Uppgraderade routrar, problem med spikes

Permalänk
Medlem

Uppgraderade routrar, problem med spikes

Hej,

Fått problem som jag ej förstår efter att jag uppgraderade min routrar..
Info:
Nybyggt hus.

Hade innan:
1st Telia router "Extreme" något vid fiberuttaget som huvudrouter.
En utgång gick till TV-hörnan
En utgång gick till vardagsrummet på övre plan. Där fick jag dra en egen kabel till kontoret till en Asus RT-AC66U som matar ut WIFI och get nätverk till speldatorn med kabel.

Bytte båda routrarna till ASUS RT-AX92U
Den där nere som router och den där uppe som mesh node.
Superenkel installation.

Blev positivt överraskad över hastigheterna. Fick 300/300mbps uppe och nere med 1-2ping konstant. Och 180/180mbps med iPhonen över wifi.

Men...........................................
När jag börja spela/tjöta discord så märkte jag att det spikar var 30e sekund eller minut
Så min röst försvinner när jag pratar.. Pingen går upp till 5-600 i en sekund då och då.

I spel så dyker en disconnect symbol upp då och då.. och gubben i tex LoL svarar inte..

Annars är det felfritt.
Testat att starta om och då flyter det bättre. Men sen smyger det tillbaka.
Jag ser inte logiken i detta....

Tips?

tack

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska aldrig ha 2 seriekopplade routrar för det ger adressproblem i lanet, man använder accesspunkter för att förbättra wifitäckning och en del routrar har ap läge för att man ska undvika adressproblem men det är nått du själv måste aktivera i så fall. Eller så skaffar du riktiga accesspunkter om det är det du behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Han har mesh node aktiverad på den ena routern, så de sitter inte seriekopplade i router mode. Däremot har du rätt i att han borde köra AP mode, iaf. om han sitter trådad.

Slå över från 'AImesh node' till 'AImesh router in AP mode' på enheten i kontoret, förutsatt att du fortfarande sitter trådad mellan routrarna. Borde avhjälpa problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Han har mesh node aktiverad på den ena routern, så de sitter inte seriekopplade i router mode. Däremot har du rätt i att han borde köra AP mode, iaf. om han sitter trådad.

Slå över från 'AImesh node' till 'AImesh router in AP mode' på enheten i kontoret, förutsatt att du fortfarande sitter trådad mellan routrarna. Borde avhjälpa problemen.

Tackar, ska testa imorgon!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Har alltid haft wifi problem med vanliga routrar, ostabilt eller tappar kontakt titt som tätt. efter många år av olika wifi problem med just asus routrar så bytte jag till en unifi AP och aldrig behöver jag böka med wifi längre och alltid stabilt även vid låga/svaga signaler, asus routrarnas wifi dök och tappade kontakt hela tiden om man tex befann sig i trädgården med "hyfsad" mottagning. med unifi kan jag stå på gränsen när jag har signal och den fungerar endå än om långsamt givetvis. asusen blev oresponsiv långt innan den låga signalen. asus routrarna är däremot jävligt snabba iallafall de lite dyrare, dom springer 8or runt min unifi men jag värderar stabilitet mer.
Jag avverkade 3 asus routrar med liknande problem på alla innan jag tröttnade.

Kan ha med värme att köra då en av mina routrar blev extremt varm och läste på nätet att det var ett problem för den modellen så jag monterade en fläkt på den och borrade hål genom plasten rakt ned till kylflänsen där jag fäste fläkten och det blev MYCKET bättre. den hade jag i ett par år på det viset och den fungerade nästan normalt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elBenko:

Han har mesh node aktiverad på den ena routern, så de sitter inte seriekopplade i router mode. Däremot har du rätt i att han borde köra AP mode, iaf. om han sitter trådad.

Slå över från 'AImesh node' till 'AImesh router in AP mode' på enheten i kontoret, förutsatt att du fortfarande sitter trådad mellan routrarna. Borde avhjälpa problemen.

Nja, även om du har trådat backhaul så skulle jag fortfarande köra AiMesh då man slipper hålla på ställa in varje AP manuellt. Jag ser ingen direkt fördel att hålla på att behöva sätta upp varje AP manuellt. Idén med Mesh är att du ska slippa mixtra med SSID, kanaler etc för att få ett sömlöst nätverk i huset. Har du trådad backhaul så kommer all trafik fortfarande gå där så jag ser ingen anledning att strunta i det.

@CarlOscar: Jag kör samma routrar hemma och har inte stött på samma problem. Har du sett till att alla enheter är uppdaterade? Är du ansluten via WIFI eller via tråd till noden? Om du har trådad backhaul så kan du ställa in det tredje 5 GHz-nätet och använda det. Testa och se om det är någon förändring. Är det någon skillnad om du ansluter via WIFI till routern eller till Mesh-noden?

