Mellandagsrea: speldator för CSGO + streaming

Permalänk
Medlem

Mellandagsrea: speldator för CSGO + streaming

Hej,

Är ute efter att köpa en speldator för CSGO som bör klara av lättare streaming av CSGO. Tanken är att köpa samtliga komponenter under mellandagsrean för att spara en peng

Preferenser:
Nvidia GPU. Detta ska tydligen vara bättre för streaming pga NVENC.
Vill kunna överklocka CPU till 4,4 - 4,5GHz.
Windows löser jag separat.

Behöver köpa följande:
Bildskärm + speldator för CSGO samt streaming. Fokus på CSGO i första hand.
Budget: 10.000 - 14.000

Skrivbord
Budget: 2000kr
Har kikat på detta bord: https://www.inet.se/produkt/6335756/deltaco-gaming-skrivbord-...

Mitt datorbygge ser ut som följande:

Tar gärna emot tips på vilka komponenter som kan tänkas bytas ut för att förbättra datorn för samma peng.

Permalänk
Medlem

Ang streamingen så har du ett val. Antingen lägga allt på CPU och få bästa kvalité men mycket load, eller på GPU och slippa CPU load men med något lägre kvalité på streamen.

Skippa köp från cdon då deras lager ligger i utlandet (computersalg) och det kan bli problem med ev reklamationer. Köp helst de viktigaste delarna från komplett/inet om möjligt.

Esports duo och 3200MHz minnen kan du köpa från inet för drygt samma peng.

Byt SSD mot M.2 kort A2000 (500GB).

Sen har du uteslutit AMD helt? 3600x så har du 6/12 med 4.4GHz boost för samma peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@MeSaber: Har inte uteslutit AMD, ren vana att bygga något med Intel.. Får kika på AMD. Räcker detta GPU för csgo+streaming om jag istället köper AMD 3600? Tack för tips kring CDON!

Permalänk
Medlem

CS kräver inte mycket så ja. Ett 1660 Super för 3 lax skulle nog också duga beroende på dina inställningar i spelet. Kan behöva dubbelkollas med google/YT dock.

3600x kan du streama med och spela CS samtidigt utan problem. 3600x är tillfälligt billig och värd de extra kronorna över 3600.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

EDIT, fel quote...

Tycker definitivt du ska gå på AMD om det är CSGO och streaming som gäller. Lite dyrare men betydligt bättre för just CS.

fel quote
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcepsus:

Hej,

Är ute efter att köpa en speldator för CSGO som bör klara av lättare streaming av CSGO. Tanken är att köpa samtliga komponenter under mellandagsrean för att spara en peng

Preferenser:
Nvidia GPU. Detta ska tydligen vara bättre för streaming pga NVENC.
Vill kunna överklocka CPU till 4,4 - 4,5GHz.
Windows löser jag separat.

Behöver köpa följande:
Bildskärm + speldator för CSGO samt streaming. Fokus på CSGO i första hand.
Budget: 10.000 - 14.000

Skrivbord
Budget: 2000kr
Har kikat på detta bord: https://www.inet.se/produkt/6335756/deltaco-gaming-skrivbord-...

Mitt datorbygge ser ut som följande:
https://komponentkoll.se/bild/WRgzc.png

Tar gärna emot tips på vilka komponenter som kan tänkas bytas ut för att förbättra datorn för samma peng.

Svarade fel person, detta är betydligt bättre för Streaming och CSGO.

Permalänk
Avstängd

Hur sparar man ett bygge på komponentkoll? Skulle iaf byta ut cpun mot AMDs 3600 då den är likvärdig i spel men bättre prestanda generellt, 3k ramminne till 3200 då priset är samma, SATA ssd:n till en m.2 då dom kostar lite mer men presterar bättre, grafikkortet mot ett billigt AMD 5700 då den presterar som ett 2070 (och jag antar att det är en större vinst än att ha NVENC) och byta ut skärmen mot en AOC 24G2U.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: tack för bygget, var tvungen o pilla lite i det för att se vad du säger. spana in:

Permalänk
Medlem

@AppleMuffin: Längst upp på ovanför bygget finns en [KOPIERA] knapp. Till höger om denna finner du "Live-bild", det är denna länk du ska använda dig av för att klistra in bilden så som vi gjort ovan.

Tack för tipset btw! Bygg gärna ihop så ser jag vad det kostar

Permalänk
Medlem

@AppleMuffin: Valet av skärm är pga TN-panelen. IPS ser fint ut, men är tveksam just till att 1ms baseras på MPRT - läst en del om att det är missvisande och att ms:en egentligen är högre än vad som anges..

Permalänk
Avstängd

@tcepsus: Tack, var bara firefox som inte ville visa den rutan.

Här är det jag kom fram till iaf. Om du är modig skulle du även kunna flasha om 5700 till ett 5700 xt och få 10% mer prestanda med risk för instabilitet och en högre strömförbrukning.

Skärmen har en IPS-panel vilka generellt har bättre färgåtergivning och stödjer freesync (och är med det g-sync compatable).

Permalänk
Medlem

@AppleMuffin: Bara bildskärmen jag är osäker på, får googla igenom vad som har skrivits tidigare. Vad jag har förstått är zowie skärmen att gå efter i fps-spel. Kommer mer eller mindre endast spela CSGO och möjligen CoD, men that's it. Tänker jag fel här?

