Permalänk

Router tappar uppkoppling hela tiden

Har följande konfiguration: Telia bredband via fiber -> bredbandsswitch (xg6745) -> router (DIR-842)

Bredbandsswitchen är tripple play med TV, telefon och data. Jag använder bara data och har den kopplad till min router.

Har funkat bra tills för ett tag sedan då routern började tappa uppkoppling hela tiden. Den kan vara uppkopplad någon minut och sedan vara nere någon minut och sedan uppe igen.

Har provat en annan router (DIR-300) och det är samma problem. Har provat att reset/dra ut sladden och problemet kvarstår.

Att koppla trådat direkt från data porten på bredbandsswitch till en dator funkar bra.

Någon som har någon idé på vad kan vara fel? Kan jag skippa bredbandsswitchen och koppla direkt från uttaget till routern? Behövs det någon VLAN inställning i så fall?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Xg 6745 är en rätt gammal modell som bara klarar 100 Mbit så den kan det vara dags att uppgradera den oavsett dina övriga problem.
Det kan vara kabelprobllem.
Du kan prova att koppla förbi switchen, ofta är datanätet otaggat och då kommer det att funka och funkar det inte så går inget sönder så det är bara att koppla tillbaka.
Tänk på att det kan finnas ett maclås så byter du enhet mot operatören så kan det ta 20 min till ett dygn innan låset släpper och den nya enheten går i gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack, mrqaffe. Kopplade förbi switchen och det funkade.

Telia lovade att byta ut Xg6745 men känner inget behov just nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sangemangguo:

Tack, mrqaffe. Kopplade förbi switchen och det funkade.

Telia lovade att byta ut Xg6745 men känner inget behov just nu.

Det går säkert att tvinga fram ett byte genom att väljas en snabbare uppkoppling än 100 Mbit och påpeka att den måste uppgraderas och när du fått ny hårdvara kan du gå tillbaka i fart om du inte vill eller kan få ett bättre pris på den snabbare anslutningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går säkert att tvinga fram ett byte genom att väljas en snabbare uppkoppling än 100 Mbit och påpeka att den måste uppgraderas och när du fått ny hårdvara kan du gå tillbaka i fart om du inte vill eller kan få ett bättre pris på den snabbare anslutningen.

Tack än en gång. Jag var otydlig. Telia gick med på att byta ut switchen men jag hade inte serienummer (som behövs för att byta) till hands när jag ringde. Sedan tyckte jag själv att jag inte behöver någon ny switch då jag inte använder deras TV/telefon tjänst.