RAID-kort för ZFS & Proxmox LXC/Docker, ja eller nej? isåfall vilket?

Permalänk
Medlem

RAID-kort för ZFS & Proxmox LXC/Docker, ja eller nej? isåfall vilket?

Hello SweC,
Håller på och planerar ett bygge baserat på supermicro x9dri-lnf4+ kortet. Tänkte primärt köra Proxmox och tittar nu på bästa lagringslösning.

Har 2x 8TB WD White shuckade och 2x 500GB SSD:er som jag tänkte köra software raid ZFS i RAID 0 med SSD i cache för bästa möjliga prestanda. Ingen brist på RAM (128GB), Siktar på att skaffa fler hårddiskar framöver.

  • Prestanda är viktigare än redundans, tänker köra RAID 0 därav

  • Max 1000kr i budget för ev. inköp av RAID kort om det är värt

  • Förslag?

Värt att ens tänka på RAID-kort eller är det bara lullul? Gör RAID-kort stor skillnad för I/O prestandan i mitt use case?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

@FakeNinja: Du vill ju inte ha ett RAID-kort om du ska köra ZFS, har du tillräckligt med sata-portar på moderkortet kommer det troligtvis duga utmärkt. Annars är det ett kontroller-kort du ska ha, i princip alla klarar av RAID också, men du ska köra i IT-mode/HBA-läge eller vad det heter för just det kortet du skaffar. Jag kör själv med ett IBM M1015 (brandat LSI kort) med IT-firmware.

Eftersom du har bestämd dig för att köra RAID0 så kommer ingen lång utläggning, men diskar kommer rasa, har du backup på allt?

Permalänk
Inaktiv

Precis som @Xcorp säger så ska du köra HBA/IT-läge när du kör ZFS. Jag kör freenas med 24 diskar och även jag kör med IBM's M1015, flashat till IT-läge. I servern har jag 3 st M1015, varje kort klarar ju 8 diskar, 8*3=24 vilket passade perfekt i mitt fall Men om du inte har så många diskar, varför inte koppla in dem direkt via SATA-portarna på moderkortet precis som Xcorp föreslog?