o kanske nåt simpel spel dosbox el likn.

Har kört Mint och xubuntu tror jag.
Har en sticka på 8 Gb och tror jag ha en på 16gb, om jag hittar.
Alla tips mottages tacksam,

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du tar en titt på antiX -- https://antixlinux.com/

Om du laddar ned deras fulla version får du Libre Office och allt som normalt behövs för desktop-bruk. Fungerar riktigt bra sägs det, jag har den på min todo-lista efter att en bekant berättade om det för ett tag sedan.

Går att köra live via USB om man så vill. Kika igenom dokumentationen där så bör det vara en baggis.

Testa vetja!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Ett alternativ some också bygger på Ubuntu är: Lubuntu?

Julalternativet finns också, kolla dina PM.

Permalänk
Medlem

@AntecNisse:

Ska du installera på och köra från en sticka så bör det vara en snabb sådan.
Sen är 8GB lite litet, det blir inte mycket kvar att roa sig med efter installationen ~1GB.

Du kan ju testa med Raspbian systemet för X86, det är ganska avskalat men har LibreOffice, Chrome och lite annat. Ett trevligt och snabbt system, bygger på nya Buster från Debian.
Så det är troligen hemtamt på kommandoprompten om du kört Mint tidigare.

Du hittar det på: https://www.raspberrypi.org/downloads/raspberry-pi-desktop/

Permalänk
Medlem

@AntecNisse: Befinner du dig i Karlstad så har jag säkert någon gammal mekanisk snurrdisk du kan få.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av lassesjo:

@AntecNisse:

Ska du installera på och köra från en sticka så bör det vara en snabb sådan.
Sen är 8GB lite litet, det blir inte mycket kvar att roa sig med efter installationen ~1GB.

Du kan ju testa med Raspbian systemet för X86, det är ganska avskalat men har LibreOffice, Chrome och lite annat. Ett trevligt och snabbt system, bygger på nya Buster från Debian.
Så det är troligen hemtamt på kommandoprompten om du kört Mint tidigare.

Du hittar det på: https://www.raspberrypi.org/downloads/raspberry-pi-desktop/

Ska kolla detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Skrivet av backspace:

@AntecNisse: Befinner du dig i Karlstad så har jag säkert någon gammal mekanisk snurrdisk du kan få.

En snäll filur har redan ordna en åt mig, tack för erbjudandet.

Finns sådan otrolig hjälpsamhet här, blir faktiskt rörd!

Skickades från m.sweclockers.com

Särskrivning vm
Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem

@AntecNisse: Bra att det löste sig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX