Permalänk

MCE fjärr på Kodi

Hej!

Försöker mappa upp en extra knapp på min MCE fjärr för att styra Kodi, t.ex "Red" eller liknande för att ta upp OSD menyn. Får det att fungera med tangent tryckningar på tangentbord men inte från fjärren.

Vad jag har förstått från Googling så skall man lägga en xml-fil under %APPDATA%/kodi/userdata//kaymaps/

Typ:
<keymap>
<global>
<remote>
<red>osd</red>
</remote>
</global>
</keymap>

Någon som gjort något liknande som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Mja, XML ska det nog vara, om jag minns rätt.

Mer ledtrådar kan jag dock inte bju på från jobbet.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

/.kodi/userdata/keymaps/remote.xml är den jag varit och pillat i men det går att göra en separat XML om man vill ha det (är nog bättre att hålla isär):

Citat:

Kodi can process multiple keymap files and does so like this:

All *.xml files from the default install settings and userdata/kemaps/ folders are applied as keymaps.
All *.xml files are processed in alphabetical order.
Keymaps defined in an .xml file add to or override mappings in previous .xml file.
Keymaps defined in the userdata folder add to or override mappings in the global keymap.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Mja, XML ska det nog vara, om jag minns rätt.

Mer ledtrådar kan jag dock inte bju på från jobbet.

Ja, du har rätt xml skall det vara. Hade gjort rätt men skrivit fel här.

Permalänk
Skrivet av fragande:

/.kodi/userdata/keymaps/remote.xml är den jag varit och pillat i men det går att göra en separat XML om man vill ha det (är nog bättre att hålla isär):

Jag hade ingen default remote.xml så jag har skapat den. Får Kodi att acceptera knapptryck från tangentbord men inte från fjärren. Har du möjlighet att skicka mig din remote.xml som jag kan kika på vore jag tacksam.

Permalänk

Skall också tillägga att jag testat pluginen Keymap Editor som kan konfigurera tangentbordstryck men som inte registrerar något från fjärren när knapptryck skall registreras.

Pluginen MCERemote ger mig felet "Error opening ir registry key: Access is denied" när jag försöker spara konfigurationen.

Permalänk

Kan tipsa om den här om du kör Windows: http://xbmccustomregis.sourceforge.net/
Använder den själv med min gamla MCE-remote. Fungerar direkt på min NUC utan någon mottagare. Enda nackdelen är att man brukar behöva installera den igen efter Windows 10 uppgraderas.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Min MCE-fjärr har gått sönder och är på jekt efter en ny - men dessa verkar helt ha försvunnit från marknaden? Någon som vet var man kan få tag på en för ett rimligt pris?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Lånar tråden lite. Min MCE-fjärr har gått sönder och är på jekt efter en ny - men dessa verkar helt ha försvunnit från marknaden? Någon som vet var man kan få tag på en för ett rimligt pris?

Kolla eBay.
Ex: https://www.ebay.com/itm/smk-rc6-fernbedienung-ir-fuer-window...

Permalänk

Tack för de uppslag jag fått!
Tyvärr har jag ändå inte lyckats få det att fungera, så om någon har en fungerande xml-fil för att konfigurera mce fjärren vore jag väldigt tacksam om jag fick se den.

Permalänk
Medlem

Ingen lösning men vill bara flika in med ett tips om Flirc USB (https://flirc.tv/more/flirc-usb). Med den kan du förvandla vilken fjärr som helst till att styra din dator, den är dessutom superlätt att programmera med deras programvara.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av immutable:

Ingen lösning men vill bara flika in med ett tips om Flirc USB (https://flirc.tv/more/flirc-usb). Med den kan du förvandla vilken fjärr som helst till att styra din dator, den är dessutom superlätt att programmera med deras programvara.

Tack för ditt förslag, dock är det så att jag även ibland använder Mediaportal på samma dator och där fungerar alla knappar som dom skall, därför vill jag helst inte mappa om fjärrens standarkoder utan försöka få Kodi att förstå dem istället.