Permalänk

Fläktar går i 0.5 sekunder sen dör

Hej alla!

För 3 dagar sen gick en propp i rummet där datorn sitter och datorn dog, bytte propp och försökte starta datorn igen utan lycka. När jag slår igång datorn så snurrar alla fläktar i ungefär en halv sekund sen slutar de.

Trodde det handlade om PSU-fel så åkte samma kväll och köpte en ny och provade starta igen. Ingen skillnad.
Plockade ut alla grejor förutom processor, PSU och RAM, ingen skillnad.
Då tänkte jag att moderkortet kanske gått så en kompis lånade ut sitt gamla (fullt fungerande) med tillhörande processor, kylare och Ram-minnen. Moderkortet lyser men startar inte.

Provade utan minnen/olika slots utan framgång.
Provat med två olika uppsättningar och ingen fungerar.
Har provat starta om CMOS, tagit ut moderkorten och kört på en bit kartong, fläktarna startar i 0.5 sekunder sedan inget mer, håller på att bli galen.

Specs på båda uppsättningarna har jag inte så stor koll på då min originella dator köptes för en herrans massa år sedan och vet inte vad min kompis har för uppsättning riktigt.

Tänkte att någon här kanske sitter på lösningen, annars får jag väl köpa en ny rigg.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesnygg:

Hej alla!

För 3 dagar sen gick en propp i rummet där datorn sitter och datorn dog, bytte propp och försökte starta datorn igen utan lycka. När jag slår igång datorn så snurrar alla fläktar i ungefär en halv sekund sen slutar de.

Trodde det handlade om PSU-fel så åkte samma kväll och köpte en ny och provade starta igen. Ingen skillnad.
Plockade ut alla grejor förutom processor, PSU och RAM, ingen skillnad.
Då tänkte jag att moderkortet kanske gått så en kompis lånade ut sitt gamla (fullt fungerande) med tillhörande processor, kylare och Ram-minnen. Moderkortet lyser men startar inte.

Provade utan minnen/olika slots utan framgång.
Provat med två olika uppsättningar och ingen fungerar.
Har provat starta om CMOS, tagit ut moderkorten och kört på en bit kartong, fläktarna startar i 0.5 sekunder sedan inget mer, håller på att bli galen.

Specs på båda uppsättningarna har jag inte så stor koll på då min originella dator köptes för en herrans massa år sedan och vet inte vad min kompis har för uppsättning riktigt.

Tänkte att någon här kanske sitter på lösningen, annars får jag väl köpa en ny rigg.
Tack på förhand.

Känns som du gjort en ganska så bra felsökning på systemet.
Datorn brukar bete sig på detta sett när ramminnen sitter fel eller är kass med det har du ju också testat.
När du testade din kompis moderkort, vad använde du från din egna dator då?

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Skrivet av Segmonsson:

Känns som du gjort en ganska så bra felsökning på systemet.
Datorn brukar bete sig på detta sett när ramminnen sitter fel eller är kass med det har du ju också testat.
När du testade din kompis moderkort, vad använde du från din egna dator då?

Nya/gamla nätagget sedan har jag provat med och utan RAM, HDD och GPU. Det jag egentligen använt som är samma är väl samma el och proppskåp.
Det kan inte vara fel på elen? Kanske låter som idioti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Provat annat vägguttag?

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesnygg:

Nya/gamla nätagget sedan har jag provat med och utan RAM, HDD och GPU. Det jag egentligen använt som är samma är väl samma el och proppskåp.
Det kan inte vara fel på elen? Kanske låter som idioti.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen inte, jag gissar på trasigt mobo.

Permalänk
Skrivet av gevsan:

Provat annat vägguttag?

Japp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesnygg:

Nya/gamla nätagget sedan har jag provat med och utan RAM, HDD och GPU. Det jag egentligen använt som är samma är väl samma el och proppskåp.
Det kan inte vara fel på elen? Kanske låter som idioti.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju onekligen väldigt mysko.

När du startade datorn, snurrade bara fläktarna i 0,5s en gång då eller ett par gånger innan den slutade?

När du tog ut CMOS batteriet, lät du det vara ute i 10min ungefär eller?
Det tar nämligen en stund innan moderkortet blir strömlöst och återställer sig. Det är en liten chansning men ändå värt att testa.

Sedan kan det vara bra att ha i åtanke att kanske inte testa några av dina komponenter i din kompis dator. Risken är att om till exempel PSU´n är kass kan man göra sönder något i kompisens dator istället.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

@Mickesnygg: Om det gamla nätagget var modulärt, har du bytt ut alla strömkablar också?

Permalänk
Skrivet av Segmonsson:

Det låter ju onekligen väldigt mysko.

När du startade datorn, snurrade bara fläktarna i 0,5s en gång då eller ett par gånger innan den slutade?

När du tog ut CMOS batteriet, lät du det vara ute i 10min ungefär eller?
Det tar nämligen en stund innan moderkortet blir strömlöst och återställer sig. Det är en liten chansning men ändå värt att testa.

Sedan kan det vara bra att ha i åtanke att kanske inte testa några av dina komponenter i din kompis dator. Risken är att om till exempel PSU´n är kass kan man göra sönder något i kompisens dator istället.

Har inte provat något i hans burk utan tog ett moderkort med medföljande RAM och processor för att testa hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av perost:

@Mickesnygg: Om det gamla nätagget var modulärt, har du bytt ut alla strömkablar också?

Inget av nätaggen är modulära tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com