Permalänk

Ny gaming/skol-dator

Hej!
Jag har tänkt att bygga en ny dator nu under mellandagsrean då min nuvarande låter fruktansvärt när jag har den igång. Datorn är tänkt för gaming och för skolarbete. Min budget är ca 5000-8000 kr. Jag använder datorn varje dag så jag skulle vilja ha något som håller i flera år framåt. Jag har gjort lite research för några år sedan men eftersom nya komponenter hela tiden kommer så behöver jag hjälp från er.

Vad är det man bör ha för komponenter på en dator mellan 5000-8000 kr för gaming och skolarbete?
Tack på förhand och ha en forsatt god jul.

Permalänk
Medlem

@DaCriticalOne:
Om du ger lite mer information om vad för slags spel det är du vill kunna spela, vilken upplösning osv så tror jag du får fler svar. Din budget ger ett visst utrymme, men lite detaljer saknas bara

Kan du tänka dig att ta saker från gamla datorn? Om ja, vad i så fall? Det kan ge lite mer utrymme till delarna i din önskan

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

@Farsan Baloo: Hej. Tveksamt om det går att ta några delar från min nuvarande. Grafikkort: GTX 750 OC. Processor: 4.1 AMD.
Har inte alla komponenter i huvudet då den är runt 5 år gammal. Köpte den i alla fall för 5-6000 kr då. De spel jag planerar att lira är lite blandat men troligtvis CSGO, Halo Reach och eventuellt lite mer krävande spel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Tycker du borde byta ut 1660 super mot en
GTX 1060 båda ligger på ungefär samma pris (1060 är lite dyrare) men 1060 är mycket bättre förhållande till pris. Du kan kanske ta en lite billigare psu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empan29:

Tycker du borde byta ut 1660 super mot en
GTX 1060 båda ligger på ungefär samma pris (1060 är lite dyrare) men 1060 är mycket bättre förhållande till pris. Du kan kanske ta en lite billigare psu.

Skickades från m.sweclockers.com

1060 är mycket sämre och du säger att den är dyrare - låter ju jättedumt att köpa den då?
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19146?key=d966567...

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Empan29:

Tycker du borde byta ut 1660 super mot en
GTX 1060 båda ligger på ungefär samma pris (1060 är lite dyrare) men 1060 är mycket bättre förhållande till pris. Du kan kanske ta en lite billigare psu.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad säger ni om denna build? Är inte så påläst om alla delar så uppskattar alla tips ni kan ge mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

https://komponentkoll.se/bild/ziRlZ.png

Vad säger ni om denna build? Är inte så påläst om alla delar så uppskattar alla tips ni kan ge mig.

Ditt bygge ligger tillräckligt nära i budget för att jag ska tycka att det är dumt att inte köpa SweClockers vinterdator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

@Dracc: Ska kika lite på den, men anser att den ligger lite väl högt i pris i min smak. Är det något man kan ändra på för att få den billigare utan att tumma allt för mycket på kvaliteten?

Permalänk
Medlem

@DaCriticalOne:
Att gå ner lite på t.ex. CPU, GPU, chassi, lagring kan ge nånstans kring 2000 - 3000 kr lägre pris. Det är väl dom delarna jag skulle valt att pruta på. Kan klura på ett förslag och klippa in lite senare så du får en idé.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

@Dracc: Ska kika lite på den, men anser att den ligger lite väl högt i pris i min smak. Är det något man kan ändra på för att få den billigare utan att tumma allt för mycket på kvaliteten?

11390:- i delar från Komplett är lägre pris än den du länkat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DaCriticalOne:
Här är en idé. Vissa delar är knyckta från vinterdatorn. Grafikkortet är jag osäker på, så jag har valt vad jag tror kan vara ett bra alternativ. Nätagget är visserligen på 750W men den är nedsatt med 29% vilket gör den väldigt intressant. Jag har klämt in både primär och sekundär lagring som borde ta dig en bit framåt. Lycka till i jakten

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empan29:

Tycker du borde byta ut 1660 super mot en
GTX 1060 båda ligger på ungefär samma pris (1060 är lite dyrare) men 1060 är mycket bättre förhållande till pris. Du kan kanske ta en lite billigare psu.

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste ha gått på snapsen igen eller?

Dummaste förslag jag läst på länge :/

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

@DaCriticalOne:
Att gå ner lite på t.ex. CPU, GPU, chassi, lagring kan ge nånstans kring 2000 - 3000 kr lägre pris. Det är väl dom delarna jag skulle valt att pruta på. Kan klura på ett förslag och klippa in lite senare så du får en idé.

Skrivet av Baltzar:

11390:- i delar från Komplett är lägre pris än den du länkat.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Farsan Baloo:

@DaCriticalOne:
Här är en idé. Vissa delar är knyckta från vinterdatorn. Grafikkortet är jag osäker på, så jag har valt vad jag tror kan vara ett bra alternativ. Nätagget är visserligen på 750W men den är nedsatt med 29% vilket gör den väldigt intressant. Jag har klämt in både primär och sekundär lagring som borde ta dig en bit framåt. Lycka till i jakten

https://komponentkoll.se/bild/KAZwZ.png

Skrivet av tingkan:

Du måste ha gått på snapsen igen eller?