Har du Smart Connect påslaget? Testa att sätta upp separata 2.4 GHz-nät och 5 GHz-nät istället. Kanske är den lite väl aggressiv och växlar mellan näten då och då när du kör SmartConnect .... (faktum är att man under SmartConnect kan ställa in massor av grejer för att bestämma när en enhet ska byta band så du kan även leka där). Om möjligt sätt upp Pingplotter på en annan dator som är ansluten via tråd eller WIFI för att se om det bara är din dator eller ett generellt problem.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Nja, även om du har trådat backhaul så skulle jag fortfarande köra AiMesh då man slipper hålla på ställa in varje AP manuellt. Jag ser ingen direkt fördel att hålla på att behöva sätta upp varje AP manuellt. Idén med Mesh är att du ska slippa mixtra med SSID, kanaler etc för att få ett sömlöst nätverk i huset. Har du trådad backhaul så kommer all trafik fortfarande gå där så jag ser ingen anledning att strunta i det.

@CarlOscar: Jag kör samma routrar hemma och har inte stött på samma problem. Har du sett till att alla enheter är uppdaterade? Är du ansluten via WIFI eller via tråd till noden? Om du har trådad backhaul så kan du ställa in det tredje 5 GHz-nätet och använda det. Testa och se om det är någon förändring. Är det någon skillnad om du ansluter via WIFI till routern eller till Mesh-noden?

Har du Smart Connect påslaget? Testa att sätta upp separata 2.4 GHz-nät och 5 GHz-nät istället. Kanske är den lite väl aggressiv och växlar mellan näten då och då när du kör SmartConnect .... (faktum är att man under SmartConnect kan ställa in massor av grejer för att bestämma när en enhet ska byta band så du kan även leka där). Om möjligt sätt upp Pingplotter på en annan dator som är ansluten via tråd eller WIFI för att se om det bara är din dator eller ett generellt problem.

Massa bra info!
Båda enheterna är uppdaterade.
De är kopplade med tråd. Datorn som jag upplever problemen med är också trådad med router nr2(meshnoden)
WIFI är perfekt vad jag kan säga..

Har endast gjort 2-minuters installationen och valt router + mesh node. Inte pillat på några inställningar än.
Smart Connect ska jag kika på för min Tesla i Carporten får väldigt dålig teckning bara cirka 5-6m ifrån båda routrarna(välisolerat). Antar att 2.4ghz fortf. Når längre?

Ska kolla om datorn har wifi och testa det med.
Upplever inget med Macbooken men jobbar ju bara på den..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Nja, även om du har trådat backhaul så skulle jag fortfarande köra AiMesh då man slipper hålla på ställa in varje AP manuellt. Jag ser ingen direkt fördel att hålla på att behöva sätta upp varje AP manuellt. Idén med Mesh är att du ska slippa mixtra med SSID, kanaler etc för att få ett sömlöst nätverk i huset. Har du trådad backhaul så kommer all trafik fortfarande gå där så jag ser ingen anledning att strunta i det.

Jo, men då TS bara har två routrar i hemmet så känns mesh lite overkill, i synnerhet då asus fortfarande inte lyckats fixa till det helt stabilt. Jag misstänker att de upplevda nedkopplingarna på trådade datorn kan bero på mesh-funktionaliten. Jag kan givetvis ha fel, men värt att prova stänga av det först och se om det avhjälper problemet innan man börjar greja custom mesh-inställningar.

Enda riktiga fördelen med mesh i det här scenariot, som jag ser det iaf, skulle vara den sömlösa hand-off som sker när klienterna hoppar AP.
Skulle TS däremot expandera nätverket ytterligare så är mesh betydligt smidigare att utöka, precis som du säger man slipper dona med AP-inställningarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elBenko:

Jo, men då TS bara har två routrar i hemmet så känns mesh lite overkill, i synnerhet då asus fortfarande inte lyckats fixa till det helt stabilt. Jag misstänker att de upplevda nedkopplingarna på trådade datorn kan bero på mesh-funktionaliten. Jag kan givetvis ha fel, men värt att prova stänga av det först och se om det avhjälper problemet innan man börjar greja custom mesh-inställningar.

Enda riktiga fördelen med mesh i det här scenariot, som jag ser det iaf, skulle vara den sömlösa hand-off som sker när klienterna hoppar AP.
Skulle TS däremot expandera nätverket ytterligare så är mesh betydligt smidigare att utöka, precis som du säger man slipper dona med AP-inställningarna.

Fast i detta läge så kommunicerar dom med varandra just över ethernet så oavsett om de är satta som AiMesh i AP-läge eller AiMesh Nod så kommer kommunikationen gå samma väg. Så det låter som något annat är i spel här, särskilt som han får dessa droppar även när datorn är inkopplad via tråd till mesh-noden ...

