Ni som inte längre använder Google sökmotor

Permalänk
Inaktiv

Ni som inte längre använder Google sökmotor

Läst en del under de senaste dagarna att fler och fler går över från Google sökmotor till duckduck, Bing osv. Som sagt, läst en del, men skulle vilja veta mer om detta.

Vad är din anledning?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag använder Google men även Duck duck go mest för att den är förvald i Pale moon.
Ibland råkar jag även använda Bing av misstag för den är förvald i MS mjukvara men tycker den fungerar generellt ganska dåligt för saker som inte är amerikanska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag använder Duck i nya Edge.
Tycker sökresultaten är lite skiftande.

Det är inget snack om att google får "bättre träffar". Men jag gillar ankan.

Permalänk
Medlem

Står själv och väger, Google har gått från 1-2 sponsrade länkar till så pass många att man måste scrolla för att komma till sökträffarna. Bing å andra sidan träffar sällan rätt på första sökningen så det är ju ingen given väg att gå. Finns det någon medelväg så är jag öppen för att prova alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Finns det någon medelväg så är jag öppen för att prova alternativ.

Medelvägen kanske är att köra Adguard Adblocker.

Jag har inte sett en enda annons i mina googlesök(senaste Edge), även om jag mest använder ankan som sagt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag använder Google men även Duck duck go mest för att den är förvald i Pale moon.
Ibland råkar jag även använda Bing av misstag för den är förvald i MS mjukvara men tycker den fungerar generellt ganska dåligt för saker som inte är amerikanska.

Läst att många avstår på grund av att Google sparar information om en, såsom platser man besökt osv osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317878:

Läst att många avstår på grund av att Google sparar information om en, såsom platser man besökt osv osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, och det är den anledning som jag går efter: de sparar mycket information om en (integritetskränkande information). Bing gör det egentligen också (Bing Maps likaså).

Jag använder DuckDuckGo. Testade Qwant via telefonen under kanske några veckor, men då den sökmotorn inte hittade något alls i jämförelse med DuckDuckGo, så var mitt val en självklarhet

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Kör duck som standard men ibland blir det Google, Bing har jag försökt ibland men den går verkligen inte att hitta något med typ.
Duck är mycket som Google men mindre skräp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Då blir det att testa DuckDuck då!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting

Kör DuckDuckGo på PC och på telefon, men det blir fortfarande Google när det ska användas kartor i form av Google Maps och Waze.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

DDG tills det kommer en sökning där DDG inte pallar hitta. Då blir det en google.

Men 95% av gångerna funkar DDG bra.

Har egentligen ingen bra anledning att skippa google mer än att DDG är clean utan ads tex. När det kommer till bilder och vids är google bättre dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@anon317878: jag använder ingen av googles (o)tjänster och det gäller även deras sökmotor. det är ett otroligt smutsigt företag som livnär sig på bland annat andra människors privatliv, finns ingen som helst anledning att använda google, om du inte vill sälja dig själv och inte få nånting för det såklart.

om du ska använda ddg så bör du känna till ddg's oslagbara bangs

Permalänk
Medlem

Gillar Startpage, nästan samma resultat som Google fast anonymt. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hye:

@lrs7: jag använder ingen av googles (o)tjänster och det gäller även deras sökmotor. det är ett otroligt smutsigt företag som livnär sig på bland annat andra människors privatliv, finns ingen som helst anledning att använda google, om du inte vill sälja dig själv och inte få nånting för det såklart.

om du ska använda ddg så bör du känna till ddg's oslagbara bangs

Har planerad ominstallation av windows om några dagar, så det blir att börja med allt nytt då tack för tipset!

Gissar på att det gäller detsamma när det kommer till deras webbläsare. Har alltid använt firefox men gick över till chrome förra året. Funderar på att gå tillbaka till firefox, gillade verkligen firefox, minns inte riktigt varför jag bytte till chrome.