Skärm inkopplad på displayport får inte signal efter vila

Permalänk

Skärm inkopplad på displayport får inte signal efter vila

Jag har börjat få ett udda problem med min dator. Jag har min skärm inkopplad på en displayport från grafikkortet och stänger normalt inte av datorn utan låter bara gå ner i vila. Har inte varit några problem under flera år, den vaknar snabbt av att man rör lite på musen eller trycker ner en tangent på tangentbordet.
De sista månaderna har dock skärmen förblivit svart och får ingen signal. Jag har testat att slå av och på skärmen men det är tydligt att den inte får någon signal från grafikkortet och det närmaste lösning jag kommit har varit att dra ut displayportkabeln från grafikkortet och sedan sätta in den igen, då får jag signal till skärmen.
Grafikkortet är ett 980 TI så det är inte purungt men detta är det enda problemet jag har haft med det.

Någon som har någon idé om vad det kan vara och hur man kan åtgärda problemet?

/maddogmoffit

Permalänk

Hejsan, hade samma problem med mitt gamla 970 då jag tappade signalen med displayport men inte hdmi vilket var min andra skärm, det hände efter varje gång jag stängt av datorn och nät aggregatet elelr dragit ut strömsladden u datorn, det jag gjorde åt det var att jag drog ur strömkabeln ur skärmen och displayporten ur datorn sedan pluggade jag in skärmen och sedan display kabeln. Detta verkar vara för att gpun är lite äldre och inte har displayporten som prio1.

Hoppas jag kunde hjälpa på något sätt, lucka till!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag har också problem med att skärmen ibland tänds efter uppvaknande ur vila, men datorn (Windows) verkar också krascha då den efter ett tag startar om sig själv. Kör med ett RX 5700 XT mot en skärm som bara har DVI, så använder en adapter från HP som ger DisplayPort till DVI.

Undrar om problemet sitter i drivaren från AMD då datorn även kraschar, vilket den ju inte verkar göra för maddogmoffit. 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, men inte vid vila, utan när skärmarna stänger av sig själv - Lösningen för mig är att jag satt att skärmarna aldrig ska stänga av, och att datorn går ner i vila efter X timmar.

Har också 980ti, men jag kör SLI och Surround som grädde på moset, så har alltid gissat att det har med den kombinationen att göra.