Det här påminner mig om när jag satt upp ett Netgear Orbi Pro-nät för min syster. Ena sonen fick precis samma sak, ibland så spikade pingen utan någon anledning. Men i hans läge var han ansluten via WIFI och där funkade det att uppdatera Netgear-enheterna och sen drivrutinen på hans USB-WIFI-sticka. Det låter inte som det är något som skulle funka här ...

@CarlOscar - hmm - min syster har också Telia. Fast det borde inte ha med detta att göra. Om du har möjlighet att t ex hooka upp din MacBook öven en natt med pinglotter mot först routern och sen mot den andra mesh-noden så kanske man kan se något mönster.

Ang din Tesla - jag har för mig man ska kunna styra så en enhet ansluter endast mot ett specifik band men jag är inte hemma just nu så jag kan kolla. Då skulle du kunna tvinga Teslan att endast gå mot 2.4 Ghz utan att behöva splitta upp SSID. Annars testa sätta upp ett eget 2.4 GHz-nät för Teslan. Faktum .... har du funderat på att sätta upp ett 2.4 GHz-gästnätverk för Teslan?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Fast i detta läge så kommunicerar dom med varandra just över ethernet så oavsett om de är satta som AiMesh i AP-läge eller AiMesh Nod så kommer kommunikationen gå samma väg. Så det låter som något annat är i spel här, särskilt som han får dessa droppar även när datorn är inkopplad via tråd till mesh-noden ...

Det här påminner mig om när jag satt upp ett Netgear Orbi Pro-nät för min syster. Ena sonen fick precis samma sak, ibland så spikade pingen utan någon anledning. Men i hans läge var han ansluten via WIFI och där funkade det att uppdatera Netgear-enheterna och sen drivrutinen på hans USB-WIFI-sticka. Det låter inte som det är något som skulle funka här ...

@CarlOscar - hmm - min syster har också Telia. Fast det borde inte ha med detta att göra. Om du har möjlighet att t ex hooka upp din MacBook öven en natt med pinglotter mot först routern och sen mot den andra mesh-noden så kanske man kan se något mönster.

Ang din Tesla - jag har för mig man ska kunna styra så en enhet ansluter endast mot ett specifik band men jag är inte hemma just nu så jag kan kolla. Då skulle du kunna tvinga Teslan att endast gå mot 2.4 Ghz utan att behöva splitta upp SSID. Annars testa sätta upp ett eget 2.4 GHz-nät för Teslan. Faktum .... har du funderat på att sätta upp ett 2.4 GHz-gästnätverk för Teslan?

Har inte varit hemma så har inte hunnit testa något än.
Gästnätverk 2.4 GHz for Teslan lät ju smart, ska ordna det direkt, tack!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Fast i detta läge så kommunicerar dom med varandra just över ethernet så oavsett om de är satta som AiMesh i AP-läge eller AiMesh Nod så kommer kommunikationen gå samma väg. Så det låter som något annat är i spel här, särskilt som han får dessa droppar även när datorn är inkopplad via tråd till mesh-noden ...

Det här påminner mig om när jag satt upp ett Netgear Orbi Pro-nät för min syster. Ena sonen fick precis samma sak, ibland så spikade pingen utan någon anledning. Men i hans läge var han ansluten via WIFI och där funkade det att uppdatera Netgear-enheterna och sen drivrutinen på hans USB-WIFI-sticka. Det låter inte som det är något som skulle funka här ...

@CarlOscar - hmm - min syster har också Telia. Fast det borde inte ha med detta att göra. Om du har möjlighet att t ex hooka upp din MacBook öven en natt med pinglotter mot först routern och sen mot den andra mesh-noden så kanske man kan se något mönster.

Ang din Tesla - jag har för mig man ska kunna styra så en enhet ansluter endast mot ett specifik band men jag är inte hemma just nu så jag kan kolla. Då skulle du kunna tvinga Teslan att endast gå mot 2.4 Ghz utan att behöva splitta upp SSID. Annars testa sätta upp ett eget 2.4 GHz-nät för Teslan. Faktum .... har du funderat på att sätta upp ett 2.4 GHz-gästnätverk för Teslan?

Skapade ett 2.4ghz gästnätverk för Teslan
Startat om båda routrarna och då blev det perfekt igår kväll.

Nu på dagen så gick det tillbaka

Pingade google.com i CMD när det bråkade,
Var 5e ping går upp i 500+

Macbooken kan ju bara köra Wifi... Spelar det någon roll?

Edit: Körde en vanlig ipconfig /release sen /renew och nu får jag 13ms ping hela tiden. Men kommer garanterat gå tillbaka. Denna infon kanske ger er någon hint?

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P