Freesync ska väl inte behövas om det är så att jag har stabil fps. Tanken med den är att den aktiveras för att sudda bort eventuell stuttering vid fpsdrops?

Permalänk
Avstängd

@tcepsus: Skillnaden mellan 1ms responstid och 5ms är mindre än 1 frame på en 144hz skärm, så "1ms" är bara för marknadsföring. Nu spelar det inte riktigt någon faktisk roll då skärmen jag länkade också har "1ms". Rent spontant känner jag skärm som skärm, och ja, om du ändå går över skärmens maxgräns så är freesync totalt onödigt, men det är en bra feature att ha iaf. Det är ju inte så att det kostar så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

@tcepsus: Tack, var bara firefox som inte ville visa den rutan.

Här är det jag kom fram till iaf. Om du är modig skulle du även kunna flasha om 5700 till ett 5700 xt och få 10% mer prestanda med risk för instabilitet och en högre strömförbrukning.
https://komponentkoll.se/bild/TnALd.png

Skärmen har en IPS-panel vilka generellt har bättre färgåtergivning och stödjer freesync (och är med det g-sync compatable).

ASUS TUF 5700 är det sämsta 5700 på marknaden!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Logga in på inet, koppla till ditt swec konto och dra hem detta innan kampanjen tar slut. En av de bästa kylarna till 5700 XT.

https://www.inet.se/produkt/5410461/sapphire-radeon-rx-5700-x...

Skickades från m.sweclockers.com

Får mitt på posten imorgon. 🎄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mattias10:

ASUS TUF 5700 är det sämsta 5700 på marknaden!

Är det inte consensus att man ska köpa det billigaste kortet som har inte har en blower-kylare och minst 2 fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du bör välja en annan skärm, den är väl en lite modernare tappning av ursprunget, men jag är osäker om det går köra 144 Hz med annat än dvi-dual link på den, det går då iallafall inte på vanliga benq xl2411 (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1548877-hdmi-2-1-med-a...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Är det inte consensus att man ska köpa det billigaste kortet som har inte har en blower-kylare och minst 2 fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, i regel. Men om jag fattat rätt har dessa korten urusel kylning av VRM (inte helt insatt, ngt sånt iaf) så det är sketch att köpa det över ens referenskorten. Tyvärr händer det ibland av någon anledning att tillverkarna släpper sånt skit.

Visst, många skulle väl inte märka något kanske men varför chansa liksom, risk för problem i längden bara. Bättre att köpa versioner med rediga grejer istället

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Vituraz: Tack för tips. Får kika på andra skärmar..

Permalänk
Medlem

@Zemlan: Efter att läst svaren i tråden så funderar jag på att avvakta med en komplett build och istället spana in vilka fynd man kan göra på mellandagsrean inom premium-kategorin, tänker främst för GPU och CPU.

Permalänk
Medlem

Ja du borde inte bygga förrän mellandagarna.
En 3600 gör sig faktiskt väldigt väl i cs, den stora cachen gör mycket för cs. Försök få några edie stickor som ram också och klocka lite så kommer du ha en väldigt stabil build.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Ok. Vad innebär E-die för RAM och hur skiljer det sig från andra alternativ?

Såg under dagens köptips följande SSD på amazon:
https://www.amazon.de/dp/B07YD579WM/?th=1

Något att köpa hem? Väldigt stor rabatt..

Permalänk
Viking
Skrivet av Zemlan:

Jo, i regel. Men om jag fattat rätt har dessa korten urusel kylning av VRM (inte helt insatt, ngt sånt iaf) så det är sketch att köpa det över ens referenskorten. Tyvärr händer det ibland av någon anledning att tillverkarna släpper sånt skit.

Visst, många skulle väl inte märka något kanske men varför chansa liksom, risk för problem i längden bara. Bättre att köpa versioner med rediga grejer istället

Den har urusel GDDR6 kylning, över 100 grader på 5700 xt varianten iaf.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja du borde inte bygga förrän mellandagarna.
En 3600 gör sig faktiskt väldigt väl i cs, den stora cachen gör mycket för cs. Försök få några edie stickor som ram också och klocka lite så kommer du ha en väldigt stabil build.

Även med ett nVidakort är det bra att ha ett par extrakärnor om man streamar, skulle säga att en 3800X idag är extremt prisvärd för ändamålet. Och ja en Ryzen 3xxx med sitt stora cache är definitivt att föredra för CSGO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcepsus:

@Mordekai: tack för bygget, var tvungen o pilla lite i det för att se vad du säger. spana in: https://komponentkoll.se/bild/FyGyt.png

Ja det är ju din budget och för de pengarna super. CSGO älskar snabbare minne och streaming älskar fler kärnor.

Permalänk
Medlem

Ni kan inte seriöst rekommendera AMD-korten till någon som skall streama? Fundera inte ens på AMD vad gäller grafikkort.

Permalänk
Viking

@tcepsus: Skulle nog rekommendera det här för dig

Eller om du ska streama med grafikkortet...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tänk på att streamingprogramvaran använder CPU oavsett om video encadas av GPU eller CPU. Mjukvaruencoding (CPU) ger väl bäst kvalitet men kostar mycket CPU-prestanda. Beroende på titel kan det därför löna sig med olika encoders.

Permalänk
Medlem

Fråga: Har det valda chassit utrymme och kontakter för de diskuterade komponenterna ovan? Så att det inte blir helt fel här tänker jag

Tack