Varför olika usb versioner på samma MB?

Permalänk
Medlem

Varför olika usb versioner på samma MB?

Hej alla SCare.

Har en fråga jag har försökt att googla fram svar på men inte hittat svar så tänkte kolla här.
Gått ett tag och funderat på varför det finns olika versioner av usb(Usb2 och usb3 tex) på samma moderkort?

Det kan väll knappast ha att göra med priset för det kan väll knappast skilja speciellt mycket?

Mvh Spide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spide:

Hej alla SCare.

Har en fråga jag har försökt att googla fram svar på men inte hittat svar så tänkte kolla här.
Gått ett tag och funderat på varför det finns olika versioner av usb(Usb2 och usb3 tex) på samma moderkort?

Det kan väll knappast ha att göra med priset för det kan väll knappast skilja speciellt mycket?

Mvh Spide

Finns nog flera anledningar tex så bör man aldrig installera från usb 3 pga risken för kompatibilitetsproblem men jag gissar att kontrollern faktiskt är lite billigare och en del saker behöver ju absolut inte usb 3 typ tangentbord och mus och de kan nog bli mer responsiva om de har en egen kontroller i stället för att ev behöva slåss med nån lagringsenhet eller liknade som verkligen kan behöva hög bandbredd så det är inte helt orimligt att det blir både billigare och bättre att ha kvar usb 2 om portarna används med eftertanke.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.