Permalänk

Bygga öppet rack skåp och racklådor

Tjenare,

Jag har hängt på swec en stund i bakgrunden och idag så började jag skissa och räkna lite på ett 19" (tums) rack skåp och rack lådor, började leta efter mått osv men hittar inget som verkar standard och ändå heter dom 19" rack.
Nu till saken då, jag skulle vilja veta om det finns några standard mått för själva skåpet (menar då själva inner bredden och djuppet).
Har hittat bredder på lådor mellan 390mm till 490mm dock verkar det främst ligga runt 480-490 mm, finns det inga standard mått?
Djuppet är inte så viktigt men jag har tänkt mig en 600mm eller 650mm, finns det något standard mått?
Om ni vet måtten eller vet var man kan hitta dom posta gärna länkar. Skulle gärna vilja veta om det finns standard mått förutom

Tänkte göra skåpet 2000mm högt och få ut ca 1800 mm användbart utrymme i höjd (kanske mer). Jag tänkte bygga själva ramen i Aluminium U- Profiler som är 5mm tjocka. Duger det? alltså det brakar inte samman om jag sätter in några rack lådor. Till en början får skåpet vara av öppen modell, ska kanske senare om skåpet blir bra montera dörr och väggar.

Tänkte också bygga några rack lådor som matchar mitt skåp. Någon som kanske sitter på en ritning eller några bra mått för detta. Jag vill ha själva måtten kommer sen designa lådan själv. Även ritningar över insidan på lådan skulle vara fint. Så man vet var hål för moderkort ska vara först och främst. HD, CD, och nätagg kan man ju placera ut själv sedan när man vet vart moderkortet ska vara. Kom gärna med länk tips eller direkta mått.

Men ni kan väll svara på det ni vill och kan så får jag ställa mer frågor eftersom jag kommer på dom.

Mvh,
Konstruktören (fint namn va?)

Permalänk

Det enda jag har för mig om är att Standard är i bredd (innermått) 483mm (men är lite osäker om det är inne eller yttermått).

Vet bara att inom PA/Disco så är standardmått för Equalizers, Filter, Slutsteg, Cdspelare, mixerbord och effekter 483/484mm. men jag skulle tro att det är innermåttet i en case.

Men ska du fästa grejer på | < kanterna av lådan > |, eller ska du ha rackprofiler i den, har du rackprofiler i lådan så ska 483/484mm stämma att ha som innermått.

Blev lite knöligt att förklara, är nog för trött :).

Permalänk
Permalänk

Troligen kommer jag kanske använda profiler i rack skåpet så man enkelt kan lägga låddorna så dom vilar ovan den profilen så man sedan enkelt bara skjuter in den och sedan sätter 1-2 skruvar på varje sida av lådan i själva kanten på lådan. Men är inte säker ifall jag bara ska köra på att fästa i kanten på själva lådan istället då det blir mindre material kostnad och kanske blir lättare. Men dom där måtten verkar vara lagom om man tittar på vad alla lådor är.

Nedan är en bild på hur det hela är tänkt att se ut. Dock finns inte alla detaljer så som skruvhål, kabel genomföringar och liknande med.

Permalänk
Citat:

Har läst den men det finns inte så detaljerad information om just mått och sådana saker.

Permalänk

Har bestämt att göra lådorna 483mm bredda (alltså själva rack lådorna). Sedan gör man fronten på lådorna bredare antar jag så man får plats med handtag och skruv hål för att montera den i rack skåpet. Låter det som en bra ideé eller? Tror ni även att racket kommer få plats för sådana lådor som man köper då? Själva inner diametern på racket melan stolparna kommer troligen bli 485 mm då, för att få ca 1mm på varje sida av lådan.

Tror ni det blir bra med dessa måtten?

Permalänk
Medlem

Tja, yttermåtten på chassit MjO använder i artikeln är (jag har ett själv)
483*560*117. Detta är yttermått. Skall också bygga mig ett eget öppet rack när jag har fått inhandlat ett till chassi och en 24p switch nämnligen.

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vaLKyr
Tja, yttermåtten på chassit MjO använder i artikeln är (jag har ett själv)
483*560*117. Detta är yttermått. Skall också bygga mig ett eget öppet rack när jag har fått inhandlat ett till chassi och en 24p switch nämnligen.

Tack detta var ett bra svar så om jag gör ytermåtten på själva låddan i dessa mått så kommer dom att passa fint i ett rack som är 485mm brett. Tänkte bygga mitt rack och lådor i aluminium endast med 5 mm aluminium profiler som själva rammen på rack skåpet.

Men tack för det hjälpande svaret.

Permalänk
Medlem

Inga problem, därför man har forumet, dock vill jag se bilder på ditt rack sen, kommer inhandla ett likadant chassi och en 24p switch senare i sommar, och då skall jag bygga nåt ungefär likadant, (öppet rack).

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk

Jag ska ordna bilder så fort jag byggt racket kanske kommer några bilder under själva byggandet också.

Men vi får se vad som händer i framtiden så att säga.

Permalänk
Medlem

jo det finns visst standard, 1HE=1U=44.45mm

och sen så är allting 19" brett, det är altså från ena änden till andra änden av racklådan, sen vart skruvhålen sitter vet ja inte, men ja kan mäta lite sen när ja får tillbaka mina grejor. annars är det ju bara dra hem manualen till nått där det finns specifikationer

fotnot: HE=HöjdEnhet, eller nått sånt

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

HE = High Explosive hihi

Visa signatur

[size="0,5"]| Dator #1 | AMD Athlon(tm) XP 2400+ @ 2GHz (134*15) | MSI K7N2 nForce2 | GeForce3 Ti200 128 Mb @ 1280x1024 | DDR 3200 @ 512 Mb | 120 Gb IBM | WinXP Pro |[/size]

Permalänk

Är det ingen som kan mätta fronten på en rack låda åt mig alltså där skruvhål osv sitter för montering i själva rack skåpet.

Annars är det ju bara göra fronten typ 500mm eller något sådant som passar. Eftersom den ligger utanför själva racket och inte är så besvärlig att göra eget mått på då.

Permalänk

Tjenis,

Skulle behöva lite hjälp av alla trevlia Swec:are. Jag har nämligen börjat rita på ett 4U rack chassi som ska passa i mitt rack skåp.

Jag vill helst göra allt själv utan att sno delar från andra burkar. Så jag behöver lite hjälp med mått på visa detaljer.

1. Finns det några standard mått för 5.25 och 3.5 platsterna så jag vet att cd rom och hårddiskar kommer passa bra senare. Har sökt runt lite på googl och det verkar som om en 5.25 enhet är 5.75 och en 3.5 är 4.0, tycker detta verkar skumt så jag frågar här istället.
2. Någon som har ett "skruvhåls schema" för dom olika moderkorts standarderna som rymms i ett vanligt ATX chassi? Alltså själva hålen där man monterar moderkortet.
3. Nätaggregatets storlek finns det vad jag förståt en ATX standard. Vart kan jag hitta denna eller kanske någon har några mått? Har googlat men hittar inget.
4. PCI och AGP dimensioner på själva plaseringen. Hur höga, bredda, och hur mycket ska det vara i mellan varje pci och agp uttag i bak på chassit?
5. Vet att det finns en standard på hur själva I/O Plåtens storlek ska vara alltså bredd och höjd samt placering av denna plåt. Någon som sitter på mer information om detta?

Posta gärna alla mått och dimensioner ni hittar för jag vill göra ett så bra jobb som möjligt. Länka gärna vidare till andra sidor som kanske har något att göra med chassi byggande.

Mvh,
Konstruktören