Dummaste förslag jag läst på länge :/

Vad tror ni om denna? Tagit lite inspiration från Sweclockers vinterdator men också egna förslag. Det som drar upp priset rejält är ju främst grafikkortet, moderkortet och nätaggregatet. Kan man få något liknande till ett billigare pris tro (de delarna jag nämnde)? Eller är det helt enkelt värt det?
Tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

https://komponentkoll.se/bild/sDvew.png

Vad tror ni om denna? Tagit lite inspiration från Sweclockers vinterdator men också egna förslag. Det som drar upp priset rejält är ju främst grafikkortet, moderkortet och nätaggregatet. Kan man få något liknande till ett billigare pris tro (de delarna jag nämnde)? Eller är det helt enkelt värt det?
Tack för er hjälp!

Som sagt kan du ju välja Sweclockers vinterdator till ett lägre pris. Då får du alla delar i ett enda paket och kan bygga ihop det så fort det anlänt. Vad är anledningen till att beställa snarlika delar separat från olika åf?

Slänger in länken om det mot förmodan skulle vara svårt att hitta:
https://www.komplett.se/product/1149592/datorutrustning/dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

https://komponentkoll.se/bild/sDvew.png

Vad tror ni om denna? Tagit lite inspiration från Sweclockers vinterdator men också egna förslag. Det som drar upp priset rejält är ju främst grafikkortet, moderkortet och nätaggregatet. Kan man få något liknande till ett billigare pris tro (de delarna jag nämnde)? Eller är det helt enkelt värt det?
Tack för er hjälp!

Skrivet av Baltzar:

Som sagt kan du ju välja Sweclockers vinterdator till ett lägre pris. Då får du alla delar i ett enda paket och kan bygga ihop det så fort det anlänt. Vad är anledningen till att beställa snarlika delar separat från olika åf?

Slänger in länken om det mot förmodan skulle vara svårt att hitta:
https://www.komplett.se/product/1149592/datorutrustning/dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Bra jobbat @dacriticalone. Tipset @baltzar gav dig var ju ännu bättre - Vinterdatorn för 11390. Det känns svårslaget. Nu tror jag det blev väldigt mycket lättare för dig att välja

Edit: Din önskan blev uppfylld tror jag bestämt. Du har nog varit snäll i år

Lagt till lite mer text
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av Baltzar:

Som sagt kan du ju välja Sweclockers vinterdator till ett lägre pris. Då får du alla delar i ett enda paket och kan bygga ihop det så fort det anlänt. Vad är anledningen till att beställa snarlika delar separat från olika åf?

Slänger in länken om det mot förmodan skulle vara svårt att hitta:
https://www.komplett.se/product/1149592/datorutrustning/dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Farsan Baloo:

Bra jobbat @dacriticalone. Tipset @baltzar gav dig var ju ännu bättre - Vinterdatorn för 11390. Det känns svårslaget. Nu tror jag det blev väldigt mycket lättare för dig att välja

Edit: Din önskan blev uppfylld tror jag bestämt. Du har nog varit snäll i år

Anledningen är att jag kan få snarlika delar separat från olika håll genom lite kontakter. Tror nämligen jag genom kontakter kan få det billigare.

Permalänk
Skrivet av Baltzar:

Som sagt kan du ju välja Sweclockers vinterdator till ett lägre pris. Då får du alla delar i ett enda paket och kan bygga ihop det så fort det anlänt. Vad är anledningen till att beställa snarlika delar separat från olika åf?

Slänger in länken om det mot förmodan skulle vara svårt att hitta:
https://www.komplett.se/product/1149592/datorutrustning/dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Farsan Baloo:

Bra jobbat @dacriticalone. Tipset @baltzar gav dig var ju ännu bättre - Vinterdatorn för 11390. Det känns svårslaget. Nu tror jag det blev väldigt mycket lättare för dig att välja

Edit: Din önskan blev uppfylld tror jag bestämt. Du har nog varit snäll i år

Skrivet av DaCriticalOne:

Anledningen är att jag kan få snarlika delar separat från olika håll genom lite kontakter. Tror nämligen jag genom kontakter kan få det billigare.

Vad tror ni om denna? Fungerar detta grafikkort istället för det tidigare? Kan nämligen få det billigare

Permalänk
Medlem

@DaCriticalOne:
Klart kortet kommer fungera - det är ju nytt Skämt o sido. Med tanke på din ursprungsbudget som var runt 5 - 8000 och nu är du uppe kring 11 - 12,000. Jag tror det kortet kommer fungera bra för dig. Kan du få den ännu billigare, ännu bättre. Kortet är väl något under RX5700 i prestanda (Kolla SweC test av grafikkort för att se tydligare) om du är osäker.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

@Farsan Baloo: Toppen! Vad är skillnaden på PNY förresten?

Permalänk
Medlem

@DaCriticalOne:
PNY är en annan tillverkare som Asus, Gigabyte, MSI osv.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.